Edith Södergran: Tulevaisuuden varjo
valikoinut ja suomentanut Pentti Saaritsa
Otava, 1976, 78 s
Päivä viilenee illan tullen...
Juo lämpöä minun kädestäni,
käteni veri on kevään veri.
Ota minua kädestä, ota valkea käsivarteni,
ota kapeitten olkapäitteni kaipaus...
Olisi kummallista tuntea
yhtenä ainoana yönä, tällaisena yönä,
sinun raskas pääsi rintaani vasten.
Kun
joskus 1970-luvun puolivälissä, oppikoululaisena, aloin vakavasti
kiinnostua runoudesta, Edith Södergranin runot olivat eräitä ensimmäisiä
mihin Kristiinankaupungin pienessä kirjastossa törmäsin. Ne koskettivat
oudolla tavalla.
Hiljattain
Ylistaron kirjastosta euron kirjakassissa mukaani kulkeutui uudelleen
Edith Södergranin Tulevaisuuden varjo. 40 vuoden kuluttua
ensitapaamisesta, Södergranin elämä ja hänen runonsa koskettavat samalla
tavalla sydäntä viiltävästi yhä.
Alastomat puut kohoavat talosi ympärillä
ja päästävät loputtomasti taivasta ja ilmaa sisään,
alastomat puut laskeutuvat rantaan
ja kuvastuvat veteen.
Vielä leikkii lapsi syksyn harmaassa savussa
ja tyttö kulkee kukkia kädessään
ja taivaanrannalla
nousevat hopeanvalkoiset linnut lentoon.
1900-luvun
vaihteessa yli Euroopan pyyhkäisi runoudessa modernismin aalto, joka
hylkäsi loppusoinnut ja perinteiset runomitat, ryhdyttiin kirjoittamaan
vapaamittaista runoutta, tosin sitä olivat viitoittaneet eräät
edelläkävijät kuten Baudelaire, Rimbaud ja kumppanit jo 1860-luvulta
lähtien.
Mutta
1900-luvun vaihteessa Euroopasta Suomeen oli vielä pitkä matka.
Tulenkantajat 1920-luvulla yrittivät avata ikkunoita Eurooppaan Olavi
Paavolaisen ja Mika Waltarin johdolla, mutta Tulenkantajien vaikutus jäi
ohimeneväksi. Suomenkielessä loppusoinnuttoman lyriikan läpimurtoa
jouduttiin odottamaan 1950-luvun lopulle.
Suomenruotsalaisessa
runoudessa tilanne oli toinen. Hagar Olssonin, Edith Södergranin ja
muutaman muun jo 1910-luvulla vaikuttaneen modernistin jälki jäi
pysyväksi. Vapaamittainen runo koki lopullisen läpimurtonsa
suomenruotsalaisessa runoudessa jo 1910-luvulla.
Lämpimät sanat, kauniit sanat, syvät sanat...
Ne ovat kuin näkymättömän kukan tuoksu yössä.
Niiden takana vaanii autio avaruus...
Ehkä ne ovat kiemurtava savu
joka nousee rakkauden lämpimästä liedestä?
Näihin
suomenruotsalaisiin modernismin edelläkävijöihin siis kuuluu myös Edith
Södergran, jonka edelläolevat runot ovat kokoelmasta Dikter vuodelta
1916. Hänen tiensä modernismiin ei kuitenkaan kulkenut Euroopan vaan
henkilökohtaisen elämän, kivun ja kärsimyksen kautta. Ja tässä
modernismissakin hänen runoutensa on poikkeuksellisen omaäänistä.
Hänen
runoudessaan ei ehkä näy läpi traaginen oma elämänhistoria, mutta
niiden sisällössä oleva kuulaus vihjaa tulevaisuuden varjosta ja sen
läpikäymisestä ja käsittämisestä omassa elämässä.
Koko maailman silmissä
sinun on tehtävä päätöksesi...
Astutko kehään?
Kukaan kevytmielinen ei mene kehään.
Jumalat tulivat noutamaan sinua -
sinä menit syrjään,
ei ollut sinun hetkesi.
Kun hetki koittaa
silloin annat sydämen rinnastasi -
lasket hitaasti kätesi kaiteelle.
Edith
Södergran syntyi Pietarissa 1892. Hänen kotiseutunsa oli kuitenkin
Karjalan kannaksen Raivola, jossa hän eli nuoruutensa ja jossa vietti
viimeiset elinvuotensa. Vain 16-vuotiaana hän sairastui keuhkotautiin,
johon hänen isänsä oli menehtynyt edellisenä vuonna. Vuodesta 1908 hänen
elämästään tuli potilaan elämää, matkustelua suotuisamman ilmaston ja
paremman hoidon löytämiseksi.
Sveitsissä
hän toipui sen verran, että hän saattoi 1913 palata Raivolaan, jonne
hän asettui loppuiäkseen. Täällä hän kuoli juhannuspäivänä 1923, vain 31
vuoden ikäisenä. Viimeisen kymmenen vuoden ajanjaksoon sisältyy hänen
koko runotuotantonsa.
Eläessään
Södergran ehti julkaista neljä runokokoelmaa ja postuumisti ilmestyi
vuonna 1925 hänen viimeinen teoksensa “Landet som icke är”, “Maa jota ei
ole”:
Yksinkertainen on vuorten kesä:
niitty kukkii,
vanha talo hymyilee
ja puron tumma kohina kertoo löydetystä onnesta.
(Landet som icke är, 1925)
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaOikoluin ja tein alle uuden tarkennetun. Keijo saanee tämän roskan täältä kokonaan pois?
PoistaFiksu juttu! Kun sukeltauduin runouden sekaan niin juoksentelin Turun Työväenopiston Kynäilypiirissä. Sitä piti Maisteri Kyllikki Hiisku. Helka ja Aune Hiiskun sisko. Aune Hiisku painiskeli Kaarlo Sarkia-aiheisen tohtorin väikkärin kimpussa. Kyllä se kerran valmistui. Kaarlo Isotalo tunsi siskokset myös hyvin.(minä en ehtinyt Helkaa koskaan tavata, nuorin sisko kuoli ensimmöisenä keuhkotautiin.) Kertoi Kaarlo Sarkian loppuajoista yhtä kenties hupijuttua, Hiiskuttaret olivat kaikki mökillään koleana keväänä. Kaarlo Sarkia oli myös mukana. Kolme siskosta olivat kaikki erikseen mustiksia Kaarlo Sarkian päältä ja istuivat ja istuivat kylmässä olohuoneessa ja Kaarlo Sarkiaa paleli. Kalle Isotalon diagnoosin mukaan Sarkia sai siellä lopullisen keuhkotautinsa lentoon... Kolme reipasta siskosta eivätkä saaneet yhtä hentoa miesrunoilijaa lämpimään? :-( Kyllikki Hiisku touhusi V. A. Koskenniemen idolin hehkussa, mutta kynäilypiiristä minua ei heitetty ulos vaan sain kerran viikossa lukea tuotoksiani. Ihan vapaita. Niistä sitten keskusteltiin. Mieleeni ei ole jänyt kenties ainuttakaan tapausta että niistä keskusteluista minä olisin mitään saanut? Läsnäolo oli minulle kai tärkeintä, ja ne juorut jotka liittyivät Koskenniemeen, Kupiaiseen ym. Riimit olivat variaatioineen tietenkin ryhmän vetäjän mielestä jotain aivan huippua. En vaan koskaan oikean päässyt perille että mitä huippua. Huiputusta?
VastaaPoista