Kuva: Maija Keränen
Leena
Krohn: Hotel Sapiens
ja
muita irrationaalisia kertomuksia
164
s. Teos. 2013
Asukkaat kutsuvat taloa
Hotel Sapiensiksi. Aikoinaan Hotel Sapiens oli julkinen rakennus,
vaikka kukaan ei varmasti tiedä, mihin tarkoitukseen sitä silloin
käytettiin.
Oliko se
aluehallintovirasto, keuhkotautiparantola vai piirimielisiraala?
Pitkään rakennus oli autio, mutta nyt täällä on ihmisten tarha
ja turvapaikka. Asukkaiden perusteella voisi myös sanoa, että se on
yhä hullujenhuone. Mutta myös koulutuskeskus, museo, pakolaisleiri
ja evakuointikeskus, sairaala ja lääketieteellinen tutkimuskeskus
sekä vankila ja rangaistuslaitos. Yhteydet ulkomaailmaan on
katkaistu jo aikoja sitten. Hotellissa ihmiset ovat holhokkeja ja
heitä valvovat ja ohjaavat Kaitsijat, jotka ovat robottien
evoluution uusi taso. Tähän hotelliin sijoittuu Leena Krohnin
romaani Hotel Sapiens.
Leena Krohn on
suomalaisessa kirjallisuudessa outo lintu. Ne kirjat joita hänen
laajasta tuotannostaan olen lukenut, eivät käsittele tätä
todellisuutta vaan ennemminkin muita mahdollisia maailmoja. Ne
kartoittavat todellisuuden raja-alueita, seikkailevat rationaalisen
ja irrationaalisen hämärillä rajaseuduilla. Ne ovat satuja
aikuisille, mutta silti niiden juuret ovat samaan aikaan syvällä
tässä ajassa, tässä todellisuudessa, tässä maailmassa, jossa me
elämme.
Vuonna 1992 Leena Krohn
sai Finlanda-palkinnon romaanillaan ”Matemaattisia olioita tai
jaettuja unia”. Hieman samanlaisessa maaperässä samoaa myös
Krohnin Hotel Sapiens. Leena Krohn on opiskellut alunperin
filosofiaa, mutta useissa kirjoissaan hän tarkastelee kuin insinööri
erilaisia keinoälyn muotoja. Keinoälyn kautta ihminen joutuu
kohtaamaan itsensä, miettimään ihmisen suhdetta itseensä ja
todellisuuteen, ihmisen moraalia, todellisuuden ja harhan rajoja sekä
elämän ongelmaa nyt noin yleisesti. Näin myös kirjassa Hotel
Sapiens.
Kirjan nimi on
kokonaisuudessaan ”Hotel Sapiens ja muita irrationaalisia
kertomuksia”. Se viittaa siis kertomus- tai novellikokoelmaan ja
sellaisena kirjaa joitakin kymmeniä sivuja luinkin ennen kuin
tajusin, että romaanihan näistä hieman irrallisista kertomuksista
syntyy. Romaanissa on alku ja loppu, siinä on kertoja ja yhdistävänä
tekijänä Hotel Sapiens, jossa kaikkki kirjassa kerrottu tapahtuu.
Se kertoo oudosta maailmasta, jonka asukkaatkin ovat outoja, niitä
joita tässä yhteiskunnassa hoidettaisiin mielisairaaloissa tai
luokiteltaisiin vähintäinkin rajatilaisiksi.
Leena Krohnin romaani on
myös eräänlainen dystopian, ihmiskunnan tuhon kuvaus. Hotel
Sapiensissa eletään ihmiskunnan viimeisellä rannalla, eristyksissä
ulkomaailmasta, joka kenties on jo tuhoutunut. Tänne,
pakolaisleirille tai pelastuskeskukseen, on kokoontunut tai koottu
omalaatuinen joukko myöhäisiä ihmisiä.
Merten valottomissa
rotkoissa elää mitättömiä hyytelömäisiä eliöitä, jotka
liittyessään yhteen muodostavat uuden, paljon kookkaamman eläimen,
myrkyllisen physalia physaliksen, joka on samalla kertaa itsenäinen
eläin ja kokonainen yhteiskunta, yksi ja satatuhatta. Samalla
tavalla ihmiskunta näyttää seitsemältä miljardilta yksilöltä,
mutta tutkittaessa tätä lajia hieman laajemmin se on yksi ja sama
olio, meduusamainen hirviö. Joitakin pieniä osia tai jaokkeita
tästä kokonaisuudesta on joutunut Hotel Sapiensiin eristyksiin.
Romaanin kertojan
kohtaloksi on muodostunut Peevelinvuori ja sen liepeillä taivaalla
havaitut oudot ilmiöt, hänen kiinnostuksensa pilviin ja niissä
ilmenevään outoon käyttäytymiseen. Hän ei ainoastaan usko
salaliittoteorioihin kemikaalivanoista ja tuhokapitalismin
elektromagneettisesti laukaisemista maanjäristyksistä, tulivuorten
purkautumisista, tiettyjen vieraiden voimien, intituutioiden ja
hallitusten aikaansaamista tsunameista, hurrikaaneista ja tulvista
sekä ilmaston muokkaamisesta, vaan hän on Peevelinvuorelta käsin
voinut omiin silmin todistaa ne todellisiksi. Hänen kirjeensä
maanosansa ulkoministerille, huoli ihmiskuntaa vastaan suunnatuista
rikoksistako on aiheuttanut, tuominnut tai johtanut hänet Hotel
Sapiensin asiakkaaksi tai asukkaaksi, paikkaan jossa taivasta peittää
kelmeä kalvo, maidonvalkea himmeys, joka päästää lävitseen vain
osan auringonsäteistä?
Kertojan Hotel Sapiensissa
tapaamat ja tuntemat ihmiset sekä heidän Kaitsijoidensa toiminta ja
heidän yksityiset kohtalonsa muodostavat Leena Krohnin kirjassa
eräänlaisen omituisten otusten kerhon; tämän irrationaalisen
todellisuuden, pienten kertomusten sarjan, joka vankistuu kirjan
edetessä romaanin muotoon. Joitakin näistä henkilöistä kohtaamme
kirjan mittaan useasti, kuten Kukkakauppiaan joka uskoo että
kasveilla on paitsi sielu myös mieli ja ymmärrys, Peikin jolle
materiaalinen maailma on vain todellisuuden vähäinen sivujuonne ja
joka käy kirjeenvaihtoa tytärvainajansa kanssa, Mr. Higgsin joka
tämän antiteesinä uskoo että aivot ovat kaiken järjellisyyden
välttämätön ehto, maanpäällinen elämä ainoa mahdollinen ja
kuolema tiedon ja havaitsemisen loppu. On myös ainoa Hotel
Sapiensissa asuva lapsi Sakari joka kuuntelee sokerimuurahaisten
puhetta, Arki-ihminen joka ruokapöytäkeskusteluissa vetää
korkealentoisuutta maan pinnalle todeten, ettei ihan arki-ihmisenä
voi sitä tai tätä ymmärtää sekä kokonainen liuta muita
kummallisuuksia, kuten esimerkiksi kaksiulotteinen Varjo tai Hullu
huoneesta 111.
Näistä ja lukuisista
tässä mainitsemattomista aineksista Leena Krohn kutoo taitavasti
kuin hämähäkki romaanin verkon ja verkoston. Lopputuloksena on
runollisen kaunis ja syvällinen kirja, joka suhteellisen pienestä
koostaan huolimatta asettaa lukijan vaativien haasteiden ja mittavien
kysymysten eteen: pohtimaan ihmiskunnan tuhoa tai tulevaisuutta,
ihmisen moraalia ja etiikkaa tässä maailmassa, missä me elämme
juuri nyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti