”ei voi astua kahta kertaa
samaan virtaan” (Herakleitos)
I Kemijoki 1993
Kemijoki virtaa yhdeksän
voimalan läpi. Yö on hiljainen, huhtikuun loppu. Isohaaran voimalan
generaattorit sykkivät sähköä valtakunnan verkkoon. Kolmas ja neljäs
generaattori otetaan pian käyttöön, rakennustyömaa on iso. Katuvalot puhkovat
aukkoja kaupungin hämärään, ydinvoimaa, vesivoimalla tasattuja kulutushuippuja.
Kahvi tippuu itsestään keittimessä, sähkömittarin kiekko pyörii hitaasti. Tätä
kaikkea nimitetään elintasoksi, mietin, kun syytän hellaan tulen.
Onnellisuudesta en tiedä. Minä etsin toista, syvällisempää valoa kuin se, mikä
on voimalaitoksen myllynkivillä jauhettu.
Joen peittää vielä jääkansi,
mutta vesi kokoaa jo voimiaan. Lumi sulaa päiviä pitkin, sulamisvesi virtaa
noroina, valuu metsäojia pitkin, kerääntyy ja kasvaa lopulta puroiksi, joeksi.
Joki virtaa läpi pohjoisen maiseman, muutaman viikon kuluttua vapaana, jäiden
lähdön jälkeen, tulvan paisuttamassa uomassa. Vapaanako? Neljän merihanhen
siivet leikkaavat taivasta, ne matkaavat kohti pohjoista, kesää. Niiden
siivissä soi vuosisatojen humina, elämän kiertokulku.
Kemijoki Oyn pääkonttorissa
insinööri katselee pöydällä olevaa karttaa, jossa on selkeästi rajattu alue.
Alue, jolla todellisuudessa, maisemassa, mitään rajaa ei näy. Se on samaa
metsää, suota, jokivarsimaisemaa, kapustarintojen pesimäpaikkoja, kesällä
suovillan koristamaa aapaa kuin kaikki ympäristökin. Vuotoksen allasalue, 234
neliökilometriä veden alle hukutettavaa maata. Sitä on suunniteltu, siitä on
kamppailtu pian 30 vuotta. Mikä on tekoaltaan arvo, mikä on joen arvo, luonnon
arvo? Otetaanko tässä huomioon äänivallattomat osalliset, kapustarinnat ja
kirviset?
Elintasoa, energiaa, sähköä,
sähkövirtaa. Joki virtaa uomassaan ja sähkö virtaa johtoja pitkin kaupunkiin,
joka on kasvanut jokisuuhun, meren rannalle. Kahden sellutehtaan varjossa
kasvaneeseen kaupunkiin, joka sykkii omaa elämäänsä. Tämä on ihmisen
kulttuuria, ihmisen teknologian varaan rakentuvaa hyvinvointia, lamaa. Miten
moni tässä kaupungissa vielä ajattelee luonnon perustuslakia, minä mietin.
Kaupunki käynnistyy vähitellen uuteen päivään.
Muuttolintuja tulee pohjoiseen
päiviä pitkin, lumi sulaa kaduilta, tumma, likainen lumi Isohaaran alapuolella
oleva sula laajenee päivä päivältä, lokit kiertelevät sulaa ja niiden valkeissa
siivissä välähtää auringon valo. Isohaaran yläpuolella jokivarressa odotetaan.
Siellä on odotettu jo 45 vuotta. Nouseeko lohi tammettuun virtaan? Kesällä 1947
Kemijoen kuuluisa lohi vielä nousi jokeen. Seuraavana kesänä lohen kulkutie
sulkeutui lopullisesti. Isohaaran suulle oli rakennettu pato, joka piti,
voimalaitos. Nyt 45 vuoden jälkeen kalalle on rakennettu kulkutie, lohelle
portaat. Taivalkoskeen asti. Siellä on edessä toinen, vielä korkeampi tammi,
Taivalkosken 1975 käynnistynyt voimalaitos,
Keväinen päivä on samanlainen
kuin mikä tahansa muukin kevätpäivä, ja aina erilainen. Tänä keväänä kaikki on
samoin kuin tuhansina keväinä aikaisemmin. Ja kuitenkin jokin on
peruuttamattomasti muuttunut, muuttuu, on alinomaisessa muutoksen ja
virtaamisen tilassa. Joki virtaa. Se virtaa nyt niiden ehtojen varassa, jotka
ihminen on asettanut. Voimaloiden patoluukuilla säännöstelty joki. Ja tänä
keväänä jokivarressa on jotain muutakin, oudon hiljaista, erilaista kuin
vuosisatojen aikana tätä aikaisemmin. Kemijoen uittoyhdistyksen korjaamolla on
hiljaista. Uittoa museoidaaan. Puu ei enää ui jokea pitkin latvavesiltä
Veitsiluodon ja Metsä-Botnian tehtaisiin. Suomen viimeinen irtouittotyömaa on lakkautettu, uittomiesten
ammattikunta kuollut.
Joki virtaa läpi maiseman,
kurjet palaavat pohjoiseen, Lokasta ja Porttipahdasta lasketaan säännöstelty
vesi. Kitisen ja Luiron latvoilta joki kasvaa ja siihen liittyy sivuhaaroja,
alempana Ounasjoen valjastamaton virta. Joki kasvaa merta kohti. Joki virtaa
niin kuin se on virrannut Litorina-meren väistymisestä lähtien, tuhansien
vuosien ajan. Sama joki, joka ei ole koskaan sama. Et voi astua kahta kertaa
samaan virtaan. Joen juoksu muuttuu ja ihminen muuttaa sitä, tekee
suunnitelmia, päätöksiä, rakentaa ja raiskaa. Mutta joen elämä on pitkä, paljon
pidempi kuin ihmisten. Joen vastarinta on hidas. Joskus, tulevaisuudessa, kun
ihmisen rakennelmat ja ihmisen kulttuuri on tuhoutunut, joki virtaa jälleen
vapaana. Jossain Ounasjokivarressa, kosken partaalla, koskikara etsii
puolisolleen pesäpaikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti