Kiinnostuin linnuista noin
10-vuotiaana. Kävimme Rajamäen viinatehtaan jätevesialtaalla
kaverini Heikkilän Erkin kanssa katsomassa kahlaajia. Allas haisi
rankkitynnyriltä.
Asuin tuolloin jo Tampereella ja
liityin heti oppikouluun päästyäni Tampereen lyseon luontokerhoon.
Teimme yhden eräretkenkin Siikanevan kansallispuistoon hiihtäen.
Reppuni painoi enemmän kuin minä ja kaaduin selälleni jo
lähtömetreillä.
Siikanevan kansallispuistossa opin mitä
tarkoittavat suomenkieliset paikannimet kuten mulkkujärvi ja
juostenpaskattu.
Muutimme Kristiinankaupunkiin 1973,
jonne isäni ryhtyi rakentamaan voimalaitosta, joka koskaan ei ole
ollut käytössä mutta jonka avulla Pohjolan Voima saa ostettua
halvempaa sähköä muilta sähköntuottajilta,
Lintujen suojelun lisäksi kiinnostuin
laajemmin luonnonsuojelusta. Tilasin ja jaoin sellaisian lehtiä kuin
Pehmeä teknologia ja Vaihtoehto ydionvoimalle. Mutta luonnonsuojelu
sai minut kiinnostumaan myös ihmisyydestä.
Niinpä kun Eritreassa 1974 puhkesi
sota vein tuntia ennen koulun alkua luokan ilmoitustaululle julisteen
Biafran nälkäänäkevistä lapsista. Pakenin paikalta ja palasin
luokkakavereiden kanssa kouluun nauramaan sille, että kuka idiootti
tuonkin julisteen on kiinnittänyt. Liityin Amnesty internationaliin,
mutta siihen aikaan olisi pitänyt osata lukea ja puhua englantia.
Liityin prosenttiliikkeeseen.
Kävin Koijärvellä ihmettelemässä
1979 mitä siellä puuhataan. Mulla oli teltta ja kumisaappaat,
Helsingistä tuli bussilastillinen nuoria, joilla ei ollut
kumisaappaita, he halusivat lainata niitä saappaita minulta. Menin
malliksi näyttämään miten patoa tehdään ja jouduin Uuden Suomen
etusivulle.
Koijärveä seurasi Suomussalmen
maanpuolustusleiri (Äiti Maan puolesta) jossa vihreää liikettä
perustettiin ja Nordisk Samaktion, joka oli pohjoismaisten
kollektiivien yhteisötapaaminen. Sinne muuan norjalainen anarkisti
oli kaksi kuukautta kiskonut käsikärryillä vaimonsa kanssa
pikkulapsiaan ja telttaa tromssasta Suomussalmelle. Hän myi minulle
pamfletin: ”Koskaan niin suuri määrä ihmisiä ei ole kokoontunut
yhteen niin hyvän asian puolesta kuin Alta-joen suojelussa ja
epäonnistuneet niin täydellisesti”
Paljon myöhemmin liftasin Altaan ja
kuulin että Tromssan anarkisti viettää nykyään aikaansa
mielisiraalassa. Silloin kuitenkin keskusteltiin siitä mitä
kommuunit voisivat yhdessä tehdä. Minä ainakin haluaisin auroja ja
työkaluja, vastasi anarkisti.
Vuonna 1981 muutin Seinäjoelle. Tein
pohjalaista kulttuurilehteä Lakeuden Kutsua, olin mukana
perustamassa Seinäjoen Rauhankomiteaa ja järjestämässä Seinäjoen
ensimmäiset rauhankulkueet joista supo kuvasi jokaisen osallistujan,
niitä oli toisessa kulkueessa 1700.
Yli kymmeneksi vuodeksi menin
kapitalismin palvelukseen, toimittajaksi ja toimitussihteeriksi
pieneen vasemmistolaiseen maakuntalehteen kunnes lehti myytiin alta.
Olin kirjoittanut luonnosta, luonnonsuojelusta, kulttuurista ja
ihmisyydestä ja pakon edessä vaikkapa automainoksia.
Kävin Kaj Bärlundin kanssa
suojelemassa Kyrönjoen ja Mikkelinsaaret, nykyisen Selkämeren
Kansalluispuiston. Kirjoitin Vaasassa Suomen ensimmäisistä irakin
kurdeista turvapaikanhakijoina vuonna 1986.
Ryhdyin kuvataiteilijaksi ja
runoilijaksi. Vuonna 1998 sain tilaisuuden tehdä Suomen painavimman
graniittiteoksen 155 000 kiloa punaista graniittia. Nimitin sen
Kiviajaksi – Stone Age, mutta ideana oli ihmiskunnan historian
muistomerkki 1900-luvun lopun teollisuusyhteiskunnasta ja
tasapäisestä arkkitehtuurista tuleville sukupolville. Nyt sen
päälle suunnitellaan 7-kerroksisia kivitaloja.
2000-luvulla olin olosuhteiden pakosta
pitkään hiljaa. Pohjanmaalla olin toisinajattelija ja minua ei
huolittu toimittajaksi mihinkään Ilkan omistamiin lehtiin. Ilkka
omistaa täällä päin kaikki lehdet. 2009 menin facebookiin Ja
perustin Pohjois-Kalotin Itsenäisyysliikkeen. Ideani oli huumorin
keinoin jakaa luonnonsuojeluasiaa niillekin joita evvvk. Se oli
menestys, parhaimmillaan lähes 400 jäsentä. Järjestimme
itsenäisyyskonferenssinkin Himangalla. Julistimme Himangan
itsenäiseksi valtioksi.
Jo PKIssa oli kskeisenä teemana myös
vähemmistökansat niiden kulttuurin ja ”itsen'isyyden” suojelu.
Mutta kun Soldiers of Odin syntyi entiseen kotikaupunkiini punaiseen
Kemiin ja levisi sieltä entiseen kotikaupunkiini valkoiseen Vaasaan
oli pakko tehdä jotain. Perustin humoristisen ryhmän LOL Dears of
Odin -klovnit ylistaro Tampereen klovien innoittamana ja vakavamman
Mieluummin otan naapurikseni turvapaikanhakijan kuin rasistin.
Lisäksi edelleen on olemassa humoristinen PKI ja vakavampi
Elämänsuojelijat.
Miksi kirjoitan kaiken tämän: koska
viimeisen kuukauden aikana minua on syytetty sekä rasistisuudesta
rasismin vastustajien seinillä että suvakkikusipääksi rasistien
seinillä. Ja yritys on sanoa. Historia on johtanut minut tähän
missä nyt olen. En pyydä anteeksi jos olen omaa mieltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti