Yöllä
mies ei enää jaksanut. Viimeiset päivät hän oli tehnyt
linnunsulalla akvarelleja. Improvisaatiota sarjasta kalalokille.
Epäonnistunutta sarjaa kasaantui nurkkaan. Jälki oli liian heikkoa
ja kuitenkin siitä jäi puuttumaan sulanomainen luonnosmaisuus.
Tekemisen kohteena oli jotain, johon hän ei päässyt kiinni eikä
irti. Tahdon ja toteutuksen välillä piili ero. Kerta kerralta idea
pakeni kauemmas, kunnes hän ei enää tiennyt mihin pyrki. Hän
makasi selällään sängyssä ja tuijotti laatoitettua kattoa
yläpuolellaan. Äkkiä jokin tuntui halkeavan. Kattoon syntyi ohut
epätasainen railo kuin negatiivi pimeällä taivaasta iskevästä
salamasta. Hän kiskaisi nyrkkinsä seinään, veti vihoissaan takin
päälle ja lähti.
Mies
käveli varastoalueen ohi ja vilkaisi vartiokoppiin, jossa paloi
valo. Ajatus liikahti toiseen ihmiseen, siihen mitä tämäkin mahtoi
miettiä, miten sai aikansa kulumaan yön pitkäveteisinä tunteina,
iskikö mieleen koskaan pelko. Tie jatku radan yli tasoristeyksestä,
jossa kaksisilmäinen liikennevalo vilkkui valkoista. Radan jälkeen
mies kääntyi oikealle, kulki peltotietä jokivarteen, saapui
penkereelle paikassa, jossa joki teki jyrkän mutkan. Vesipiirin
miehet olivat tästä paikasta mitanneet oikaisu-uoman niin, että
vesi kulki pahimpien tulvapaikkojen ohi alavirtaan. Alajuoksulle
suunniteltiin voimalaitosta. Näiden tekojen edessä taide oli
voimaton, kuten kaikki muukin vastustus. Jokin ihmistä hahmottomampi
kone oli laatinut suunnitelmat, joita toteutettaisiin
epäinhimillisellä teholla.
Hän
oli ottanut kanootin ja vienyt sen autolla yläjuoksulle, pakannut
tavarat ja ryhtynyt laskemaan alaspäin. Matkan varrella hän oli
katsellut jokivarsia. Välillä pysähtynyt rantaan, ottanut
akvarellipaperin ja värit, kastellut paperin jokivedessä,
luonnostellut nopeasti kynällä ja sutinut pensselillä vaikutelmia
joesta, vesikasveista ja valon hetkellisistä heijastuksista vedessä.
Matka oli kestänyt pari viikkoa. Pahimmat koskipaikat hän kiersi
rannan kautta, uitti kanootin niiden ohi. Alajuoksulta hän palasi
kotiin mielessä jotain yhtä vaikeaa kuin nyt. Hän oli jäsjestänyt
akvarelleista näyttelyn taidehalliin. Lehdissä asiaan kiinnitettiin
huomiota, sanottiin että se oli konkreettinen teko joen suojelemisen
puolesta.
Nyt
taivas oli elokuun yönvärinen. Ohuet pilvet olivat jähmettyneet
taivaanrajassa. Vielä oli se aika vuodesta, jolloin tähtiä ei
voinut nähdä. Kohta, kohta olisi syksy ehtinyt siihen asti, että
taivas kävi yöllä tummaksi ja sitä puhkoivat valoisat pisteet.
Kauempaa jokivarresta kuului rantasipin yksitoikkoinen surumielinen
tihitys. Oikaisu-uomasta nousi ohut läpinäkyvä utukerros. Pajut
uoman varressa taipuivat raskasmielisinä vettä kohti. Hän lähti
kulkemaan pengertä pitkin kauemmas, pienelle nevalle jonka reunat
oli ojitettu.
Hän
oli kulkenut tuntikausia. Rusakko oli pelästynyt liikkeelle
penkereen reunasta, puolikasvuinen, keväisiä poikasia. Neva oli
keväästä kuivunut ja taivaanvuohien mäkätys hiljentynyt. Mies
oli löytänyt rimmen laidasta puolittain uponneen irtopuun,
kelottuneen ja alta mädän. Hän oli nostanut sen kuiville ja
iskenyt pystyyn. Olkalaukkuun hän pisti muutaman riekonuntuvan ja
kirjoitti muistikirjaan tarpeettoman merkinnän.
”Mitä
merkitsee linnunsulalla tehty akvarelli? Mitä sisältyy sulan
tarkoitukseen, mikä on tekijän päämäärä? Joki on menetetty,
suo on menetetty. Riekonsulka on jäänne jostain, joka on hipaissut
meitä ja hävinnyt. Minä nostan kelon vedestä ja nostan toteemiksi
niille, jotka ymmärtävät ja osaavat nähdä. Ehkä jokin lintu
joskus pysähtyy sen päähän, jonain keväänä kuovi varoittaa
poikasiaan samanlaisesta kulkijasta kuin minä. Vaikka jokin muuttuu,
jokin jatkuu yhä. Tulee toisia kulkijoita, tehdään toisia tekoja.
Linnunsulka-akvarellit unohdetaan, kalalokin lennon jäljiltä
ilmassa heilahtaa yksinäinen untuva.”
Mies
seisoo penkereellä, paikassa jossa joki tekee mutkan. Oikaisu-uoman
vesi tuoksuu levältä, joka tuo mieleen kuolleet kalat. Hän
katselee vettä ja sille pudonneita lehtiä, niiden
liikkumattomuutta. Yön ja aamun välissä, hämärässä joka
sisältää aavistuksen kirkkautta, väsyneiden silmien pakottaessa,
hän tuijottaa veteen, yrittää todistella, että se liikkuu tai
pysyy paikallaan. Lehdet tuntuvat jähmettyneen kahden olomuodon
väliin. Vedestä on tullut pimeää, raskasta massaa. Miehen silmät
ponnistelevat, hänen tahtonsa on veden pinnassa, lehtien liikkeessä
tai liikkumattomuudessa. Hän ei pääse selville tilanteesta. Hän
ottaa riekonsulan laukustaan, puhaltaa sen lentämään vettä kohti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti