”Patsas on piste. Ympäristötaideteos
on kenttä.” Näinkin taidehistoriassa on määritelty veistoksen
ja ympäristötaideteoksen ero. Lyhyesti tämän veistoksen ja
ympäristötaideteoksen eron voi nähdä niin, että veistos on
itsenäinen teos joka on sijoitettu johonkin tilaan tilapäisesti tai
pysyvästi. Ympäristötaideteos taas on suunniteltu nimenomaan
tiettyyn ympäristöön, se ottaa huomioon ympäristön ja käy
vuoropuhelua tämän ympäristön kanssa. Jos ympäristö jollakin
tavalla tuhotaan, tuhoutuu samalla merkittävä osa
ympäristötaideteoksen kokonaisideasta.
Stone Agen historiaa
Suunnittelin ”Kiviaika – Stone Age”
-ympäristötaideteoksen Kemiin vuosina 1997-1998. Teoksen
kokonaissuunnittelu kesti lähes 1,5 vuotta, kunnes silloinen
kulttuuriministeri Suvi-Anne Siimes vihki teoksen käyttöön
syyskuussa 1998. Teoksen mesenaatiksi ryhtyi Mäntylä Mining Systems
ja sen hallituksen puheenjohtaja, edesmennyt louhintaurakoitsija Ahti
Mäntylä ja teos lahjoitettiin paikalleen kuljetettuna Kemin
kaupungille kesällä 1998.
Kiviaika ympäristötaideteoksen
lähtökohtana on Englannin Wiltshiressä sijaitseva aurinkotemppeli
ja neoliittinen kulttipaikka Stonehenge, jota on rakennettu eri
vaiheissa 3000 – 1500 eaa. ”Kiviaika – Stone Age” -teosta
voidaan pitää Stonehengen pikkuserkkuna ja sen tarkoitus oli kantaa
viestiä ihmiskunnan henkisestä perinnöstä yhtä pitkään kuin
Stonehenge on paikallaan pysynyt.
Suunnittelun lähtökohdaksi otin
Stonehengen edelleen pystyssä olevat kivet, jotka on toteutettu
Kemiin 1:2 alkuperäisteoksesta ilmansuuntien mukaan, kuitenkin
1900-luvun lopun tasakattoista kaupunkiarkkitehtuuria mukaillen. Näin
Stone Age on paikassaan käynyt vuoropuhelua muun muassa Kemin
kulttuurikeskuksen ja muun ympäröivän olemassaolevan
rakennuskannan kanssa.
Stonehengen ensimmäisenä
rakennusvaiheena on noin 115 metriä halkaisijaltaan ollut puukehä
(noin 3000 eaa), jota Stone Agessa vastaa halkaisijaltaan 50-metrinen
”henkinen ympyrä”, joka on merkitty myös rakennuslupahakemuksen
yhteydessä kaupungin kaavakarttaan. Koska Stone Age on nimenomaan
ympäristötaideteos kiinnitin suurta huomiota alusta lähtien
teoksen sijoituspaikkaan.
Muun suunnittelutyön ohessa vaelsin
kesän 1997 pitkin Ruutinpuiston rantoja etsien teokselle henkisesti
hyvää paikkaa. Makoilin välillä maassa ja kuuntelin maan puhetta
siitä mihin teos haluaa tulla rakennetuksi. Sen sijoituspaikassa on
monia muitakin funktioita kuin yhteys ympäröivään matalaan
tasakattoarkkitehtuuriin, mutta kaikkia tässä on mahdoton luetella.
Mainittakoon kuitenkin että teos käy keskustelua myös Tuula
Pyykkö-Tuisku-Bekkarin sen läheisyyteen toteuttaman Enkelikehdon
kanssa.
Stone Age on suunniteltu myös
henkiseksi tapahtumakeskukseksi, josta esimerkkinä mainittakoon
Stone Agen vihkiäisiin suunnittelemani poikkitaiteellinen ohjelma.
Hollantilaissyntyinen nykytanssija Jaap Klevering tanssi kivillä,
perulainen intiaani Jose Moncada soitti harppua, jota hän soittaa
myös perulaisissa hautaholveissa ottaen näin yhteyttä vanhempiin
henkiin maan päällä, kivillä esitettiin otteita Eddaan
perustuvasta mysteerinäytelmästäni ”Jumalat puhuvat öisin”
runo-musiikkiteoksena ja oma Kivirunobändini
Nevaranta-Tiihonen-Paakkola esiintyi vihkiäisissä.
Nykyisin nuoriso tuntuu ottaneen Stone
Agen omakseen, käsittämättömällä tavalla nuoret kiipeilevät
ilman tikkaita teoksen kivipaasien päälle matalimmillaan 2,4 metrin
korkeuteen ja viettävät teoksella vapaa-aikaansa. Teoksessa on
keskeisenä elementtinä vaakasuora alttarikivi, jolla niin tämän
teoksen kuin sen englantilaisen esikuvan Stonehengen henkisen
merkityksen voi aistia. Alttarikiven alla on titaanikapselissa viesti
ihmiskunnalle mahdollisesti parin tuhannen vuoden päähän
tulevaisuuteen.
Mitä Kiviajalle kuuluu nyt?
Jo vuonna 1997, kun oli löytänyt
teokselle ”oikean” paikan, kaupunkikuvatyöryhmä tutki myös
kolmea muuta sijoitusvaihtoehtoa, muun muassa Meripuiston kulmaa
sairaalan kerrostalorakennusten lähistöllä. Kaikkkien näiden
vaihtoehtoisten sijoituspaikkojen ongelmana oli, että ne olivat
ahtaita ja niitä ympäröivä kaupunkirakenne tai maisema söi
teokselta sen vaatimaa henkistä tilaa. Niinpä
kaupunkikuvatyöryhmäkin päätyi lopulta lähes tarkalleen
esittämääni paikkaan.
Koska kyseessä oli monumentaalinen
teos, jonka lahjoituksen kokonaisarvo oli yli miljoona markkaa,
halusin kaupungilta jonkinlaisen vakuuden teoksen säilymisestä.
Sainkin suullisen lupauksen, että ”Kyllä tämä teos ainakin yhtä
kauan kuin Stonehenge tällä paikalla pysyy. Tämä on paremmin
perustettu.” Siinä on betonivalu pohjana. Tosin jo tuolloin
ystäväni Keijo Ahlqvist tehdessään minusta ja
ympäristötaideteoksesta juttua kaupungin tiedotuslehteen
Sortteeriin totesi kyynisesti: ”Tarvitaan vain yksi uusi valtuusto
ja yhdet uudet vaalit, niin sinun 2000 vuoden takuusi on syöty.”
Silti en ollut uskoa korviani ja
silmiäni, kun vuonna 2007 sain tietää, että kaupunki on myynyt
käytännössä koko Ruutinpuiston kaavoitusoikeuksineen
Rakennusliike M. Kurtti Oylle 5 miljoonalla eurolla. Lähes
viimeisinä töinään ennen eläkkeelle siirtymistä silloinen
yleiskaava-arkkitehti Sinikka Ulander-Rauma laati alueelle täysin
grynderi Mikko Kurtin pillien tahdissa uuden osayleiskaavan, joka
merkitsee osakerivitalojen rakentamista Suomen parhaan koirapuiston
päälle ja kolmen 8-kerroksisen osakekerrostalon rakentamista muuhun
puistoon, muun muassa osittain Stone Agen päälle
kaupunkirakenteellisesti täysin koko muun alueen arkkitehtuurin
vastaisesti.
Kaavasta valittivat Lapin
hallinto-oikeuteen Kemin luonnonsuojeluyhdistys ja useat yksityiset
henkilöt. Lisäksi kahdessa eri adressissa noin 1000 henkilöä
vastusti kaupungin keskeisen virkistysalueen Ruutinpuiston tuhoamista
merinäköalatalojen rakentamisella. Lapin hallinto-oikeus kumosikin
kaavan perustellen päätöstä mm. sillä että kaupunkikuvaan
keskeisesti kuuluvan yleisen ranta-alueen kaavoitusta ei voi antaa
yksityisen rakennusyhtiön käsiin.
Kemin kaupunginhallitus valitti
päätöksestä ja Korkein hallinto-oikeus on nyt puolestaan kumonnut
Lapin hallinto-oikeuden päätöksen ja alkuperäinen osayleiskaava
astuu voimaan. Kurtti saa rakentaa kerrostalonsa jos rahkeita
riittää. Se merkitsisi väistämättä myös sitä että Stone Age
pitää siirtää ja se menettää oman henkisen olinpaikkansa
Kemissä. Tätä nimitän taideteoksen tuhoamiseksi ja tulen
vaatimaan siitä tekijänoikeuslain perusteella korvauksia Kemin
kaupungilta ja M. Kurtti Oylta jos ympäristötaideteosta siirretään
sijoiltaan piiruakaan minnekään.
8-kerroksiset kivitalot Hahtisaaren
puistossa (ts. Ruutinpuistossa) merkitsevät ympäristötaideteokseni
tuhoamista monellakin tavalla:
1. Ne on suunniteltu paikkaan ja tilaan sen ympärillä, se tila käsittää koko merenreunan kaikkine nykyisine toimintoineen.
2. Siihen on maisema-arkkitehti Anneli Ruohonen myös 80-luvulla tehnyt erinomaisen rantasuunnitelman, jota nyt ollaan uhraamassa lyhytnäköisen kaupunkisuunnittelun alttarilla.
3.Lisäksi kerrostalot veisivät Stone Agelta nyt esitetyssä uudessa sijoituspaikassa sekä näkymän kaupungista käsin (se peittyisi kerrostalojen taakse näkymättömiin) että itse puiston ja henkisen tilan teoksen ympärillä.
1. Ne on suunniteltu paikkaan ja tilaan sen ympärillä, se tila käsittää koko merenreunan kaikkine nykyisine toimintoineen.
2. Siihen on maisema-arkkitehti Anneli Ruohonen myös 80-luvulla tehnyt erinomaisen rantasuunnitelman, jota nyt ollaan uhraamassa lyhytnäköisen kaupunkisuunnittelun alttarilla.
3.Lisäksi kerrostalot veisivät Stone Agelta nyt esitetyssä uudessa sijoituspaikassa sekä näkymän kaupungista käsin (se peittyisi kerrostalojen taakse näkymättömiin) että itse puiston ja henkisen tilan teoksen ympärillä.
Jatkan taistelua Stone Agen ja sen
paikan puolesta loppuun asti, sillä tämä ranta nykyisellään on
teoksen henkinen kotipaikka ja kaikki muu merkitsee taideteoksen
tuhoamista. Jos se joskus siirretään väkisin, osoitteena sitten
saakin olla mieluummin kaatopaikka kuin mikään muu vaihtoehto. Olen
lahjoittanut Stone Agen yhteydessä 1,5 vuotta elämästäni
ympäristötaideteokseen, jonka luulin löytäneen pysyvän kodin
Kemistä ihmiskunnan henkisen kehityksen muistomerkkinä.
Dodisesti, dodisesti kyllä asia on niin kuin on.
VastaaPoista