Pienenä yllätyksenä kuulin kyliltä että omakustannerunoilija ja
pienkustantaja J.K. Ihalainen oli kutsuttuna vieraana Presidentti Sauli
Niinistön Itsenäisyyspäivävastaanotolla Tampere-talossa.
Sinänsä
J.K. Ihalainen on varmasti ansainnut kutsun Presidentinlinnaan tai
tässä tapauksessa Tampere-taloon kirjallisen elämäntyönsä perusteella.
J.K. Ihalainen on julkaissut Wikipedian mukaan 34 omaa kirjaa suomeksi,
englanniksi ja tanskaksi. Hän on perustanut kustantamon
Palladium-Kirjat, joka enimmäkseen julkaiseenkäännöskirjallisuutta, muun
muassa aiemmin esittelemääni Gary Snyderin tuotantoa. Ihalaisen omat
kirjat ovat ilmestyneet osittain Palladium-kirjojen, osittain Sammakko
kustantamon kautta ja osittain omakustanteina.
Tutustuin
J.K. Ihalaiseen joskus 1980-luvun alkupuolella Provinssi-Rockissa jossa
hän parinakin vuotena oli myymässä olkalaukusta kirjojaan. Ostin
parikin kirjaa häneltä. Lisäksi keräilin tuohon aikaan pienlehtiä ja
sain jotain kautta käsiini J.K. Ihalaisen julkaiseman amerikkalaisen
beat-runouden hengessä tehdyn pienlehden Ihan Outo Lehti numero 0.
Tilasin ja sain sittemmin myös samasta lehdestä numeron yksi, jonka
jälkeen lehden ilmestyminen taisi lopahtaakin.
Minulle
kävi niin että vuonna 1991 vuokrasin kesämökiksi Raippaluodosta
traagisesti kuolleen ystäväni siihen asti kesäisin vuokraaman mökin ja
yritin saada siinä perunoita ja porkkanoita yhden kesän kasvamaan.
Muutin sieltä Kemiin ja pienlehtikokoelmani (parisataa lehteä) sattui
hässäkässä jäämään mökin vintille. Sinne jäi myös pääosa omistamaani
Ihalaisen tuotantoa, mutta muuan kirja hyllyssäni edelleen Ihalaiselta
on, vuonna 1986 omakustanteena ilmestynyt ja Valtion vääränrahanpajan
Tiedotuskeskuksen Kööpenhaminassa julkaisema runoteos
Vääränrahanpolttajat.
J.K. Ihalaiseen liittyen tapasin
hänet viime kesänä Rituaaalimuseotapahtumassa joka omalta osaltani meni
niin päin ahteria kuin voi mennä, olin väsynyt, heikosssa hapessa,
alkoholin vaikutuksen alaisena ja lisäksi minut ryösti Salosta matkaani
lyöttäytynyt uusi ystävä. Mutta esitin runojani ja J.K. Ihalainen esitti
omia runojaan unkarilaissyntyisen monitaiteilija Sandor Valyn
säestämänä.
Rituaalimuseo-tapahtuman pääjärjestäjiä
oli taiteilijaystäväni, jurtantekijä Tuula Nikulainen, joka liittyy J.
K. Ihalaiseen siten että on hänen parin lapsensa äiti ja perustanut
joskus 80-90-luvulla Ihalaisen ja kumppaneiden kanssa oman valtion
Wendi-maan jonnekin Uudellemaalle. Valtiossa oli parhaimmillaan
runsaastikin kansalaisia, sillä oli oma raha, oma lippu ja muistaakseni
oma perustuslakikin. Tästä Wendi-maasta pitkälti kopsasin perustamani
virtuaalivaltion Pohjois-Kalotin Itsenäisyysliikkeen
toimintaperiaatteen. Mutta Wendi-maa pyrki toimimaan myös käytännössä,
PKI on tainnut valtioliittona jäädä lähinnä teoreettiselle tasolle.
Tähän
Tuula Nikulaiseen ja Sandor Valyyn puolestaan tutustuin 1990-luvun
alkupuolella Kemin Shamaanikesässä, jossa Kemin historiallisessa
museossa oli huoneen kokoinen tilataideteos Sandor Valyn Siirrettävä
Tuonela ja museon ulkopuolella Tuula Nikulaisen käsin huovuttama jurtta.
Sandor Valy puolestaan oli kirjallisin tekstein selittänyt näyttelyyn
Kalevala- ja Tuonela-käsityksiään. Joten ympäri käydään ja yhteen
tullaan.
Mutta Vääränrahanpolttajiin. J.K. Ihalainen kirjoittaa esipuheessaan lukijalle:
"Mitä
yleisö kaipaa? Rytmissä sinkoilevia jäseniä, seksiä, verta ja kuolemaa.
Todellisuudessa yleisö on paatuneempaa kuin sankarinsa. Itse
julmuudesta on tullut pelkkää teatteria jossa yleisö on niin
monipuolisten pelkojen lumoissa, ettei ehdi itse kokemaan mitään.
Arvostelujen lukeminen käy tietyissä piireissä kokemisesta.
Yön
tilassa värjöttelevä yleisö on houkuteltava esiin, poliitikot
shokitettava, teatterit vallattava ja sankarit syrjäytettävä. Viihteen
luostareista on tehtävä studioita ja verstaita niin että taiteen ja
runouden ´munkkeus´ja ´nunnuus´rapisee alas.
Lopulta
kaikki makaavat päällekkäin ja lomittain tekeytyen ensin muurahaisiksi,
sitten lampaiksi ja kilpikonniksi, polvet ja nilkuttimet ja nilkat ja
palkottimet hitaasti toisiinsa lomittuen.
On aika
miehittää totuuksilla tapetoidut Vierauden Galleriat, ujuttaa outo rytmi
Suureen Koneeseen ja sekoittaa Monotoninen Marssi: ottaa se mikä meidän
on."
Itse kirjan runot ovat Allen Ginsbergin, Gary
Snyderin, Jack Kerouackin ja kumppaneiden hengessä kirjoitettua pääosin
pitkähköä "suomalaista beat-runoutta" (tai christianilaista, sillä
noihin aikoihin Ihalainen vietti aikaansa Christianian
vapaakaupungissa).
En kuitenkaan siteeraa tähän
esittelyyn mitään otetta Ihalaisen pidemmistä runoista vaan yhteensä
kahdeksan sivuisen mittaisen runosarjan jossa kyllakin sivulla on
korkeintaan yhden virkkeen mittainen yksittäinen runoteksti. Näin se
menee:
"Kuka eksyi unohdettujen ihmeiden maahan?
Kuka putosi huohottavaan silmään?
Kuka sammutti tulenjumalat?
Kuka uupui levälleen vasten esirippua
jonka takana sankarit ruostumassa?
Kuka risti kärsivällisesti kätensä?
Kuka käveli läpi metallinpaljastimen
ja kohtasi rakkautensa räjähtelevien
lentokoneiden keskellä?
Kuka yöpyi vuorella josta näkee tämän kaiken
yhdessä valovuosia matkanneessa silmänräpäyksessä?
´Minua on ruvennut kiinnostamaan valo.´"
J.K. Ihalainen muuten julkaisee ystäviensä kanssa nykyäänkin Kirjo-nimistä
vaihtoehtokulttuurilehteä, joka tiettävästi on luettavissa myös
nettiversiona. itse tilsin lehden joskus pari vuotta sitten sen
toimituksesta Tampereelta, mutta koskaan en ole saanut osoitteeseeni
yhtään kappaletta kyseistä lehteä, ilmeisesti siksi että en lähettänyt
tilauksen mukana rahaa. Hyvinvarustetuissa kirjastoissa kyseinen
Kirjo-lehti on kuitenkin myös luettavissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti