Otava 2014
397 s.
I
Ennustin kerrankin oikein kun arvelin
tammikuussa 2014 blogissani Antti Tuurin valmistelevan jo jatko-osaa
teokselle Alkemistit – Maallinen rakkaus. Itse asiassa teoksen
kokonaisrakenne on Tuurilla ollut jo olemassa ensimmäisen
kirjan ilmestyessä ja toinenkin osa todennäköisesti viimeistelyä vaille valmiina.
Alkemistit II siis jatkaa siitä mihin
ensimmäinen kirja päättyi. Vuorikapteeni August Nordenskiöldin rahat
ovat huvenneet epäonnistuneessa kullanvalmistusyrityksessä
Uudessakaupungissa ja hän on perheineen taloudellisen perikadon
partaalla. Omaisuus on ulosmitattu eikä vuorikapteenilla ole antaa
edes kymmentä taaleria matkarahoiksi maanmittari Gustav
Bergklintille, kun kuningas vihdoin lupaa ottaa tämän vastaan
Tukholmassa.
Berglint matkaa Turun kautta Tukholmaan
heinäkuussa 1787 matkalukemisenaan Christian Rosenkreutzin
Alkemialliset häät. Erityisesti Tuurin Alkemistit II:ssa kirjan
sisällä onkin tämä toinen kirja, joka on suomennettu vuonna 1995
nimellä ”Hermeettinen romanssi, eli, Christian Rosenkreutz’in
Kemialliset häät anno 1459”.
Tarinaperinteen
mukaan Christian Rosenkreutz oli köyhä saksalainen ritari, jonka
nimi suomennettuna tarkoittaa Ruusuristiä ja tarinan mukaan hän
olisi perustanut myyttisen salaseuran Ruusuristiläiset. ”Chymishe
Hochzeit ilmestyi kuitenkin sakasaksi vasta 1616, ja tutkimuksen
mukaan koko ruusuristiläisyys on peräisin 1600-luvulta. Yhtä
kaikki, ruusuristiläisyydestä juontaa juurensa teosofinen liike ja
siitä puolestaan Pekka Ervastin Vuorisaarnan pasifismiin ja
kalevalaiseen kansallisromantiikkaan pohjautuva Ruusu-Risti sekä
hänen oppilaansa J.R. Hannulan siitä erkauttama suomalainen
kristosofia.
Näistä
salatieteiden historian myöhemmistä vaiheista Tuurin teoksen
todellisella henkilöllä Carl Fredrik Bergklintillä (eikä näin
ollen hänen kirjeisiinsä perustuvassa teoksessakaan) voi olla
mitään tietoa. Bergklint on siis Tukholmassa ja odottaa pääsyä
kuninkaan puheille mukanaan Vuorikapteenin kirje kuninkaalle.
Kuninkaan tapaamista odotellessaan Bergklint vierailee myös
Rosenkreutziin perehtyneen Gustaf Björnramin luona, jolta
maanmittari saa vastauksia joihinkin alkemiallisten häiden
herättämiin kysymyksiin. Selventävää tulkintaa Rosenkreutzin
hämärä näynomainen kirja todella kaipaakin, eikä ole ihme että
maanmittariparalla on pää täynnä kysymyksiä hänen perehtyessään
kirjan salaisuuksiin.
Bergklintin
Tukholman matkasta kuninkaan luo tuli paljon pidempi kuin hän
mitenkään olisi osannut kuvitella. Kuningas suostuu ottamaan
maanmittarin vasta kirjan kahdeksannessa luvussa ja elokuun
viimeisellä viikolla. Vierailu kuninkaan luona jää kullanteon
pyrkimyksiin nähden melko laihaksi. Kuningas ei audienssilla edes
avaa Vuorikapteenin kirjettä ja Bergklint joutuu lähtemään
mukanaan vain epämääräinen lupaus että Vuorikapteenin
pyrkimyksiin suhtauduttaisiin suopeasti.
Rutiköyhänä
Bergklint matkustaa laivalla takaisin Suomeen Raumalle, josta hän
matkatavaroita ja paremmat vaatteet myytyään saa kyydin takaisin
Uuteenkaupunkiin. Täällä tilanne ei ollut juuri parempi,
Vuorikapteenin talo oli menossa pakkohuutokauppaan ja mies itse lähti
yhdelle monista rahankeruumatkoistaan Poriin ja sen kautta teille
tietymättömille. Vasta lokakuun puolivälissä Berglint saa kirjeen
”August-herralta”, joka majailikin Porin sijaan Upsalassa. Kirje
oli tällä kertaa toivorikas, kuningas oli luvannut uuden
laboratorion Drottningsholmiin, jonne Bergklintin piti välittömästi
lähteä viidentoista kuukauden mittaiseen kullantekoyritykseen.
Pääsy
Tukholmaan laivalla myöhäissyksystä ei kuitenkaan ole helppoa,
mutta lopulta Bergklint saa kyydin sumppuveneestä, jolla lähdettiin
viemään kalaa Tukholmaan. Matkasta vastineeksi maanmittarin piti
hoitaa sumppuveneessä yhden venemiehen työt. Näin alkaa huikea
kirjassa lähes 80 sivua vaativa venematkan kuvaus alkeellisella
sumppuveneellä myöhäissyksyn kylmissä ja vaarallisissa tuulissa.
Tuurihan harrastaa itsekin purjehdusta ja tämän venematkan kuvaus
etsii todentuntuisuudessa vertaistaan kaunokirjallisten
purjehduskuvausten joukossa.
Tukholmaan
Bergklint pääsee parin viikon haukikeiton syömisen jälkeen
vihdoin marraskuun lopulla Herran vuonna 1787 ja on valmis
aloittamaan toisen kullantekoyrityksen yhdessä Vuorikapteenin
kanssa. Sen moninaiset vaiheet ja Alkemiallisten häiden
salatieteellinen hämärä teksti muodostuvat nyt Bergklintin
elämänsisällöksi samalla kun hän kirjan ainoana henkilönä
kilvoittelee henkisesti puhdasta pyyteetöntä tietä pitkin
Korkealle vuorelle toivoen lopulta kohtaavansa edesmenneen
kihlattunsa Katariina Palenin.
II
Jätän
kertomatta tässä itse kullanteon vaiheet moninaisine vaiheineen tai
Rosenkreutzin hämärän teoksen lähes yhtä hämärät selitykset,
jotka siis muodostavat kirjajärkäleen loppuosan pääsisällön.
Niihinhän saa selvyyden itse kirjan lukemalla. Sen sijaan jotakin
kirjan taustoista. Tuuri jatkaa tässä teoksessa vähän tunnettujen
uskontohistorian sivupolkujen kartoittamista. Kirjan henkilöt ovat
todellisia ja heidän johtotähtenään on ruotsalaisen tiedemiehen,
aatelisen ja myöhemmällä iällä itseoppineen henkiennäkijän
Emanuel Swedenborgin (1688 – 1772) opetukset.
Tuurin
teos nojautuu historiallisesti Ruotsin valtionarkistossa säilyneisiin
Bergklintin kirjeisiin. Tältä pohjalta Tuuri kutoo romaaniaan kuin
kalaverkkoa. Kerronnaltaan Alkemistit I – II on Antti Tuuria
parhaasta päästä, yhtä vaikuttava kuin kirjasarja uskonsa tähden
Pohjanmaalta karkotetuista mystikoista Eerikinpojista.
Kun
tartuin Alkemistien ensimmäiseen osaan, minua hieman hämmästytti
Tuurin aihevalinta. Alkemian, 1700-luvun lopun kullantekoyritysten ja
hengentieteiden ei luulisi olevan kovin populääri aihe nykyisessä
kovien taloudellisten realiteettien maailmassa. Mutta ehkä Antti
Tuuri on kirjoittamisessaan jo siinä vaiheessa, että hän voi
kirjoittaa juuri siitä mikä häntä itseään eniten kiinnostaa.
Mihinkään suureen myyntimenestykseen en tämän kirjan osalla usko,
vaikka se onkin Tuuria parhaimmillaan salaviisaine epäsuorine
kerrontoineen, hersyvän humoristinen ja syvällinen, kooltaan ja
sisällöltään painava romaani.
Anekdoottina
kerrottakoon vain kirjan toisen päähenkilön, maallisempien
rakkauksien loukuissa räpistelevän August Nordenskiöldin
todellisen elämän myöhemmistä vaiheista. Kullantekohankkeen
jälkeen Nordenskiöld matkusti Ruotsista Lontooseen ja Sierra
Leoneen perustamaan suomalaista utopiayhteiskuntaa nimeltä Uusi
Jerusalem. Paikalliset asukkaat eivät kuitenkaan ihastuneet uuteen
ideologiaan vaan 1992 Nordenskiöld joko pahoinpideltiin hengiltä
tai toisten lähteiden mukaan kuoli johonkin kuumetautiin.
Augustin
pääkallo ja alkemistinen uuni ovat nähtävissä sukutilalla
Mäntsälässä Alikartanon museossa. Jälkipolville hänen
elämästään ovat säilyneet myös hänen lukuisat alkemiasta ja
Uuden Jerusalemin kirkosta kirjoittamansa kirjat. Uskollisen
apulaisen maanmittari Carl Fredrik Bergklintin jäljet sen sijaan
päättyvät Tukholmaan, jossa hän ottaa kasvattilapsekseen August
Nordenskiöldin nuorimman pojan August Carlin. Ja lopulta kirjan epilogissa
maanmittari Bergklint antaa oman vastauksensa myös aikakausien halki
ihmisiä askarruttaneeseen perimmäiseen kysymykseen, siihen mikä on
elämän tarkoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti