tiistai 24. joulukuuta 2019

Taiteen henkisestä sisällöstä

Mieleni on jo pitkään tehnyt mieli kirjoittaa nykytaiteen henkisestä sisällöstä. Wassily Kandinskyhan kirjoitti tästä käänteentekevän teoksen jo 1912. Hieman yli sata vuotta myöhemmin joudun toteamaan, että me emme ole vielä päässeet puusta pitkään. Tämä koskee varsinkin nykyisintä nykytaidetta. En kerta kaikkiaan käsitä mikä sen funktio on.


Perinteinen maalaustaide, kuvanveisto ja grafiikka tuntuvat olevan minun sukupolveni muinaisjäänteitä, nykyään taiteen kovana ytimenä on jäte. Kierrätämme ja uusioimme. Viime vuosina olen nähnyt Taide-lehden ja Taidemuseoiden henkisen rappion. Olen nähnyt museotasoisia näyttelyitä, joissa naiset kylpevät alasti, kuivuneista pitsoista on tehty perhosia ja kotkia sekä pullonkorkeista alttarimaalausten kopioita, muovipussinsulkijoista lintuja olen nähnyt apurahatuotettuja hiekkakasoja, hylättyjä ja pinottuja pinnatuoleja ja lipputangossa liehuvia virttyneitä t-paitoja.



Uusinta Kajaanin taidemuseon näyttelyä en ole vielä nähnyt. Sen mainoksessa joku on näköjään katkaissut muovisuksen. Mainoksissa kerrotaan miten näyttely on syntynyt uusio- ja kierrätysmateriaaleista. Näyttelyn tiimoilla voi myös harrastaa taidejoogaa.

Anteeksi vaan, että en välttämättä viitsi käydä katsomassa tätä näyttelyä enkä lähteä sinne joogaamaan. Ehkä siellä olisi alastonvideoitakin? Muistankin kun erään taannoisen näyttelyn julisteessa kylpevä alaston nainen herätti bussipydäkillä kommentteja: ”Hyi olkoon! Äiti sä oot ihan ton näkönen!” muuan noin 8-vuotias tyttö kommentoi.



Miksi puhun taiteen henkisestä sisällöstä. Näen ja koen että jopa 40 000 vuotta vanhoilla tekniikoilla voi tehdä modernia taidetta. Tiedän että kalliopiirrokset ja -maalaukset ovat olleet ihmiskunnan vanhinta kerrontaperinnettä, maailman vanhimpia sanomalehtiä, jotka kuitenkin sisältävät myös rituaalisen ja kulttuurisen perinteen.



Elämme nykyään taiteellisesti uusiojäteyhteiskunnassa. Kaiken tämän taiteellisen linjanvedon ansiosta, jolla vain moderni jätetaide on modernia, kadotamme kuitenkin yhteyden taiteen tekemisen perinteeseen ja sen henkiseen sisältöön. Ja muistutan, että Marcel Duchamp keksi viedä pisuaarin taidenäyttelyyn hänkin jo 100 vuotta sitten.



Readymadessa ei siis kerta kaikkiaan ole mitään uutta eikä pesäpalloräpylöistä, nurmikentällä pyörivistä potkupalloista, katkenneista suksista tai muusta krääsämateriaalista ole helppo taiteen katsojan löytää sisällöllistä merkitystä vaikka ne itse taiteilijan narsismia ruokkisivatkin.

5 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus, ja tärkeää asiaa. Duchamp ei edes itse keksinyt pisoaaria, vaan sen lähetti hänelle paronitar Elsa von Freytag-Loringhoven. Hurjan Elsan kootut runotkin ovat ilmestyneet muutama vuosi sitten.

    VastaaPoista
  2. Juuri vähän aikaa sitten kävin kiivaan keskustelun Venäjän avantgardesta, siis siitä 1900-luvun alun Tatlinin, Malevitshin ja Popovan jutuista. Taisi olla ainakin jyväskyläläisiä taiteen katsojia. En tiedä oliko tekijöitä. Mutta rupesin sitten katsomaan juuri Malevitshin taulujen kuvia ja luulin ehkä oivaltaneeni jotain. Se porukka oli aika nuorta. Jäin miettimään minne ovat koulujen/yliopistojen opetussuunnitelmista jääneet taidehissan luvut. Jos ei muuta, niin pitäisi ihmisillä olla kuvien lukutaitoa! Muuten heitä on erittäin helppoa vedättää.

    No siis: taiteella on aivotyötä, ajattelua. Sen ymmärtäminen ei tarkoita pelkkää peukutusta myöskään.

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Joo. Juuri taiteen sisällöistä keskustellaan tämän maan kouluissa liian vähän.

    Eurooppalainen avantgarde oli sitä paitsi kansainvälistä. Todennäköisesti kansainvälisyys on säilynyt, mutta taso ehkä ei. Ja sillä tarkoitan ajattelun tasoa. Tottakai taidekoulut vaikuttavat paljon kunkin maan taiteilijoiden käsitykseen työstään. Kuvataide on siitä metka juttu että siinä on edellytettävä tiettyä määrää käsityöläisyyttä myös. Materiaalit eivät ole aivan helppoja.

    Olen ollut itse etuoikeutettu, koska olen päässyt käymään kriitikko-äidin kanssa taidenäyttelyissä 8-vuotiaasta asti. Kuvataide ei ollut ikinä sitten vierasta. Perheessä on yksi kuvataiteilija, samoin yksi serkku on kuvataiteilija.

    Olen kyllä aika varma siitä, että jos lasten ja nuorten kuvataidekouluja pidetään edelleen yllä, niin ihmisten kuvantaju kehittyy. Koulujen kuviksen opetus on aika kirjavaa nykyään.

    Sivistysyliopistoon pitäisi kuulua taidehistoria, ilman muuta. Eipä taida olla edes tulossa.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista