Runot 1946-1986 ja suomennoksia
WSOY 1999, 518 s., jälkisanat Leena Kirstinä
I
Aamulla
Minun on niin kevyt olla,
ja kuin halu elää olisi lakannut.
Kuitenkin joka soluni elää,
joka soluni suree, kärsii ja riemuitsee,
joka solun on niin hyvä olla.
Olen pukeutunut kehäkukkien väriin,
väkevään auringon huntuun
ja lähtenyt vaeltamaan
siniseltä pöytäliinalta
siniselle taivaalle.
Ja siellä pilvivuotella maaten
minun on niin kevyt olla.
(Villiomenapuu 1947)
http://nevaranta.blogspot.fi/2014/07/lyriikkamme-modernismin-juurilla.html
Heinäkuussa 2014 kirjoitin oheisen blogitekstin Lyriikkamme modernismin juurilla. Mainitsin lyriikkamme Tulenkantajien ja suomenruotsalaisen 1920-luvun jälkeisestä uudesta 1950-luvulla syntyneestä loppusoinnuttoman runon modernismista mm. runoilijat Aila Meriluoto, Eeva-Liisa Manner, Helvi Hämäläinen, Mirkka Rekola, Paavo Haavikko, Pentti Saarikoski, Tuomas Anhava ja Väinö Kirstinä.
Puhtaasta kirjallisesta tietämättömyydestäni johtui että mainitsematta jäi runoutemme Aila Meriluodon ohella merkittävin suomalainen "uusmodernisti": Kirsi Kunnas. Hänhän lienee Suomen tunnetuin runoilija. Ainakin me kansakoulun käyneet ja aika moni peruskoululainen on jo lukemaan oppimisen vaiheessa törmännyt Kunnaksen Tiitiäisen satupuuhun (1956) ja hänen myöhempään lastenrunouteensa. Osaan vieläkin joitakin loruilevista lastenrunoista ulkoa.
Mutta täysin tietämätön olin siitä, että Kirsi Kunnas (s.1924) oli julkaissut esikoiskokoelmansa "Villiomenapuu" jo 1947, vain vuotta Aila Meriluodon käänteentekevän Lasimaalaus-kokoelman jälkeen. Ja että Kirsi Kunnaksen läpimurto runoilijana tapahtui nimenomaan modernistisena, surrealistisenakin luontorunoilijana, täysin kypsänä ja omintakeisena lyyrikkona ja että hän oli jo esikoiskokoelmastaan lähtien kirjoittanut modernia lyriikkaa ennen "kääntymistä" lastenrunoilijaksi 1956.
Hyvällä syyllä Kirsi Kunnaksen voi sanoa olleen lyriikkamme modernisti ennen sen modernismia, sillä kuten Leena Kirstinä jälkisanoissa toteaa: "Kesti kymmenkunta vuotta ennen kuin lyriikkamme modernismi alkoi hahmottua sen lukijoille. Kai Laitinen esitti sen kehityksestä synteesin esseessään: Mitä uudessa lyriikassamme on uutta (1958)." Tuota vuotta aiemmin Kirsi Kunnas oli julkaissut neljä aikuisille suunnattua runokokoelmaa: Villiomenapuuta seurasivat Uivat saaret (1950), Tuuli nousee (1953) ja Vaeltanut (1956) sekä kyseinen lastenrunokokoelma Tiitiäisen satupuu 1957.
II
Uni vaipuu meihin
Uni vaipuu meihin
kuin sade jonka saimme
syvän juuremme alle uni vajoaa.
Jossain heinänkorsi alkaa kimmeltää
jossain lehti kääntyy uuteen asentoon
aivan käden luona kukka puhkeaa,
aukee silmän kalvoon,
näet, unen alle
kukka vaeltaa
kaikki heinänkorret mukanaan.
Kuusipuukin taipuu
se tanssiaskelin
vie koivun unen alle
ja uni kohoaa
kuin halu jonka saimme
ylös kukanterään uni kohoaa...
(Uivat saaret 1950)
Kirsi Kunnasta voisi nimittää panteistiseksi
luontorunoilijaksi. Hänen runoissaan elävöityvät aurinko ja kuu, puut, tuuli ja
vesi, ilmakin. Ne ovat yhteydessä ja yhtyvät kertojan minään ja hänen
tunteisiinsa. Panteistinen maailmankatsomushan tarkoittaa kaiken luonnon
pyhyyttämistä ja pyhittämistä, jumaluutta kaikessa, että minä olen osa kaikkea
tätä ja kaikki tämä on minää, tat tvam asi, kuten eräässä kokoelmassani
kirjoitin.
En täysin ymmärrä jälkisanojen kirjoittajan Leena Kirstinän
pakonomaista miellettä sanoa Kirsi Kunnasta, hänen alku- tai lopputuotantoaan,
surrealistiseksi tai jopa dadaistiseksi runoudeksi ja kiistää hänen
merkityksensä puhtaana luonto- ja tunnelmalyyrikkona. Siitä olen kuitenkin
samaa mieltä että hänen runoissaan sekä minällä että luonnolla on filosofisempi
merkitys kuin itse näkemisellä, kokemisella, näyllä tai havainnolla.
Luulen että juuri tästä syystä Kirsi Kunnaksen runous jo
50-luvun alkupuolella joutui kahnauksiin sittemmin maan johtavaksi nousevan
runouden teurastajan Tuomas Anhavan kritiikkien kanssa, vaikka Anhava itse
julkaisi oman esikoiskokoelmansa vasta 1953. Jo sitä ennen hän vaikutti
kulttuurikriitikkona, joka ei pitänyt Kirsi Kunnaksen runouden lyyrisyydestä ja
tunnelmallisuudesta. Tuomas Anhavan mielestähän runon piti olla tarkka,
täsmällinen ja eksakti.
Kirsi Kunnas on itse tallentanut Tiitiäisen satupuuhun
lastenlyriikkana erään keskustelunsa Tuomas Anhavan kanssa. Heidän esteettiset
näkemyksensä ajautuivat törmäyskurssille. Tiitiäisessä Tuomas syyttää Kirsiä
laulullisuudesta ja Kirsi Tuomasta laulun loppumisesta. Todellinen keskustelu
oli käyty 50-luvun alkupuolella Ekbergin kahvilassa.
Mutta Kunnas ei kirjoittanut pääosin laulullista runoa, vaan
lyyrista nykylyriikkaa. Lyyrisyys ja tunteellisuus olivat ne Kunnaksen runouden
elementit jotka nostivat realistisen Anhavan selkäkarvat pystyyn. Miten puu voi
puhua, taipua ja olla nöyrä, mennä takaisin juurilleen. Tätä väittelyähän
käydään vieläkin. Ja varsinkin me lintulyyrikot saamme siitä säännöllisesti
siipiimme.
Runoilijat
Jo vuorotanssiin käymme
ja kumarramme viisasta
ja tietoa
ja vuoroin minä sinua
ja sinä minua
ja vuoroin itseämme.
Yksin kätes alla, Jumala
vapisemme pelkoa
ja sydämen kipeää katkeruutta.
(Tuuli nousee 1953)
Kirsi Kunnas sai tukkapöllyä runoudestaan muualtakin kuin
Tuomas Anhavalta: ”Rafael Koskimies provosoitui uivien saarten
lehmikvartetista, sillä professorikriitikko ei pitänyt lehmiä sonettien
arvoisina. Nuoren polven kriitikoista Osmo Hormia pahastui (ylläolevasta)
piirilaulusta Runoilijat: hän ei halunnut olla 'yksi meistä', joita runossa
satiirisesti kuvataan. No minun hieman yli 60-vuotta kirjoitetun jälkeisen
runouden katsannollani tekstissä ei ole mitään pahansuopaa, ehkä aika on
antanut minulle toisenlaiset silmälasit.
Mutta totta on että Kunnaksen runoudessa vilahtaa alusta
lähtien esiin myös leikkisyys, huumori ja satiiri, jotka 1950-luvun
alkupuolella olivat myrkkyä vakavan runouden vakaville kriitikoille. Kun hän
vuonna 1956 julkaisi silloisen viimeisen aikuisrunokokoelmansa Vaeltanut ja
samana vuonna lastenruno- ja lorukoelman Tiitiäisen satupuu eräs aallonmurtaja
oli ylitetty. Kirsi Kunnas vaikeni ”aikuisena runoilijana” 23 vuodeksi ja
keskittyi pelkästään lastenrunouteen.
Leena Kirstinä arvelee syyksi ymmärtämättömän kritiikin,
mutta itse en näe asiaa niin itseisarvollisena. Muistelen että Syrjän
veljeksiä, joista sittemmin kasvoi melko kuuluisa Eppu Normaali, alkoi syntyä
noihin aikoihin ja ehkä he kaipasivat lastenrunoutta tai siitä huolimatta mitä
he kaipasivat äiti alkoi kirjoittaa runoutta lapsilleen. Eräänlainen
hyvästijättö akateemisesti hyväksyttävälle runoudelle kuuluu kuitenkin
kokoelmassa Vaeltanut (1956), samana vuonna kuin Pentti Saarikoski aloitti oman
runoilijan uransa ja vuotta ennen kuin Eeva-Liisa Manner kirjoitti ensimmäisen
modernistisen kokoelmansa Tämä matka (1957):
Suru vaeltaa
Tiet joita suru vaeltaa
ovat minun askeleistani lähteneet.
Linnut palaavat
siivillä meren tuoksu, lehti nokassaan,
satavat ylitseni pehmeät
kuin unet iloiset lehdet satavat.
Kaikkialla linnut, kaikkialta
linnut palaavat, näetkö, avaruus on
lehdistä keltainen.
(Vaeltanut 1956)
IV
Siirtymiä heijastuksia
kaksiulotteisen lumen
usvaa ja usvan lumetta
on aamu
astua lävitse
halkeamista
kun maailma murtuu sisään
ja huima matka auringon ympäri.
(Kaunis hallayö 1984)
Kun Kirsi Kunnas palasi ns. aikuisrunouteen kokoelmallaan
Kuun kuva meissä vuonna 1980 suomalaisen runouden modernismin modernisointi oli
jo tapahtunut. Kirsi Kunnas julkaisi 1980-luvulla vielä kolme aikuisille
suunnattua runokokoelmaa, Kuun kuva meissä (1980), Kaunis hallayö (1984)
ja Valoa kaikki kätketty (1986).
62-vuotiaana hän jälleen vaikenee. (Ellei nyt edelleen elävänä satu pukkaamaan
ensi syksyn kirjamarkkinoille uutta kokoelmaa.)
1980-luvun Kirsi Kunnas on jo minullekin tuttu ja vihdoin
yleisesti tunnustettu runoilija. Tekstit ovat lyhentyneet samalla kun niiden
metafyysiset ulottuvuudet ovat kasvaneet. 1980-luvulla Kirsi Kunnas on
lähempänä erästä alkuaikojen runouden vaikuttajaansa Edith Södergrania kuin
koskaan aikaisemmin. Olen vihdoin samaa mieltä Leena Kirstinän kanssa kun hän
jälkisanojen lopussa kirjoittaa:
”Kun etsitään synteesiä hengen ja aineen välillä, otetaan
haltuun sellaisiakin käsitteitä kuin valon kuidut, vaihtovirta, sähkömyrsky. Ne
ovat metaforia. Vaikka kaikesta ei saada tietoa empiirisessä mielessä, silti
kaiken välillä on yhteys. Se on energia, joka näkymättömästi vaikuttaa
kaikessa. Se on rakkaus. Elämä on monimielisesti palamista yhtä hyvin ihmisissä
kuin puussa.
Jos Kirsi Kunnasta on kutsuttava luontorunoilijaksi, kuten
olen nähnyt tehtävän, hän on luontorunoilija syvässä, filosofisessa, jopa
luonnontieteellisessä merkityksessä. Luonto käsittää koko maailmankaikkeuden.”
(Toukokuussa 1999 Leena Kirstinä)
Taivas kuin vesilinnun muna
Taivas kuin vesilinnun muna
järven peilissä
aamun laulava hetki
siipien
täplittämä
kun näkymätön särö rannasta rantaan
muuttaa linnut.
(Valoa kaikki kätketty 1986)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti