Mieleni on jo pitkään tehnyt mieli
kirjoittaa nykytaiteen henkisestä sisällöstä. Wassily
Kandinskyhan kirjoitti tästä käänteentekevän teoksen jo 1912.
Hieman yli sata vuotta myöhemmin joudun toteamaan, että me emme ole
vielä päässeet puusta pitkään. Tämä koskee varsinkin
nykyisintä nykytaidetta. En kerta kaikkiaan käsitä mikä sen
funktio on.
Perinteinen maalaustaide, kuvanveisto
ja grafiikka tuntuvat olevan minun sukupolveni muinaisjäänteitä,
nykyään taiteen kovana ytimenä on jäte. Kierrätämme ja
uusioimme. Viime vuosina olen nähnyt Taide-lehden ja Taidemuseoiden
henkisen rappion. Olen nähnyt museotasoisia näyttelyitä, joissa
naiset kylpevät alasti, kuivuneista pitsoista on tehty perhosia ja kotkia sekä
pullonkorkeista alttarimaalausten kopioita, muovipussinsulkijoista
lintuja olen nähnyt apurahatuotettuja hiekkakasoja, hylättyjä ja
pinottuja pinnatuoleja ja lipputangossa liehuvia virttyneitä
t-paitoja.
Uusinta Kajaanin taidemuseon näyttelyä
en ole vielä nähnyt. Sen mainoksessa joku on näköjään
katkaissut muovisuksen. Mainoksissa kerrotaan miten näyttely on
syntynyt uusio- ja kierrätysmateriaaleista. Näyttelyn tiimoilla voi myös harrastaa taidejoogaa.
Anteeksi vaan, että en
välttämättä viitsi käydä katsomassa tätä näyttelyä enkä lähteä sinne joogaamaan. Ehkä
siellä olisi alastonvideoitakin? Muistankin kun erään taannoisen
näyttelyn julisteessa kylpevä alaston nainen herätti
bussipydäkillä kommentteja: ”Hyi olkoon! Äiti sä oot ihan ton
näkönen!” muuan noin 8-vuotias tyttö kommentoi.
Miksi puhun taiteen henkisestä
sisällöstä. Näen ja koen että jopa 40 000 vuotta vanhoilla
tekniikoilla voi tehdä modernia taidetta. Tiedän että
kalliopiirrokset ja -maalaukset ovat olleet ihmiskunnan vanhinta
kerrontaperinnettä, maailman vanhimpia sanomalehtiä, jotka
kuitenkin sisältävät myös rituaalisen ja kulttuurisen perinteen.
Elämme nykyään taiteellisesti
uusiojäteyhteiskunnassa. Kaiken tämän taiteellisen linjanvedon
ansiosta, jolla vain moderni jätetaide on modernia, kadotamme
kuitenkin yhteyden taiteen tekemisen perinteeseen ja sen henkiseen
sisältöön. Ja muistutan, että Marcel Duchamp keksi viedä
pisuaarin taidenäyttelyyn hänkin jo 100 vuotta sitten.
Readymadessa ei siis kerta kaikkiaan
ole mitään uutta eikä pesäpalloräpylöistä, nurmikentällä pyörivistä potkupalloista, katkenneista suksista tai
muusta krääsämateriaalista ole helppo taiteen katsojan löytää
sisällöllistä merkitystä vaikka ne itse taiteilijan narsismia
ruokkisivatkin.
Hyvä kirjoitus, ja tärkeää asiaa. Duchamp ei edes itse keksinyt pisoaaria, vaan sen lähetti hänelle paronitar Elsa von Freytag-Loringhoven. Hurjan Elsan kootut runotkin ovat ilmestyneet muutama vuosi sitten.
VastaaPoistaJuuri vähän aikaa sitten kävin kiivaan keskustelun Venäjän avantgardesta, siis siitä 1900-luvun alun Tatlinin, Malevitshin ja Popovan jutuista. Taisi olla ainakin jyväskyläläisiä taiteen katsojia. En tiedä oliko tekijöitä. Mutta rupesin sitten katsomaan juuri Malevitshin taulujen kuvia ja luulin ehkä oivaltaneeni jotain. Se porukka oli aika nuorta. Jäin miettimään minne ovat koulujen/yliopistojen opetussuunnitelmista jääneet taidehissan luvut. Jos ei muuta, niin pitäisi ihmisillä olla kuvien lukutaitoa! Muuten heitä on erittäin helppoa vedättää.
VastaaPoistaNo siis: taiteella on aivotyötä, ajattelua. Sen ymmärtäminen ei tarkoita pelkkää peukutusta myöskään.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaJoo. Juuri taiteen sisällöistä keskustellaan tämän maan kouluissa liian vähän.
VastaaPoistaEurooppalainen avantgarde oli sitä paitsi kansainvälistä. Todennäköisesti kansainvälisyys on säilynyt, mutta taso ehkä ei. Ja sillä tarkoitan ajattelun tasoa. Tottakai taidekoulut vaikuttavat paljon kunkin maan taiteilijoiden käsitykseen työstään. Kuvataide on siitä metka juttu että siinä on edellytettävä tiettyä määrää käsityöläisyyttä myös. Materiaalit eivät ole aivan helppoja.
Olen ollut itse etuoikeutettu, koska olen päässyt käymään kriitikko-äidin kanssa taidenäyttelyissä 8-vuotiaasta asti. Kuvataide ei ollut ikinä sitten vierasta. Perheessä on yksi kuvataiteilija, samoin yksi serkku on kuvataiteilija.
Olen kyllä aika varma siitä, että jos lasten ja nuorten kuvataidekouluja pidetään edelleen yllä, niin ihmisten kuvantaju kehittyy. Koulujen kuviksen opetus on aika kirjavaa nykyään.
Sivistysyliopistoon pitäisi kuulua taidehistoria, ilman muuta. Eipä taida olla edes tulossa.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista