Osa I
Kiinalaisen maalaustaiteen historia
juonttaa juurensa noin 3000 vuoden takaa varhaisista frescoista.
Maalaustaiteen historiaan liittyvät olennaisesti kuvarullat, joista
vanhimmat säilyneet ovat syntyneet noin 300- 400 eKr. Jo varhain
kungfutselaisuus ja taolaisuus vaikuttivat maalaustaiteen sisältöön.
Ominaista taiteelle oli, että vaikka etupäässä tussimaalaukset
kuvasivat luontoa, niissä etsittiin sen henkistä sisältöä
enemmän kuin puhdasta muotoa.
Monet kiinalaisen maalaustaiteen
mestarit ovat olleet samaan aikaan tavallaan veijareita ja
pyhimyksiä, juopohkoja buddhalaismunkkeja, jotka maalasivat
vimmaisesti sisäisiä näkemyksiään paperirullille. Esittelen
tässä kirjoituksessa joitakin tällaisia kiinalaisen maalaustaiteen
legendaarisia veijaripyhimyksiä.
Wu Tao-Tzu
Suuri Wu Tao-Tzu
(680-760) on Kiinan maalaustaiteen historiassa legendaarinen maalari,
jonka teoksia nykyaikaan on säilynyt vain jäljennöksinä.
Pohjoismaissa Sven Lindqvist kirjoitti aikanaan kirjan Myytti Wu
Tao-Tzusta. Myytin mukaan Wu Tao-Tzu oli joutunut juopottelun tähden
vankilaan, jonka seinään hän maalasi oven ja astui siitä ulos.
Vakavammin Wu
Tao-Tzusta kerrotaan että hän oli yksivärisen tussimaalauksen
mestari, joka maaalasi muististaan kuin ylhäältä saamaansa
mielijohdetta seuraten salamannopeasti niin vakuuttavia muotoja kuin
ne olisi heitetty maalauspinnalle spontaanisti ja vastustamattomasta
pakosta.
Aikalaiset
vertasivat häntä luonnonvoimiin, myrskyyn ja ukkoseen.
Pohjimmiltaan hän edusti vanhaa muinaiskiinalaista taolaisuuden
leimaamaa taidekäsitystä joka oli joutunut joksikin aikaa taustalle
hallitsijoiden politiikan seurauksena.
Li Po ja Tu Fu
Kiinalaisen
maalaustaiteen yhteydessä ei voi sivuuttaa kiinalaista runoutta,
joita kumpaakin yhdisti kalligrafia ja ne yhtyivät toisiinsa sekä
maalaustaiteessa että kirjallisuudessa. Niinpä on mainittava myös
kaksi Wu Tao-Tzun lähes aikalaista runoilijaa Li Po ja Tu Fu, ajan
suurimmat runouden mestarit.
Li Po (701-762)
oli keisari Huangin ystävä, laaturunoilija jota kutsuttiin ”maan
päälle karkoitetuksi kuolemattomaksi”. Hän osallistui erääseen
kapinaan ja joutui maanpakoon. Hän joi mielellään ja kerrotaan
hänen kuolleen tavoitellessaan veneestä kuun kuvajaista vedestä.
Runoissaan hän ylistää viiniä, ystävyyttä ja pakenevaa aikaa
voimakkaasti eläytyen.
Myös Tu Fulla
(712-770) oli paikka Huangin hovissa, mutta samaisen kapinan aikaan
hän jätti pääkaupungin ja vietti vanhuudessaan epävakaista,
kiertelevää ja yksinäistä elämää. Li Posta poiketen Tu Futa
pidetään realistina, joka oli saanut paljon vaikutteita
konfutselaisuudesta. Tu Fu oli kielen taitaja joka osasi tarkoin
valita sanansa. Vasta kuolemansa jälkeen hän sai mainetta ehkä
suurimpana kiinalaisena runoilijana.
Pyhä Wang Wei
Jos Wu Tao-Tzu oli
maisemamaalauksen luoja, niin Wang Weitä (699-759) pidetään
kiinalaisen maalaustaiteen pyhimyksenä ja kuninkaana joka menestyi
maalaustaiteen lisäksi, suurena runoilijana, mestarillisena
kalligrafina ja ansioituneena runoilijana. Hän oli harras uskovainen
tsan-buddhisti (jap. Zen-buddhismi) joka piti ystäväpiiriä enemmän
vuorista ja vesistä sekä oli tuuli- ja vesiopin kannattaja.
Kalligrafia oli
opettanut Wang Wein sekoittamaan vettä ja tussia, jos oli ilmaistava
luontoa katsellessa syntyneet elämykset, elävöitettävä
kuvaamattomat ja muotoa vaille olevat emotionaaliset vaikutelmat,
joita ei silmä havaitse eikä järki käsitä paremmin kuin
makuaistiakaan tai ilmakehän värähtelyjä.
Mietiskelevän
Wang Wein sivellintä sai intuitio ohjata enemmän kuin mikään muu;
maiseman olemus paljastui juoksevan tussin välityksellä, kun hän
ensin oli kokenut sen syvällä sisällään ja suodattanut sen
hengessään.
”Tämän
maalarin henki nousi pölyn yläpuolelle”, kirjoitti Tsu Tsin Tsen,
kun taas Su Si kirjoitti mestarin todellisuuden ulkopuolelle
ulottuvasta kyvystä: ”Hän näytti omistavan kuolemattomuuden
siivet, joilla hän lensi häkistä pakoon.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti