Sunnuntai
Aamulla heräsin norsujen tömistelyyn
huoneessa. Venäläiset toverit lähtivät aamiaiselle. Itse menin
perässä pihalle ja rantaan. Vain ”Naisten huoneen”
udmurtialainen neitonen jäi nukkumaan. Menin rantaan tarkistamaan
teokseni, ovaaliympyrän tai sulkaympyrän. Se oli säilynyt ehjänä.
Rantaan tulivat aamiaiselta virolainen
Andrus ja englanninkielinen udmurti. Jotka painelivat uimaan
kelteisillään. Minä olin siirtynyt lähimetsään, rantaan
laskeutuvien portaiden yläpäähän, mistä käsin ihailin järveä
ja ilmaa (vihdoin oli alkanut kesä) ja mietin omia
ympäristötaiteellisia suunnitelmiani.
Siirryin Nahkurin talon pihaan
katselemaan mitä siellä puuhattiin. Tauluja maalattiin
urakkatahtiin. Aino J:kin oli ryhtynyt työhön ja maalannut teoksen,
josta tuli mieleen ihmisen silmä. Huomasin että karhumyytit ovat
udmurteillekin tärkeitä, samoin kuin ne ovat muinoin olleet
suomalaisille ja saamelaisille. Muuten aloin aavistaa, että
etnofuturismin etnisyys, siis kansalliseen perinteeseen pohjautuva,
liittyy jotenkin kansallisromantiikkaan, kuten Gallen-Kallelan
Kalevalan kuvitukset Suomessa.
Futurismihan puolestaan oli taidesuunta
1910-1920 -luvulla, aate joka uskoi tulevaisuuteen, tekniikkaan,
koneisiin ja alkuvaiheissa jopa sodan kauneuteen (ennen kuin
ensimmäinen maailmansota tuhosi tämän illuusion).
Vaikka Kalevala tuntuikin olevan myös
Venäjän ugrilaisille kansoille ”pyhä” kirja, ei heidän
maalauksissaan mitään väinämöuisiä ja joukahaisia esiintynyt
sentään esiintynyt, modernia kansallisesta perinteestä ja
kansallismielisyydestä lähtevää puoliabstraktia taidetta
kylläkin.
Olin ymmärtävinäni, että
etnofuturismi on paitsi aatesuunta myös tietynlainen aatteellinen
suuntaus. Henkisyyttä töissä saattoi havata ja monessa niistä oli
jonkinlainen shamanistinen pohjavire.
Minulla oli mukanani kerä punaista
villalankaa. Aikanaan muuan oululainen ystäväni ehdotti, että
voisin virkata siitä hiirenhäntää Seinäjoelta Ouluun. Hukkasin
kuitenkin virkkuukoukun ja ketjusilmukat eli hiirenhäntä jäi
virkkaamatta. Nyt hain lankakeräni ja vedin langan nahkurin talon
kuistilta metsäpolkua pitkin järven rantaan ja sidoin langan toisen
pään ajopuupökkelööni. Muuten olin tämänkin päivän
enimmäkseen katseluoppilaana tekemättä yhtään mitään.
Aloin kuitenkin tulla tutuksi muutaman
suomalaisen taiteilijan ja teatteri-ihmisen kanssa. Näiden kanssa
ruopattelin pihassa ja rannalla illalliseen asti. Ohjelma oli taas
merkitty niin, että sekä illallinen että presentaatiot oli
merkitty alkavaksi kello 18. Kävin syömässä jotain jälkijoukossa
ja lähdin Korsu-ravintolaan (joka ravintolana oli sulkenut ovensa
vuotta aiemmin) katsomaan minkälaisia nämä presentaatiot lopulta
olivat. No, oman taiteellisen toiminnan esittelyähän se
presentaatio suomeksi tarkoitti.
Esa-Jussi tulkkasi ja kolme
venäjänugrilaista esittäytyi. Tulkkauksineen kukaan ei selvinnyt
esittelystä alle tunnissa ja päättelin, että venäläinen
aikakäsitys on aivan erilainen kuin kiireeseen sidottu suomalainen
aika.
Positiivista oli, että kaikilla
taiteilijoilla sunnuntaina ja myöhemmin koko viikon ajan oli
kuvamateriaalia tai videoesityksiä ja Marika heitteli kuvat
tietokoneen kautta videotykillä kankaalle.
Illalla menin kello 22 jälkeen metsään
ja rannalle istumaan ja istuin rannalla yöhön asti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti