Lauantai 9.8
Aamulla heräsin kahdeksan venäjänugrilaisen liikkeisiin
huoneessa. He osoittautuivat kanta-astujiksi. Lattialankut narisivat ja
tömisivät huoneessa, kun kanta-astujat kuljeskelivat aamutoimissaan
edestakaisin.
Tataari Lenar Tatatristanista osoittautui ystävälliseksi
ihmiseksi. Hän lahjoitti minulle ponnarinlenkin, kun olin omani edellisenä
iltana pudottanut jonnekin. Hän puhui
myös parempaa englantia kuin minä puhun. Minun sanavarastoni on noin 300 sanaa,
mutta niillä olen pärjännyt eurooppalaisten kanssa kelvollisesti. Udmurtien
kanssa en. Kävi ilmi että marilainen puhui joitakin sanoja suomea ja hyvää
englantia. Myös yksi udmurteista puhui englantia, muut tuntuivat puhuvan vain
udmurtia ja venäjää ja viihtyivät tapahtuman ajan keskenään. Ensimmäistä kertaa
tunsin hienoista yksinäisyyttä keskellä ihmisjoukkoa.
Ugrit lähtivät aamiaiselle. Minä menin jonkin ajan päästä
rannan kautta katsomaan oliko suomalaisille jäänyt mitään syötäväksi. Oli
jäänyt, mutta kahvi oli murukahvia, mikä oli takaisku kaltaiselleni
kofeinistille. Venäläiset joivat tsaijua.
Aamiaisen jälkeen jäin Nahkurin talon pihaan katsomaan
udmurttien ja tataarin taidepuuhia. Olihan pihassa suomalainen Aino J:kin sekä
Marja-Leena. Aino kuitenkin lähinnä kirjoitti, myöhemmin kuulin että lopputyötä
Aalto-yliopiston TaiKiin. Marja-Leena ja udmurtit maalasivat. Lenar rakenteli
riukuveneitään jotka vähitellen alkoivat saada myös seksuaalista sisältöä.
Minä ajattelin olla toistaiseksi lähinnä katseluoppilaana,
että saisin edes jonkinlaisen käsityksen siitä mitä tämä etnofuturistinen taide
on. Lenar halusi kuitenkin piirtää minusta muotokuvan ja piirsikin mustalle
paperille valkoisella kynällä profiilikuvan yhdellä viivalla kynää paperista
nostamatta. Pidin kuvasta, se oli näköinen, mutta lisäksi siinä oli mukana
sielu. Sain sen lahjaksi.
Joskus puolen päivän aikaan pihaan alkoi kerääntyä muutakin
porukkaa. Tehtiin lähtöä Vilppulaan vierailulle Katajamäen ekoyhteisöön.
Jotenkin sain käsityksen, ettei minulle välttämättä ollut tilaa kuljetuksissa
ja ajattelin itse, että tarvittaessa pääsisin käymään Katajamäellä muulloinkin,
vaikka en uskonut sellaista tarvetta ilmenevän.
Nahkurintalo ja Korsutalo tyhjenivät. Porukka häipyi. Minä
jäin pihaan yksin ja yömajaan Korsutaloon jäi vain udmurttineitonen, joka
nukkui samassa asennossa peiton alla jo toista vuorokautta yhtä mittaa, mikä
sai minut pohtimaan, onko hän edes elossa.
Minä olin pakannut olkalaukkuun lähtiessäni pussillisen
linnunsulkia, joita keräilen elämänvaelluksen varrelta, silloin kun niitä
sattuu vastaan tulemaan. Menin olkalaukkuineni uimarannalle. Ranta oli
hiekkaranta ja Sinervänjärvi niemineen, saarineen ja rantakaislikkoineen
häkellyttävän kaunis. Pohjanmaalla asuvalle järvimaisema oli luksusta, kun
Etelä-Pohjanmaallahan ei järviä ole, ellei niitä ole itse rakennettu
voimalaitosten säännöstelyaltaiksi. Ylistaron läpikin kulkee ainoastaan
Kyrönjoki, jonka Ylistaron koskista alajuoksulle aikanaan
luonnonsuojeluystävieni ja jokivarsiasukkaiden kanssa aikanaan yhdessä
suojelimme.
Istuskelin rannalla pitkään. Yllätyin kun näin harmaahaikaran
lentävän kaula kenossa läheiseen kaislikkoon. Niitä ei kai vuosittain liiku
Suomessa kuin parisataa yksilöä.
Minä tunsin että tämä ranta on minun alueeni, reviiri. Päätin
vallata kaistaleen rantaa intiaanihenkisellä sulkaympyrällä. Löysin rantaan
ajelehtineen haaraisen ajopuun, jonka löin rantahiekalle pystyyn. Tein rannalta
löytyneestä heinätuposta sen haaraan linnunpesän, laitoin oksankärkiin
linnunsulkia, rastaankoiven ja linnunkallon. Sulkaympyrän tein sen ympärille,
paitsi että ranta ja metsänlaita tulivat vastaan eikä siitä tullut ympyrä vaan
ovaali. Ajattelin kuitenkin, että munasta maailmakin syntyi ja munan muoto on
yhtä pyhä kuin ympyräkin.
Jäin siihen ihmettelemään sulkateostani iltapäiväksi.
Harmaahaikarakin nousi kaislikosta uudestaan lentoon ja lensi hitain
siiveniskuin järven yli toiselle puolelle.
Kiertelin siellä ja täällä. Mainosti kylillä ja kaupassa
tapahtumaa, josta kenelläkään paikallisella ei tuntunut olevan täsmällistä
tietoa. Salen infotaululla oli kyllä juliste: Muu Maa – etnofuturistinen
taidetapahtuma 5.-15.8, mutta ei mitään tietoa siitä mitä missäkin milloinkin
tapahtui. Ei siitä kyllä ollut mitään tietoa itsellänikään. Nahkurintalon
ovessa oli ohjelma, mutta venäjäksi ja myöhemmin ilmeni että siinäkään ei
oikein mikään pitänyt tarkkaan ottaen paikkaansa.
Kun tulin Nahkurin talon påihaan sinne oli ilmestynyt Markus,
joka ihmetteli kun yhtään taiteilijaa ei näkynyt missään. Kerroin että muut
olivat lähteneet retkelle Katajamäelle, minulle oli jäänyt kai jonkinlainen
talonmiehen virka, kun kaikki järjestäjätkin olivat lähteneet mukaan. Markus
kyseli, mihin voisi pystyttää teltan, mutta sitä en osannut neuvoa. Istuimme
katokseen nurmikolle ja juttelimme pitkään, enimmäkseen muusta kuin taiteesta.
Illalla myöhään taiteilijat palasivat Katajamäeltä takaisin.
Katajamäen ekloyhteisöstä tunnuttiin olevan tasan kahta mieltä. Osaa miellytti
suuresti hippikolhoosi meditointeineen ja shamaanirummutuksineen. Ne tuntuivat
edustavan ekologisuutta yhteisössä. Osaa hippipuuhailu shamaanirummutuksineen
tympäisi. En itse ota kantaa, kun en ollut mukana koko reissulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti