Surusta vesilintu nousee
siivilleen
WSOY 2009, 63 s.
Heidi Liehu (s.1967) tuli tunnetuksi
filosofian ihmelapsena, joka teki väitöskirjansa Esa Saarisen
oppilaana vain 22 vuotiaana. Vuonna 1990 tarkastettu väitöskirja
käsitteli Kierkegaardin filosofian suhdetta Hegelin metafyriikkaan.
Jo samana vuonna 1990 ilmestyi hänen esikoisrunokokoelmansa Meillä
on silmät. Ja vasta edellisenä vuotena Liehu oli valmistunut
filosofian lisensiaatiksi, filosofian kandidaatiksi 1988 ja
ylioppilaaksi 1986. Melkoinen pyrstötähti.
Heidi Liehu jatkoi kirjailijanuraansa
nopeaan tahtiin. Kokoelma Mitä ei ollut ilmestyi 1991, Lumoava selli
1992, Pitkät hyvästit 1995 ja Keskiyön enkelit 1996. Samalla
aikavälillä Liehu oli tehnyt opintomatkat Tanskaan ja
Yhdysvaltoihin, oli toiminut tutkijana Pariisissa ja vuodesta 1992
Helsingin yliopiston teoreettisen filosofian dosenttina. Hänen
filosofista ajatteluaan käsittelivät samoihin aikoihin teokset
Kirsikankukkia 1993 ja melkoista huomiota feministisyydellään
tuottanut Perhosten valtakunta 1998 – lähes tuhatsivuinen
tiiliskivi, manifesti viimeiseltä rannalta.
Vuoden 1996 jälkeen Liehu vaikeni
runoilijana 12 vuodeksi. Hän sai valtion viisivuotisen
taiteilija-apurahan vuonna 2000 ja jatkoi romaani- ja
tietokirjailijana. Runouteen Liehu palasi teoksella Kultaiset
tikapuut 2008, Surusta vesilintu nousee siivilleen 2009 ja Luumupuu
kukkii, se muistelee sinua 2011.
II
Itse tutustuin Heidi Liehun runoihin
joskus 1990-luvun vaihteessa, joko Parnassosta tai hänen
esikoiskokoelmastaan Meillä on silmät. Se oli aika huikaiseva
kokemus. Mielestäni hänen runoudessaan oli jotain aivan uutta . Hän
yhdisteli kirkkaita kuvia ja filosofisia teemoja, hänen
monipolvisiin runoihinsa sisältyi äkkikäänteitä ja yllätyksiä
ja kuten kriitikko Tuomo Karhu toteaa: ”Liehun runoutta leimaa
jännite 'kuuman' intohimon ja 'viileän' älyllisyyden välillä”:
...
Nämä kuviot yhdistävät aistini;
korvani tunkeilevat jo silmiini asti
niitä on monta
monta meren reunaa
heilureina
väreinä
valopaljetteina
paljaina vasten luomieni aseetonta
sisäpintaa.
En enää näe merkkejä sisällöistä,
se ei ole enää pelkkä kani tai
ankka
Liehu katsoo runoudessaan yhtä aikaa
mikro- ja makrokosmokseen, yhdistää itämaista filosofiaa ja
länsimaista eksistentialismia lyyrisiin tunnelmakuviin ja
havaintoihin arkisesta. Vuonna 2000 hän antoi Anna-lehdelle
haastattelun, jossa hän toteaa:
”Meditointi ja intohimo ovat saman
sukuisia asioita – molemmissa on tietyssä mielessä kyse itsensä
kadottamisesta, ja kuitenkin niistä molemmista saa valtavan
energian. Aivotutkimusten mukaan Intian joogien aivokäyrät ovat
samanlaisia kuin ihmisellä silloin, kun hän saa orgasmin. Sama
aivosähköinen muutos tapahtuu voimakkaassa luovuudentilassa –
ulkoiset huolet menettävät merkityksensä.”
Mutta Liehu siis vaikeni 12 vuotta
runoilijana ja oikeastaan olin jo lähes unohtanut hänen runoutensa,
kun jouduin tutustumaan uudestaan hänen runoihinsa hieman yllättävää
kautta. Osittain minunkin yllytyksestäni muuan tuttavani luki Liehun
Perhosten valtakunnan ja on sen jälkeen sinnikkäästi jakanut
facebook-päivityksinä hänen runojaan Intiasta käsin. Hän
löytänee niistä yhteyksiä hindulaiseen ja buddhalaiseen
filosofiaan.
Runot jotka hän on fb:ssä jakanut
pistävät todella pohtimaan syvän filosofisella ja kuitenkin
lyyrisellä otteellaan. Niinpä jouduin itse kulkeutumaan kirjastoon
ja lainasin pari hänen uudempaa kirjaansa: Surusta vesilintu nousee
siivilleen 2009 ja Luumupuu kukkii, se muistelee sinua 2011.
III
Kokoelma Surusta vesilintu nousee
siivilleen hämmensi minut. Kuten jossain blogitekstissä
kommentoittiin: ”Hämmästyttävää että filosofikin osaa
kirjoittaa niin yksinkertaisesti ja kauniisti että minäkin
ymmärrän.” Liehu kirjoittaa yksinkertaisia havaintoja jotka
edelleen ovat kirkkaita kuvia, mutta kokoelma keskittyy luontoon ja
on ikäänkuin olevinaan luontorunoutta vaikka sen sisälle kätkeytyy
enimmäkseen jotain ihan muuta:
Taas yksi kevät
todistajana
Kukat, ruoho, silmut
yhä uudelleen
yhäkö olet täällä
Kyllä, ystäväni
Olen ollut pitkään -
Kysykää lumelta
Mikään luontorunoilija Liehu ei ole
ja hänen tietämyksensä luonnostakin tuntuu olevan vähäistä.
Jankutukseen asti hän palaa kirjassaan merenrannan tyrneihin ja
ruusupensaisiin ja joudun ihmettelemään minkä meren rannalla noita
ruusupensaita kasvaa. Hänen kasvistonsakin on ainakin suomalaiseen
luontoon eksoottista, hän näkee vedessä meritähtiä, hänen
kasvistoaan ovat unikot, lupiinit, akileijat ja amaryllikset ja
mistään ei käy oikein selville missä havaitsija on.
Kauniita kasvinnimiä, kauniita kuvia,
mutta runokuvia, ajoittain joudun pohtimaan onko tämä sanahelinää.
Onko filosofia uupunut näennäisfilosofiaksi. Onko luonto nähty ja
katsottu vain kirjoituspöydän horisontista.
Mutta sittenkin, näihin luonnonystävää
hämmentäviin kuviinkin sisältyy jokin syvällisempi, syvemmältä
koskettava ja riipaisema, joka herkistää lukijan taas ottamaan
kriitikon silmälasit pois päästä ja uppoamaan kuviin ja ottamaan
vastaan puhtaan tunteen tasolta:
Mitä onnellisemmaksi tulen
sitä surullisemmaksi
Sormieni lävitse kaukaisuuteen
virtaa
sinivuokkojen sininen
valkovuokkojen valonhopea
Lähteet: Wikipedia
Tuomo Karhu: Kaukaisin ei ole kaukana (Electric Verses, sähköiset säkeet)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti