Keskustelussa luetellaan tarkasti Hsie
Hon laatimat tussitekniikan kuusi periaatetta:
- Henki; 2. Tasapaino eli elinvoiman resonanssi; 3. Suunnitelma eli kompositio; 4. Yhtäpitävyys aiheen kanssa; 5. Sivellintekniikka; 6. Tussin käsittely.
Yhtä selvästi keskustelussa
ilmaistaan myös taiteen yleinen päämäärä; todellisuuden
käsittäminen eli asioiden sisäisen kauneuden tajuaminen mystisen
yhteyden avulla, yhtyminen niiden syvempään todellisuuteen
pyrkimättä muodolliseeen vastaavuuteen ja ulkoisten ilmiöiden
ornamentaaliseen kauneuteen.
Näiden periaatteiden jälkeen viisas
erakko esittelee Tsu Tsing-tsenin laatiman maalareitten
arvojärjestyksen: jumalainen; ihmeellinen; kykenevä. Mutta erakko
lisää tähän vielä toisen luokituksen: teknilliset virtuoosit,
joiden loistavia, mutta mielivaltaisia töitä ei pidä sekoittaa
spontaaneihin. Tässä erottelussa käy ilmi, että erakon tehtävä
on alistaa tekninen taitamisensa hengen alle ja toimia vain
innoituksen tai näkemyksen mukaan. Muuten ei voisi olla aitoa, tosi
mielessä luovaa taidetta.
Li Tseng , maiseman mestari
Millä tahansa
arvoasteikolla mitattuna, 940-967 vaikuttanut Li Tseng täytti kaikki
korkeimman arvoluokan vaatimukset, hän oli jumalallinen maalari,
häntä pidetään eräänä parhaimmista luovista ja visionäärisistä
taiteilijoista. Häntä on nimitetty jopa suurimmaksi kaikista
maisemamaalareista.
Li Tseng paneutui
luontoon unohtaen täysin itsensä ja loi työnsä sisäisen
välttämättömyyden pakosta ”kantaen vuoria ja laaksoja
mielessään” vuodattaen vaivatta tussia sulavasta siveltimestään.
Nämä ominaisuudet tekivät hänestä erään niistä etevistä
neroista, jotka saavuttivat ”tussin samadhin” korkeimpaan
”jumalalliseen” luokkaan kuuluvilla kuvillaan.
Li Tseng oli
ylhäistä sukua, mutta luopui kaikista kunnianosoituksista ja
saavutti vilpittömällä luonteellaan esimerkillisen oppineen
mestarin aseman. Hän maalasi vain huvikseen ja vain silloin kun
tunsi vastustamatonta pakkoa maalata silkille ihanteelliset
maisemansa, kävelymatkoillaan huolellisesti tutkimansa kohteet,
jotka hän sommitteli ja eritteli mielessään niin että ne
valmiissa teoksessa tuntuivat yhtyvän luonnon hengitykseen.
Lyyrinen maisema, Tung Jyan ja
Tsy-jan
Kiinalaisessa
maisemamaalausperinteessä puhutaan ”san sui”-maisemista (vuoret
ja vesi) jotka perustuvat yinin ja yangin kosmiseeen järjestelmään.
Tässä luonnon valtavassa rytmissä Li Tseng – mäntyjen ja
kallioiden, korkeiden vuorien ja voimakkaiden vastakohtien maalari -
ilmaisee vuoriin samastuvan voiman ja kovuuden periaatteen,Yangin.
Sen sijaan kaksi hänen merkittävintä aikalaistaan Tung Jyan ja
Tsy-jan maalasivat Jangtsen alajuoksulla viehättäviä
kukkulamaisemia. He olivat jokien ja järvien, sumuun ja usvaan
häipyvän maiseman mestarit antoivat hahmon Yinin lempeydelle ja
pehmeydelle, jonka vertauskuvana on vesi.
Tung Jyanin
muutama säilynyt maalaus todistavat että hän maalasi ja opetti
seuraajiaan maalaamaan ”sumua ja laajoja horisontteja”
läpikuultavan rauhallisella tussilla ja yhdisti maalauksissaan
runollisen tunnelman topografiseen aitouteen.
Sekä Tung Jyan
että Tsy-jan olivat buddhalaisia munkkeja, mikä ilmenee heidän
maalaustensa hiljaisessa meditatiivisuudessa. Tsy-jania pidetään
kohoavan perspektiivin luojana. Hän kehitti ”mietiskelevän
matkan” perustyypin, jota kuvastaa säilynyt maalausrulla nimeltään
”Taoa etsimässä syksyisillä vuorilla”. Se johdattaa katsojan
katsojaa puron varrella kulkevaa polkua pitkin metsien ja rotkojen
kautta kuvan yläreunassa olevan vuoren huipulle.
Monumentaalinen tyyli, Fan Kuan
Jos Li Tsengin
maalaukset olivat sekä mitoiltaan että sisällöltään
monumentaalisia niin samaa voi sanoa 900-luvun keskivaiheilla
syntyneestä ja vuoden 1026 jälkeen kuolleesta Fan Kuanista. Fan
Kuan oli luonteeltaan vakava ja ankara taolainen ja halusi elää
itsenäisesti ja vapaana valtion viroista, minkä vuoksi hän
vetäytyi Tsing-nanin vuorille tutkiskelemaan maisemia.
Fan Kuan näki
paljon vaivaa vangitessaan luonnon pelkkään muotokieleen perustuvia
vaikeasti ilmaistavia vaihtelevia tunnelmia ja havinnollistaa niitä
siveltimensä kapealla kärjellä. Häntä nimitetään ”korkeuksien
ja etäisyyksien” mestariksi. Hänen ainoa säilynyt maalauksensa on
Formosan palatsikokoelmassa säilytettävä ”Matka vuorien ja
virtojen välissä”, joka on keskeisenä teemana Gary Snyderin niin
ikään monumentaalisessa runoelmassa ”Loputtomat vuoret ja joet”.
Matka vuorten ja
virtojen välissä maalauksessa taiteilijan yksinkertainen käsiala
korostaa vuorten monumentaalisuutta. Teoksessa hän on käyttänyt
täplätekniikkaa, jota kiinalaiset vertaavat sadepisaroihin. Tätä
lähes kaksi metriä pitkää rullaa on sanottu ehkä maailman
kauneimmaksi vuoristomaisemaksi. Siinä Fan Kuan kuvaa
yksityiskohtaisesti rotkojen ja kielekkeiden karua mahtavuutta,
vesiputouksia ja kuohuvia vuoristopuroja, kiemuraisia puita,
harjanteisia vuorten seinämiä ja halkeilleita kallioita, jotka
muistuttavat mielikuvituksellisia eläimiä ja toimivat
jättiläismäisenä taustana pienikokoisille aasikaravaanejaan
vuoristoteillä ja laaksoissa kuljettaville henkilöille.
Fan Kuanin taiteen
suuruuden uskotaan johtuvan aidosta innoituksesta ja syvästä
mietiskelystä. Hän osasi unohtaa oman itsensä ja vajota
päiväkausiksi lähteiden ja kaltioiden tutkiskeluun. Suuntaamalla
ajatuksensa tiiviisti kohteeseensa hän saavutti tyyneyden ja
alkukantaisen yksinkertaisuuden aivan kuin klassinen taolainen
”viisas mies”, jollaista hänen kerrotaan muistuttaneen
käyttäytymiseltään, elintavoiltaan, ulkonäöltään sekä
suhtautumiseltaan kaikkiin asioihin ja olentoihin.
Hullu Mi Fu
Jos nyt pitäisi
etsiä erikoisinta taiteilijaa kaikkien persoonallisuuksien joukosta,
niin se olisi sittenkin Mi Fu (1051-1107). Hän oli kerta kaikkiaan
omituinen ihminen, joskus rakastettava, joskus pikkumaisuudessaan
raivostuttava, riitaisa ja teennäinen, ylimielinen, tyly ja ankara:
”hän halveksi takapihojen siipikarjaa ja piti vain villeistä
linnuista”.
Mi Fu oli
tasapainoton persoona, jonka elämästä kerrotaan merkillisiä
tarinoita, kuinka hän esimerkiksi kerran osoitti kunnioitusta
omituisen muotoiselle kalliolle puhuttelemalla sitä ”vanhemmaksi
veljekseen”. Aikalaiset nimittivätkin häntä ”hulluksi Miksi”.
Hän oli raivokas kaunokirjoittaja joka kirjoitti kuumeisesti
öisinkin. Maalarina hän oli täysin omapäinen kulkien omia teitään
kaukana muiden käyttämistä poluista.
Mi Fulta säilyneet
muutamat maalaukset ”Vuoria usvassa”, ”Vuoria ja mäntyjä
keväällä”, Maisema usvassa” ja ”Vuoristomaisema”
osoittavat yhtä kaikki hänen taiteellisen mestariutensa.
Viimeiset mestarit Liang Kai ja Mu
Ki
900-luvulta
lähtien kiinalaisessa maalaustaiteessa klassisten maisema- ja
patriarkka-aiheiden ohelle alkoi ilmestyä myös muita teemoja,
erityisesti kukka- ja lintuaiheita. Samalla niiden rinnalla kultaisen
aikakauden maisemamaalausten kehitys ensin pysähtyi ja alkoi
1200-luvulta lähtien surkastua laatukuvamaiseksi käsityötä ja
teknistä osaamista korostavaksi teennäisyydeksi.
Kultaisen
aikakauden viimeisinä mestareina voidaan pitää kahta
munkkimaalaria Liang Kaita ja Mu Kia, jotka molemmat vaikuttivat
1200-luvun alkupuoliskolla. Samaan aikaan kun maisemamaalaus
rappeutui ja sen kauneimmatkin teokset vaikuttivat pääosin
pinnallisilta ja turhanpäiväisiltä verrattuna Liang Kain ja Mu Kin
vaatimattomimpienkin aiheiden syvällisyyteen.
Liang Kai oli -
kuinkas muutenkaan - omalaatuinen persoonallisuus, joka sai lisänimen
Liang-Narri. Hän joi runsaasti ennen maalaamista ja seurusteli
mieluummin mietiskelijöiden kuin korkeasti oppineiden kanssa kunnes
vetäytyi Tsan-luostariin. Liang Kai oli kääntynyt tsanilaisuuteen
ollessaan jo kuuluisa maalari. Hän ei päätynyt siihen ainoastaan
mietiskelevän luonteensa painostuksesta, vaan koska mikään
korkeatasoinen taide ei ole mahdollista ilman henkistymistä.
Mu Kita pidetään
paitsi erinomaisena maalarina myös suurena mystikkona, jonka kuten
Liang Kainkin maalauksissa, välittyy katsojalle käden ja hengen
ihanteellisen yhteistyön tulos. Nämä kaksi toteuttivat mitä
suurimmassa määrin sen ihanteen, jossa täyttyi taiteilijan ja
ihmisen kaksinkertainen vaatimus: pyrkiä totuuteen taiteessa ja
elämässä ja saattaa nämä alueet hedelmälliseen
vuorovaikutukseen. Kiinalaisessa maalaustaiteessa onkin pohjimmiltaan
juuri tämä yksi perimmäinen arvostusperusta: henki elävöittää
siveltimen työtä ja sivellin paljastaa ihmisen arvon.
Kultaisen aikakauden päättyminen
Kiinalaisessa
maalaustaiteessa kahden viimeisen tsan-maalauksen mestarin jälkeen
taiteen korkea taso kadotti vähitellen merkitystään ja hautautui
laatukuvamaisuuteen. Periaatteet hylättiin, varsinkin tärkein
kaikista periaatteista, jota kiinalainen maalaustaide oli noudattanut
kaikkina aikoina: ”Kirjain tappaa, mutta henki tekee eläväksi”.
Muutamaa harvaa
poikkeusten lukuunottamatta viimeisten vuosisatojen maalaustaiteessa
ei enää koskaan kyetty nousemaan vanhojen mestareiden tasolle,
vaikka maalausten aiheissa edelleen on pitkälti toistettu klassisten
maalausten keskeisiä aihepiirejä ja jäjitelty pitkälti
perinteistä tussimaalaustyyliäkin aina Maon
kulttuurivallankumoukseen asti, joka taas johti kiinalaisen taiteen
kääntymiseen johonkin täysin aikaisemmasta poikkeaville urille.
Epilogi
Kirjoitussarjan
pääasiallisena lähteenä olen käyttänyt Taiteen maailmanhistoria
-sarjan teosta Kiinalainen maalaustaide, kustantaja Ex Libris
Helsinki (julkaisuvuosi puuttuu), jota viimeisten vuosien aikana olen
tainnut lainata toistakymmentä kertaa kirjastosta kunnes viimein
tuhosin kirjavarastoon muuten unohdetun teoksen kaatamalla
vesivärikupillisen kahvia sen päälle, tehdessäni pieniä
kahvimaalausluonnoksia kiinalaisen taiteen suurten mestareiden
maalausten pohjalta.
Kirjoituksessa
mainitusta Gary Snyderin teoksesta ”Loputtomat vuoret ja joet”
olen kirjoittanut erikseen blogiini helmikuussa 2013. Gary Snyder
puolestaan kirjoitti tätä runoelmaansa kaikkiaan 40 vuoden ajan Fan
Kuanin monumentaalisen maisemamaalauksen hengessä ja sen
inspiroimana. Snyderin muita teoksia olen esitellyt toisaalla
blogissani josta löytyy myös aiempi kaksiosaiseksi jäänyt
trilogiani kiinalaisesta maalaustaiteesta joulukuussa 2014 ja
tammikuussa 2015. Lupasin siihen aikanaan kolmannenkin osan, joka
kuitenkin hautautui muiden taiteellisten töiden alle.
Korvatkoon
tämä teksti puuttuvaa kolmatta osaa kirjoitussarjassa, vaikka tämäkään
ei käsittele lupaamaani viimeisten vuosisatojen maalaustaidetta.
Ehkä sekin ilmestyy vielä joskus.
En vieläkään muuten ole löytänyt kiinalaisissa nimissä käytettyä väkästä s-kirjaimen päälle, joten jätin väkästelemättä.
Sen kahvimaalauksen senhetkisen luonnoksen olisin mielenkiinnolla muuten nähnyt! No kahvi ei ole mitään myrkkyä. Mutta siitä S-kirjaimesta, Mä löysin tämmöisiä: Kaappaa tuosta?
VastaaPoistaś ŝ š
Tikkis