Tracy Chevalier: Tyttö ja
helmikorvakoru
suom. Arja Gothoni, 335 s., Otava 2001
Tracy Chevalier on kirjoittanut pari
vuosikymmentä sitten kehutun ja kohutun kirjan hollantilaisen
kuvataiteilijan Vermeerin elämästä. Kirjasta tehty elokuva on
ollut Oscar-ehdokkaanakin kolmessa eri kategoriassa. Kuvataiteilijana
luin kirjan mielenkiinnolla.
Vermeer on minulle melko vieras
taiteilija 1600-luvun loppupuolelta, wikipedia määrittelee hänen
tyylisuunnaksen laatukuvamaalauksen ja barokin. Itse Vermeerin
tuotannosta jäljellä on nykyään 32 aitoa teosta ja 5
mahdollisesti aitoa/väärennöstä Hänen kuuluisin teoksensa lienee
Turbaanipäinen tyttö, josta kimmokkeen on saanut kirja Tyttö ja
helmikorvakoru.
Romaani Vermeeristä ja hänen
taiteestaan on mielenkiintoinen palvelijatar Grietin näkökulmasta
katsottuna. Grietillä on näkökulmaa taiteeseen koska hänen
tapaturmaisesti sokeutunut isänsä oli kaakelin tekijä ja
-kuvittaja.
Näin kuuluisaksi romaaniksi kirja ei
kielellisesti tai rakenteellisesti ole mitenkään mielenkiintoinen.
Se on tyypillinen viihde- tai historiallinen romaani, jonka
päähenkilöstä kuitenkaan tavallinen lukeva yleisö ei ole koskaan
kuullutkaan. Kirjoittajan kerronnassa on kuitenkin jotain, joka ottaa
lukijan otteeseensa. Se tulee ehkä Vermeerin maalausten kautta.
Kirjassa ei siis kerrota itse
taiteilija Vermeeristä paljoakaan, hänen perheestään kyllä.
Vermeer oli melko intohimoinen taiteilija, joka sai kaikkiaan 15
lasta, joista neljä menehtyi pian syntymän jälkeen. Taiteilijana
hän oli laiskempi: maalasi noin kolme maalausta vuodessa
mesenaateilleen. Lopulta Vermeer ajautui taloudellisiin vaikeuksiin
ja kuoli.
Kuviteltu Griet oli Vermeerin
palvelustyttönä ehkä hänen tuotantonsa huippukautena 1664-1666,
hän ajautui ensin isänsä sokeutumisen jälkeen Vermeerin
palvelijattareksi, sittemmin avustajaksi ja malliksi. Hän on
kansikuvan helmikorvakoruinen tyttö. Jälkisanoissaan Tracy
Chevalier perustelee miksi Turbaanipäisen tytön malli ei hänen
mielestään ole tavanomainen malli vaan palvelijatar.
Chevalier on alunperin
tietokirjatoimittaja. Hänen romaanissaan historialliset,
taidehistorialliset ja aikakautiset kulissit ovat kohdallaan. Niiden
välissä romaani ryhtyy elämään siinä maisemassa, ajassa ja
yhteiskunnallisessa tilanteessa missä romaanin henkilöt elävät.
1660-luvun Hollannissa, Delftissä, erään nykyään melko kuuluisan
taidemaalarin ja hänen palvelijattarensa kotikaupungissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti