Murretun tussin tie
Tsan-buddhalaisuus (japanissa zen)
levisi Intiasta Kiinaan noin 520 jaa. Maalaustaiteessa tsanilaisuus vaikutti johdattamalla taiteilijan syvempään
yhteyteen luonnon elementtien ja kaikkien ilmiöiden kanssa. Tsan
vaikutti erityisesti niin sanotun murretun tussin (luontevan
maalauksen) koulukuntaan. ”Tussilaveerauksen spontaani olemus on
taiteellisen toteutuksen korkein aste”, kirjoitti jo aiemmin
kuvattu Wang Wei.
Vaikka Wang Wei on puhunut
yliaistilliseen innoitukseen perustuvan tussimaalauksen puolesta, hän itse vietti
hyvin kurinalaista elämää, jotta hänet olisi voinut lukea niiden
miesten joukkoon, jotka olivat vapaita kaikista kahleista ja
kirjaimellisesti ”häkistä paenneita”. Näihin luontevan
kalligrafian kuuluisiin mestareihin kuului Tsang Hsy, joka tarvitsi
vain viiniä päästäkseen hurmiotilaan. Hänen rinnallaan esiintyi
buddhalainen munkki Huai-Sun, joka myös oli mieltynyt viiniin ja
nimitti siveltimensä jälkiä kuolemattoman juomarin kalligrafiaksi.
Tämän luontevan ja spontaanin tyylin
mestareista on olemassa useita enemmän tai vähemmän uskottavia
tarinoita, ja sen eräänä edelläkäsijänä voidaan pitää jo
ennen tsan-buddhalaisuuden aikaa maalannutta ja vankilasta
seinämaalauksen kautta paennutta Wu Tao-Tzuta. Mutta legendanomaiset
tarinat eivät kerro ainoastaan murretun tussin maalareiden
päähänpistoista ja hairahduksista, jotka aiheuttivat
harhaanjohtaia käsityksiä heidän miellyttävästä
taiteilijaelämästään ilman minkäänlaista pakkoa tai kuria aivan
kuin he olisivat suorittaneet suuret taiteelliset työnsä leikiten
ja ohimennen juominkien, seurustelun tai kävelyretkien lomassa.
Muistiinpanoista ilmenee päinvastoin,
ettei spontaanius ollut pelkkä taivaanlahja vaan pikemminkin kovan
työn ja pitkän ponnistelun tulos. Esimerkiksi 500-luvun
keskivaiheilla oli eräs tsan-lahkon huomattavimpia kalligrafeja
munkki Tseng Hung vetäytynyt ullakolle ja estänyt ketään
pääsemästä luokseen ympäröimällä talonsa aidatulla
vallihaudalla, minkä vuoksi hän sai lisänimen ”rautainen
kynnys”. Hän vietti erakkoelämää 30 vuotta kehittäen
ruohokirjoituksen täydellisyyteensä ja kuluttaen loppuun
lukemattomia siveltimiä, jotka hän hautasi maahan
muistokirjoituksella varustetuissa ruukuissa.
700-luvulla lähimmäksi spontaania
ilmausta kerrotaan päässeen puiden ja kivien mestari Tsang Tsao,
joka maalasi viivoja katkaistulla siveltimenkärjellä niin ettei
jälki ollut näkyvissä. Tsi Tsing-Tsenin taidehistoriassa mainitaan
myös kolme muuta toisista erottuvaa maalaria Wang Hsia, Li Ling-teng
ja Tsang Tsi-ho.
Hurmioitunut Wang Hsia ja Tsang
Tsi-ho
Wang Hsia oli
kuuluisa ja arvoituksellinen persoonallisuus. Hän oli luonteeltaan
ujo ja kuljeskeli mielellään metsissä ja vuorilla. Maalaamista hän
ei aloittanut, ennen kuin oli juopotellut kunnolla. Mutta kun sitten
viini oli saanut hänet riittävän iloiselle tuulelle hän teki
työtään nauraen ja laulaen. Hän levitti tussia jaloillaan,
käsillään ja jopa hiuksillaankin. Hurmioituneesti hän maalasi
näennäisesti toisistaan riippumattomia tussiläiskiä ja loi tästä
omituisesta luonnoksesta henkeäsalpaavalla nopeudella vuoria ja
pilviä, vesiä ja usvaa, kiviä ja puita, joissa ei voinut nähdä
jälkeäkään tussiläiskistä.
Tsang Tsi-ho oli
kuriton virkamies, joka istuskeli mieluusti veneessään kuin
seurusteli palatseissa ja onki ilman koukkua kuin taolaiset oppineet;
välittämättä kaloista hän antoi siiman riippua vedestä ja sanoi
itseään ”usvan ja aaltojen kalastajaksi”.
Spontaanit
mestarit olivat kääntäneet maailmalle selkänsä ja heidän
asemansa ”häkin ulkopuolella” soi heidän tarkastella kaikkia
muotojen ja sovinnaisuuden ulkopuolellaa olevia ilmiöitä. Eräässä
klassisessa sananlaskussa kerrotaan taiteilijasta jota keisari onnitteli
tiedustellen häneltä taiteen salaisuutta. Taiteilija vastasi syvään
kumartaen : ”En ole kiitoksenne arvoinen, tauluni eivät ole mitään
muuta kuin siveltimenviivoja ja tussinläiskiä.”
Tsan-mestarit Kuan-hsiu ja Si Ko
Varsinaisen
tsan-oppia noudattavan maalauksen mestareina pidetään 800-luvulla
eläneitä Kuan-hsiuta ja Si Kota.
Kuan-hsiu oli
lahkonsa uskollinen munkki, joka maalasi kunnioitettuja askeetteja,
joilla on samanlainen ryhmyinen ja kiemurainen ilme kuin karujen
maisemien puilla ja halkeilleilla kallioilla. Ne muistuttavat
vertauskuvallisesti luontokappaleiden yhteydestä, kaiken elollisen
ja kaikkien esineiden, henkisen substanssin, ihmisen, eläinten,
kasvien ja kivien yhteydestä, jotka kaikki ovat osallisina
buddha-luonnossa.
Si Ko loi
puhtaalla tsan-tyylillä boddhidharman ja patriarkkojen hahmoja.
Kahdessa säilyneessä patriarkkoja esittävissä maalauksissa
toisessa patriarkka istuu tavanomaisessa mietiskelyasennossa, kun
taas toinen patriarkka lepää hurmioituneessa tilassa tiikerin
päällä, joka makaa kuin uskollinen koira hänen vieressään.
Tsan-legenda
kertoo, että Patriarkka ja tiikeri maalaus esittää lahkon
toiseksi tärkeintä ja Kiinan ensimmäistä patriarkkaa, joka saavutti mielenrauhan
autuaassa hurmiotilassa, johon hän jo etukäteen oli päässyt
kapakassa. Maalaus on vertauskuvallinen kuin nukkuva tiikeri, jossa
ruumiillistuvat villeimmät maalliset vietit, jotka ihmisluonnon tulee
hillitä. Samalla se esittää pahoilta voimilta suojelevaa henkeä,
jollaisena sitä usein kuvataan buddhalaisissa ikoneissa esimerkiksi
erakon seurassa tiibetiläisessä kallioluolassa tai
pyhiinvaeltajamunkin vieressä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti