Karhea, hellä
Tammi 1973
runoja 69 s
Jorma Ojaharju (1938-2011) aloitti
kirjailijanuransa vuonna 1966 Köyliön varavankilasta kertovalla
omaelämäkerrallisella teoksellaan Kakku. Ennen kirjailijauraansa
Ojaharju ehti toimia merimiehenä, nyrkkeilijänä, sukeltajana,
panostajana ja satamatyöläisenä. Ojaharju oli lähtenyt merille jo
15-vuotiaana ja hänen meriittinään oli myös nyrkkeilyn
SM-hopeamitali vuodelta 1963.
Vaasalaislähtöinen Ojaharju sai
60-luvulla mainetta Helsingissä kapakkakirjailijana, jonka
kantapaikkoina olivat Uusi Ylioppilastalo, Ravintola Hansa ja ennen
kaikkea Ravintola Kosmos. Hänen alkuvuosien kirjallinen tuotantonsa
pohjautui vankasti omaan elämänkokemukseen. Vankilakertomuksen
lisäksi Ojaharju kirjoitti juttuja merimiehistä, nyrkkeilystä ja
vuonna 1974 kohuteoksen Telakalta. Tunnetuin Ojaharjun teoksista
lienee kuitenkin vuonna 1976 ilmestynyt Valkoinen kaupunki.
Vuonna 1973 ilmestynyt ”Karhea,
hellä” on melkoinen poikkeus Ojaharjun muusta tuotannosta. Se on
Ojaharjun ainoa runokokoelma ja väitän että monet kirjallisuutta
lukevatkaan eivät välttämättä muista Ojaharjun kirjoittaneen
myös lyriikkaa.
”Kuule miten vesi puhuu
rauhallisesti,
katso kuinka vene nyökkää.
Pesäänsä menee lintu, kala
kaislikkoon,
ja aurinko iltalempeä.”
Ojaharju paljastaa nyrkkeilijän ja
satamatyöntekijän rujon kuoren alta runokokoelmassaan uuden puolen
itsestään, herkkyyden. Kokoelma kaikkineen on toki nimensä
mukainen, karhean hellä. Hän kirjoittaa välillä yhteiskunnallista
realismia, ajoin vasemmistolaista poliittista runoutta ja ajoittain
näitä lyyrisiä luontokuvia, joiden ääreen lähes pakahtuu
tunteen koskettavuudesta. Ojaharju on runoissaan särmikäs, välillä
arkinen, välillä lyyrinen ja ajoittain dokumentoiva, mutta juuri
tässä ilmaisun rehellisyydessä on Ojaharjun runojen vahva ydin.
”Tätä reittiä pitkin salakuljetti
paappa pirtukanistereita, ja
vakaasti sytki yksipyttyinen kultti
pressun alla. Sillä oli tuima ilme
ja lihavat viikset. Sen äiti oli
ensimmäinen valkoisten ampuma
ihminen täällä Vaasassa.
Kunta hoitaa haudan, koska se oli
ollut vahingonlaukaus.”
Vaikka Ojaharju oli runokokoelman
ilmestyessä asunut jo kymmenkunta vuotta Helsingissä, Vaasasta hän
yhtä kaikki kokoelmassaan kirjoittaa, muistoista Vaasassa ja omasta
nuoruudestaan. Kirja enteilee samalla niitä teemoja, joita Ojaharju
sittemmin Vaasa-trilogiassaan tuli käsittelemään. Hän sivuaa
valkoisten Vaasan valloitusta ”Kaikki eivät riemuinneet tuona
päivänä, eivät hiihtäneet jäälle vastaan...”, veneilee
Vaasan seudulla, tuntee saariston sellaiseksi paikaksi missä
viihtyy:
”Tullaan Valassaarilta
uimasta. Minulla on käsi
laidan yli, veden vastus
ja vauhdin. Kylmä
vesi sen tekee, sitä
kuvittelee olevansa
nuori ja terve,
maailmaa pitävänsä
kämmenellään.”
Varavankilassakin Ojaharju kirjassaan
käy ja nyrkkeilee välillä, sukeltaa Vaasan saaristossa, ahtaa
laivoja satamassa, kaikki nuoruuden muisti Vaasasta on kirjassa
läsnä, todet ja kuullut tarinat. Parhaimmillaan Ojaharju kirjoittaa
lyyristä lyriikkaa ja yhteiskunnallista osaaottavaa tekstiä samassa
runossa ja itkee Merenkurkun ja kuolevien kalastajakylien puolesta.
Vielä muistan, että minua kosketti
jostain syvältä tämä Ojaharjun runokokoelma niihin aikoihin
1970-luvun lopulla kun itse opettelin kirjoittamaan runoja.
”Tummuvan taivaanrannan taa
keula nyökkää. Viimeisellä luodolla
punaisen
tuvan edessä pieni tyttö vilkuttaa.
Pohjassa kahden järkäleen välissä
hiljaa
liikahdellen lahoava
Europa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti