Wardruna
Kokoonpano:
Einar ”Kvitrafn” Selvik – laulu,
kaikki soittimet, sävellys ja sanoitus
Linda Fay Hella – laulu, kitara
Gaahl – laulu
Singlet
Fehu (2013, Indie Recordings)
Løyndomsriss
(2014, Indie Recordings)
Studioalbumit
Runaljod – Gap Var Ginnunga (2009,
Indie Recordings/Fimbulljóð Productions
Runaljod – Yggdrasil
(2013, Indie Recordings/Fimbulljóð Productions)
Runaljod - Ragnarok
(2016, Indie Recordings/Fimbulljóð Productions)Wardruna
Menen nyt kauas oman mukavuusalueeni ulkopuolelle päätettyäni kirjoittaa musiikkiaiheisen blogitekstin.
Miksi
sitten kuitenkin ryhdyn tähän mielipuoliseen puuhaan. Kuuntelen
musiikkia sujuvasti (tosin monen mielestä hyvin outoa musiikkia) ja
minulla on muuan fb-kaveri joka aika usein laittaa melko
mielenkiintoisia musiikkilinkkejä. Niinpä muutama päivä sitten
etusivultani huomasin musiikkilinkin norjalaiseen riimutekstien ja
Eddan pohjalta toimivaan Wardruna yhtyeeseen. Kuuntelin yömusiikkina
Gap Var Ginnungan ja se kolahti. Mutta Yggdrasil seuraavana yönä
lävisti minut kuin Odinnin sinkoama keihäs viimeisessä sodassa.
Päätin
ottaa selvää Wardrunasta tarkemmin, sillä vaikka itsekin olen
kiinnostunut riimukirjoituksista ja tehnyt oman näytelmäversion
Eddan jumalrunoista, olen hyvin passiivinen musiikinkuuntelija ja
Sub-tvn katsoja (korkeintaan Simpsonit sieltä), ja varmaankin
ainoita ihmisiä Suomessa joka ei Wardrunasta tai Viikingeistä
mitään koskaan kuullutkaan. Ainakin you tubessa kahta ensimmäistä
lp-levyä on kumpaakin käynyt kuuntelemassa yli miljoona ihmistä.
Mikä
ihmeen Wardruna?
Wardrunan keulahahmo Einar "Kvitrafn"
Selvik kertoo eräässä haastattelussa elvyttävänsä musiikkia
tuntemattomasta kansanperinteestä:
”1980-luvulla ja 1990-luvulla oli
aika, jolloin radioasemat ja MTV etsivät suurien markkinoiden
löytämiseksi uutta musiikkia. Mutta näinä päivinä, pikemminkin
ei. Tällaisessa paitsiossa Norjan musiikillinen hanke luotiin.”
Selvik on entinen melkoisen kuuluisan
metallimusiikkiyhtyeen Gorgorothin rumpali, joka vuonna 2003 laati
musiikkihankkeen Wardruva, joka lähti hänen kiinnostuksestaan
pohjoisesta spiritismistä. Hänelle merkitsivät suuresti riimut,
erityisesti Futhark, maailman vanhimmat riimuaakkoset. Hän ryhtyi
työskentelemään Gorgorothin nokkamiehen Gaalin (Kristian Epstedal)
ja Linda Fay Hellan kanssa yhdistääkseen eeppisen kertomuksen,
ympäristön ääniä ja musiikkia, jonka juuret ovat antiikin
folklore-perinteessä.
Heidän ensimmäinen levynsä ”Runaljod
– Gap Var Ginnunga” ilmestyi kuuden vuoden kypsyttelyn jälkeen
vuonna 2009. ”Haasteita aiheutti muun muassa muinaisten
musiikki-instrumenttien tekeminen. Siinä vaiheessa oli hyvin vähän
ihmisiä jotka tiesivät millaisia ne ovat olleet saati soittaneet
niitä. Piti etsiä joku joka osaisi niitä tehdä tai tehdä itse.
Se vaati aikaa.”
Toisen levyn ”Runaljod – Yggdrasil”
tekeminen kestikin vain vajaat neljä vuotta, se ilmestyi
maaliskuussa vuonna 2013. Yggdrasil liittyy Eddan jumalrunoihin, se
on maailmanpuu, joka yhdistää yhdeksän maailmaa skandinaavisessa
mytologiassa. Sitä muistuttaa Kalevalan pyhä tammi, maailmanpuu,
jonka merestä noussut kääpiö tulee ja kaataa.
Mutta tämä oli vasta alkua. Wardrunan
näkyvä esiintyminen tv-sarjassa Viikingit alkoi aiheuttaa kohua.
Ohjelmien tuottajat ottivat lopulta yhteyttä Selvikiin suoraan ja
pyysivät häntä Trevor Morrisin (Borgias) kanssa tekemään
Viikingit-sarjalle musiikkia. Sub-tv:ssä vuodesta 2014 pyörinyt
sarja jatkuu jälleen elokuun lopusta lähtien. Mutta samaan aikaan
Wardruna on jatkanut omaa projektiaan ja uusi levy ilmestyy kolmen ja
puolen vuoden odottelun jälkeen 21. lokakuuta, jonka jälkeen
Wardruna lähtee kiertueelle. Esimakua uudesta levystä saa pari
päivää sitten you tubessa ilmestynyt uudelle levylle tuleva
kappale Odal.
Miten Wardruna syntyi?
Einar ”Kvithrafn” Selvik:
Lapsena olin todella kiinnostunut
muinaisten viikinkien tarinoista ja historiasta. Se oli niin
erilainen kuin monoteistinen tapa nähdä maailmassa mustavalkoinen
hyvä ja paha. Se on paljon monimutkaisempi. Teininä kiinnostukseni
esoteerista ja henkistä kohtaan vanhoissa perinteissä syveni. Mutta
ei ollut ketään tulkitsemassa näitä asioita musiikillisesti.
Halusin antaa siitä musiikillisen kuvan ja tunsin tarvetta tehdä
jotain joka antoi minulle enemmän merkitystä henkilökohtaisesti.
Tein ensimmäisen Wardruna-tallennuksen
vuonna 2002-2003 ja kesti seitsemän vuotta tehdä koko prosessi
loppuun, hankkia muinaissoittimia ja tehdä niitä. Kun ryhdyin
kaivamaan lähdemateriaalia, törmäsin välineisiin mitä minun oli
hankittava. Siinä vaiheessa oli hyvin vähän ihmisiä jotka olivat
tehneet tai soittaneet niitä. Jonkun piti rakentaa ne tai sitten
rakentaa itse. Se oli pitkä ja työläs prosessi, mutta hyvin
palkitsevaa.
Luonnolliset instrumentit ovat
erilaisia kuin muut musiikilliset välineet millä olen
työskennellyt. Ne ovat tavallaan elossa ja niillä on oma tahto.
Tein noitarummut vanhalla tavalla: en ampunut eläintä, mutta nyljin
sen, rusketin sitä ja kaavin ihosta. Se oli hyvin yksitoikkoinen ja
aikaa vievä prosessi, mutta itse asiassa varsin kaunis, koska siinä
herätetään eläin henkiin uudessa muodossa. Se on omaa
henkilökohtaista, animistista tapaa tarkastella oman instrumentin
tekemistä ja sen jälkeistä prosessia.
Wardrunan musiikki perustuu riimuihin,
joista vanhimmat ovat Futhark, varhaisimmat tunnetut riimuaakkoset.
On paljon väärinkäsityksiä, koska meillä on hyvin vähän tietoa
Elder Futharkista, jopa riimujen nimet ja niihin perustuvat
rekonstruoinnit ovat peräisin runologisesti vasta 1800-luvulta.
Sana ”Rune” kuljettaa mukanaan eri
merkityksiä: Se voi tarkoittaa foneettista järjestelmää, kuten
kirjoitettuja kirjaimia, salaista, tietoa, taitoa, esoteerista
viisautta tai maagista laulua. Kuten suomalaisessa kansanperinteessä
maagisia kappaleita on aina kutsuttu riimuiksi. Kun tiedettiin riimut
”salaisuuksista” se oli korkein aste mitä voi olla. Se on
jotain, mitä lähestyn suurella kunnioituksella.
Meillä on kolmea erilaista
riimurunoutta: norjalaista, islantilaista ja anglosaksista, ne ovat
kuin sananlaskuja tai arvoituksia, jotka on tarkoitettu opettamaan
sinua. Tehdessäni niistä esitettyä musiikkia, luova konseptini on
tulkita niitä omissa tiloissaan:
Jos työskentelen B-riimun kanssa, joka
symboloi koivuja, menen ulos metsään ja soitan koivuja. Jos teen
töitä veden kanssa, käytän veden ääniä, seison keskellä jokea
koko laulun tekemisen ajan. Ajatuksena on kaapata asiaan paikkoja ja
toteuttaa musiikkia niiden ehdoilla.
Miten tapahtui siirtyminen
metallimusiikista tähän uuteen?
Vaikka minulla on metallitausta, bändit
kuten Gorgoroth olivat vain työtä. Sen lisäksi, että se on
erittäin voimakasta taiteeellista ilmaisua, minulla ei ollut siinä
mitään, johon olisin voinut yhdistää luovaa ääntä. Kun aloin
soittamaan Gorgorothissa ja tutustuin Kristianiin, huomasimme, että
olemme kiistattomasti pakanoita ja hyvin kiinnostuneita omista
juuristamme ja historiasta. Kun aloitin Wardrunan, oli minulle
luonnollinen asia ottaa hänet mukaan ja alusta lähtien olen
esittänyt hänelle ideani. Loimme koko konseptin yhdessä. Olen
ollut yllättynyt, että niin monet metallis-ihmiset ovat ottaneet
vastaan Wardrunan ja vastakaiku on ollut valtava.
Olen tehnyt tämän hankkeen ajaakseni
ulos omia henkilökohtaisia näkemyksiäni. Kaikki muu on bonusta.
Kun jompikumpi teollistuu, elintarviketeollisuus tai musiikkiala,
ravinto häviää. Uskon että yhä useammat ihmiset haluavat
ravintoa musiikista. Aikanaan Black Metallissa oli niin paljon
pyrkimystä luoda musiikkia, tekniikka ja äänen laatu olivat
toissijaisia. Nykyään se on enemmän tekniikka-pohjaista, ja kuinka
hyvä äänen laatu onkaan.
Mutta musiikki on täysin
ainutlaatuinen tekemisen tapa ja miten käy ellemme hyödynnä sitä?
Äänen voima, sanojen voima, joka valtaa oman tahdon ja äänen,
ovat keskeisiä ainesosia pohjoisessa esoteerisessa perinteessä.
Miten pääsit mukaan tekemään
tv-sarjaa Viikingit?
Aluksi sarja piti kuvata täällä
Norjassa. Yritin ottaa heihin yhteyttä, koska ajattelin, että he
tarvitsivat joitakin ääniä minulta, mutta en saanut ideaa läpi
kenellekään. Noin 3 tai 4 kuukautta ennen ensimmäiseen
tuotantokauden alkua otimme yhteyttä Viikinkien tuotantoon ja
halusivat lisensoida melkoisesti musiikkiamme. He saivat paljon
positiivista palautetta musiikista.
Kun he alkoivat työstää toista
kautta he halusivat kuulla enemmän minun sydämen ääntäni
sarjassa. Niinpä he kysyivät olisinko kiinnostunut työskentelemään
yhdessä sarkan pääasiallisen säveltäjä Trevor Morrisin kanssa.
Me huomasimme nopeasti, että haluamme työskennellä yhdessä ja
tämä yhteistyö oli tuloksellista. Koko projekti on ollut hyvin
opettavainen, ja olen todella kiitollinen siitä, miten hyvin minun
musiikkini on vastaanotettu.
Mikä on trilogian kolmannen ja
viimeisen albumin suunnitelma?
Tärkein suunnitelma on tehdä hyvä
levy, jonka toivottavasti saan valmiiksi vuoden 2015 loppuun mennessä
(ilmestyy lokakuussa 2016). Olen ollut tiukasti uskollinen
alkuperäiselle visiolleni, mutta se on hyvin aikaa vievää.
Musiikkiteollisuudessa onnistumisessa
on ensinnä kyse hyvän musiikin tekemisestä ja toiseksi siitä,
että sitä kuunnellaan. Musiikin tekeminen Viikinkeihin antaa
Wardrunalle suuren mahdollisuuden hurmata uusia kuulijoita. Näen
että Wardruna pystyy tavoittamaan paljon laajemman yleisön, sillä
vaikka työskentelen syvällä norjalaisessa muinaiskulttuurissa,
teemat joiden kanssa olen työskennellyt ovat yleismaailmallisia.
Kyse on ihmisen suhteesta luontoon,
toisiinsa ja johonkin meitä suurempaan. Se on jotain uskoon
liittyvää, sillä tavalla kuin ihmiset yleisesti uskoon
suhtautuvat. Tunnen, että tämä kaikki on vasta alkua.
Wardrunan musiikista
Pariinkin kertaan Einar ”Kvitrafn”
Selvik toteaa tuossa haastattelussa on Wardrunan musiikkiprojekti on
ollut työläs ja aikaa vievä muinaissoitinten tutkimisesta ja
rakentamisesta lähtien. Levyjä tehdessään hän on työskennellyt
jonkin sellaisen äärellä jota kukaan muu ei ole aiemmin tehnyt.
Niinpä Wardrunan ensimmäinen levy
Gap Var Ginnunga ilmestyi vasta 2009, lähes kuusi vuotta
musiikkiprojektin perustamisen jälkeen. Toinen levy Yggdrasil
valmistui jo nopeammin, ”vain” neljässä vuodessa, ja ilmestyi
vuonna 2013. Trilogian kolmas osa Ragnarök siis ilmestyy siis
ilmestyy jälleen nopeammin kolmen vuoden valmistelun jälkeen 21.
lokakuuta 2016, vaikka väliin mahtuu Viikingit sarjan
musiikkiprojekti.
Miten osaisin kuvata Wardrunan
musiikkia?
Ensimmäinen levy Gap Var Ginnunga on sisällöltään
hyvin shamanistinen levy. Siinä lauletaan riimutekstien pohjalta
tehtyä musiikkia muinaisnorjaksi ja norjaksi, joista kummastakaan
kielestä mitään ymmärrä. Siinä yhdistetään musiikillisesti
muinaissoittimia, luonnon ääniä, puiden, kivien ja veden tai
korppien ääniä, muinaiskansansanmusiikkia, siperialaista
kurkkulaulua ja nykymusiikin teemoja shamanistiseksi
musiikkirunoelmaksi. Se kolahti minuun heti vaikka alkoi syvemmin
aueta vasta kolmannella kuuntelukerralla.
No enhän ymmärrä toisenkaan osan
Yggdrasil sanoituksista mitään, mutta levyn nimen perusteella se on
teemaltaan tutumpi ja ensi kuulemalta musiikillisesti monipuolisempi
ja mielenkiintoisempi. Yggdrasilissa Wardruna on ilmeisesti riimujen
lisäksi käyttänyt lähdemateriaalina Eddan jumalrunoja, joista
itsekin olen 1980-luvulla toteuttanut musiikkirunoelman Jumalat
puhuvat öisin.
Yggdrasilhan on Eddan maailman puu,
joka mainitaan Eddan jumalrunoissa kahdessa jaksossa: Näkijättären
ennustuksessa ja Griminirin runossa.
Eddan suomentanut Aale Tynni pitää
Yggdrasilia yhtenä pohjoisen mytologian suurenmoisimmista
kuvitelmista. Se on ensimmäinen puu, ikipuu, saarni joka tuhoutuu
vasta maailmanlopussa. Se vertautuu Kalevalan maailmantammeen, mutta
on siis huomattavasti pitkäikäisempi. Odinn on ollut ripustettuna
tähän puuhun eräänlaisessa mysteerivihkimyksessä. Sen juurella
on lähde jossa on ylen viisaan jättiläisen Mimirin puhuva pää.
Puun alle oli myös kätketty se torvi jolla puhallettiin kerran
kutsu viimeiseen taisteluun.
Pyhän puun vierellä asuivat nornat,
jotka olivat jumaltenkin yläpuolella. He kaiversivat puuta,
leikkasivat riimuja ja jakoivat ihmisille elämänosat. Heidän
nimensä olivat Urdr (Menneisyys), Verdandi (Nykyisyys) ja Skuld
(Tulevaisuus). Yggdrasilin latvassa istuu kotka ja sen juurella on
joukko käärmeitä, joista pahin on Nidhöggr. Se on hirvittävä
ruumiita syövä lohikäärme, joka nakertaa elämänpuun juurta.
Sekä kotka että käärme esiintyvät monien kansojen
elämänpuu-tarinoissa.
Pohjolan kansojen muinaisuskoon kuului
myös usko maailmanloppuun. Sen joka on syntynyt täytyy lopulta myös
kuolla: Tulee luonnottoman pitkä talvi, joka jättää henkiin vain
yhden ainoan ihmisparin. Fenrir-susi pääsee irti, sen pojat
nielevät auringon ja kuun. Loki pääsee kahleistaan, jättiläiset
tulevat suurena rintamana taisteluun jumalia vastaan. Odinnin soturit
ratsastavat niitä vastaan ja kun taistelu lopulta päättyy, ovat
sekä hyökkääjät että puolustajat lopulta kaatuneet. Maa on
suistunut mereen, taivas sortunut, elämänpuu palanut ja koko kosmos
on tuhoutunut.
Mutta Näkijätär ennustaa myös
maailman uudelleen syntymisen: siellä nousee uusi lempeä jumalsuku
pelaaman viileässä lehdossa lautapelejänsä.
Vain muutama päivä sitten ilmestyi
you tubeen esimakuna tulevasta Ragnarök-levystä ensimmäinen
kappale Odal, jonka perusteella tulevasta trilogian päätösosasta
tietenkin on vielä mahdotonta sanoa mitään. Jään odottamaan
Ragnarökin ilmestymistä lokakuussa ja sitä seuraavaa
levynjulkistuskiertuetta, sillä Wardrunan musiikissa on koko ajan
keskeisenä toiminnallisena aspektina ollut sen esittäminen livenä
konserttiareenalla. Koko Wardrunan tähänastinen tuotanto sekä myös runsaasti Viikingit sarjan musiikkia löytyy you tubesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti