I
Lähtökuopissa
Oikeastaan runokokoelmani
Ihmisen Alue julkistamisen yhteydessä tämän vuoden maaliskuussa
törmäsin ensimmäistä kertaa eläessäni käsitteeseen
etnofuturistinen taide. Tapahtumaan olivat nimittäin tulossa
julkistamaan kirjojaan pohjalaiskirjailijat Kirsti Mäenpää, Sisko
Thors ja minä. Minä tulin esittämään runojani soitinkeksijä
Petri Loueksen kanssa. Paikalle oli lupautunut kustantamomme Kesuuran
päällikkö Eija Tuomela, joka lupasi roudata mukanaan Kantelettaren
pohjalta nykykansanlauluja esittävän noin 8 naista käsittävän
Ehivaija-ryhmän Helsingistä.
Hieman ennen tapahtumaa
minuun otti yhteyttä Esa-Jussi Salminen Multialta. Hieman yllättäen
hän lupasi tulla katsomaan tapahtumaamme. Olimme tuolloin olleet
yhteydessä vasta muutaman päivän. Hän oli kertonut Muu Maa
-tapahtumasta ja minä kirjanjulkistajaisistani. Esa-Jussi tuli
julkistajaisiin ja kysyi haluanko lähteä Multialle
suomalaisugrilaisten kansojen taidesymposiumiin elokuussa. Ilman
muuta.
En ollut koskaan käynyt
Multialla, jonka uskoin olevan pelkkää suota, en ollut koskaan
kuullut, että suomalaisugrilaiset kansat järjestävät
taidesymposiumeja ja tietenkin minua taiteilijana kiinnosti tietää
mitä ihmettä on etnofuturistinen taide. Lupasin lähteä ja liityin
Muu Maan fb-sivustoon. Minua kiinnosti myös minkälaista on
suomalais-ugrilaisten kansojen välinen kulttuuriyhteistyö kun
entisen Neuvostoliiton aikaan itärajalla oli Berliinin muuriakin
korkeampi henkinen muuri.
II
Taustaa
Kevään mittaan alkoi
pikkuhiljaa valjeta tapahtuman taustaa. Neuvostoliiton hajoamisen ja
Viron itsenäistymisprosessin yhteydessä yli 25 vuotta sitten
keksittiin termi etnofuturismi, joka levisi nopeasti eräiden
itäisten sukukansojen keskuuteen. ”Se on nykyisellään väljä
aate- ja taidesuuntaus, joka ammentaa suomalaisugrilaisten
kansallisista perinteistä, mutta soveltaa niitä nykyaikaan.” Siis
etnistä (eli kansallista perinnettä) ja futuristista
(tulevaisuuteen suuntautuvaa) yhdistävä aate.
Ensimmäinen
etnofuturistinen konferenssi järjestettiin Virossa 1994, mutta Viron
oman valtion kehittyessä liike alkoi vähitellen kuihtua
synnyinmaassaan. Sen painopiste siirtyi jo 1990-luvun lopulla
Udmurtiaan. Erilaisia vuosittaisia konferensseja ja festivaaleja
järjestettiin tämän jälkeen osittain Virossa, mutta pääosin
Udmurtiassa vuosina 1998 – 2007. Ne olivat eri taiteenaloja
yhdistäviä tapahtumia joita yhdisti kunkin sukukansan kansallinen
perinne- ja kansallissymboliikka taiteen nykyiseen globaaliin
kieleen.
Vuonna 2008 järjestettiin
pelkästään kuvataiteilijoiden toimesta ensimmäinen
etnofuturistinen symposium. Symposiumhan tarkoittaa eräänlaista
taideleiriä, jonne eri puolilta kootaan taiteilijoita
työskentelemään yhdessä, tutustumaan toistensa taiteeseen ja
ajatuksiin. Vähitellen myös muutama suomalainen taiteen piirissä
työskentelevä henkilö lähinnä Helsingin taideyliopistosta
kiinnostui tapahtumasta ja niinpä kun seitsemän ensimmäistä
symposiumia oli pidetty Udmurtian eri piirikunnissa, päätettiin
kahdeksas järjestää Suomessa jollain maaseutupaikkakunnalla.
Multialla nykyään asuva
Esa-Jussi Salminen lähti tapahtuman pääorganisaattoriksi ja koska
Multia on pieni kunta suunnilleen Suomi-neidon haarovälissä, oli
luonnollista että se myös valikoitui tapahtumapaikaksi. Esa-Jussi
on perehtynyt marilaiseen kulttuuriin, mutta kääntänyt myös
hiljattain udmurttien kansalliseepoksen suomeksi.
Kevään ja alkukesän
mittaan alkoi tulla tietoa myös tapahtumaan osallistuvasta
taiteilijajoukkiosta. Venäjältä oli ilmoittautunut mukaan
parikymmentä taiteilijaa pääosin Udmurtiasta, mutta myös Komista,
Marista ja Tatarstanista, jotka kaikki sijaitsevat tuolla jossain
Uralin liepeillä. Virosta oli ilmoittautunut joku ja kaksi baskiakin
lähti mukaan.
Suomesta eri teitä
leirille ajautui 22 taiteilijaa, joita omastua mielestäni yhdisti
paitsi kiinnostus suomalaisugrilaisiin sukukansoihin myös tietty
yhteinen ekologinen ajatusmaailma. Joukossa oli syväekologisia ja
ekologisia taiteilijoita, teatterista ja performanssista kuva- ja
ympäristötaiteeseen, shamanismiin, video- ja valokuvataiteeseen,
runouteen ja musiikkiin.
III
Lähtölaukaus ja myöhästyminen
Nyt oli saatu kuntoon itse
tapahtuman puitteet, mukaan oli ilmoittautunut kaikkiaan 46
taiteilijaa. Pitkään hiersivät sellaiset pikkuseikat kuin
majoitustilat ja rahoitus, mutta kalkkiviivoilla nekin järjestyivät.
Tosin rahoitus niukimman mahdollisen budjetin mukaan. Kymmenen päivän
mittainen symposium oli valmis avajaisiin 5.8.2015.
Itse vain en tuossa
vaiheessa päässyt vielä mukaan lähtemään. Mielenkiinnolla
katselinkin facebookista mitä ihmettä nuo udmurtit, komit,
multialaiset, hesalaiset sun muut sillä tapahtuman avajaisissa
oikein puuhasivat ystäväni Keijo Ahlqvistin kuvaamista videoista.
Erikoiselta, ugrilaiselta,
shamanistiselta, ekologiselta ja futuristiselta touhu näyttikin
siinä vaiheessa, kun itse pakkasin vielä taidereppuani ehtiäkseni
symposiumiin ja blogitekstini toiseen osaan mukaan edes jälkijunassa,
omakohtaisia havaintoja tapahtumasta tekemään.
kuvat Tuula Mäkinen, tuo ylhäällä oleva Elämän spiraali on minun. Materiaali: hiiltynyt nuotio, puulastut, havunneulaset
VastaaPoista