Kuvataiteilijaystäväni Jorma Kuula (1951-2015) kuoli Kemissä hieman yli vuosi sitten 5.1. 2015. Tänä vuonna hän olisi siis täyttänyt 65 vuotta, mutta ei yltänyt siihen ikään asti. Viime kesänä Kemin Taidemuseossa järjestettiin hänen muistonäyttelynsä, mutta minulle asti tieto hänen kuolemastaan ei yltänyt ennen kuin alkutalvesta. Kaikki yhteiset tuttavamme ilmeisesti kuvittelivat, että olin jo kuullut jo asian joltakin toiselta.
Jorma Kuulan eläessä väitin, että
hän kuuluu kolmen Lapin läänin merkittävimmän elävän
taiteilijan joukkoon. Kahta muuta en uskaltanut koskaan
(ymmärrettävistä syistä) nimetä. Eräitä muistoja
ystävyydestämme jäi. Tutustuin Jorma Kuulaan muutettuani Kemiin
vuonna 1991. Taisi olla saman vuoden syksyä, kun Jorma järjesti
noin 2 miljoonaa markkaa maksaneen ateljeensa avajaiset, jonne
silloinen naisystäväni minut vei.
Jorma oli elättänyt perheen,
rakentanut omakotitalon ja viimeksi kyseisen ateljeen omalla
taiteellisella työllään ansaituilla tuloilla. Tämä on Suomessa
varsin poikkeuksellista. Tosin uransa alkuvaiheessa hän oli niin
kauan kuin vasara ja saha olivat pysyneet kädessä toiminut kirvesmiesisänsä hanslankarina. Talo kerrallaan Kivikkoon
nousi omakotitaloja, niissä asuttiin kunnes seuraava valmistui ja
myytiin sitten vanha pois.
Mutta ateljeen avajaisissa elämä
näytti hymyilevän. Taiteilija oli juhlatuulella, esitteli
kattoikkunoita joista valo tuli oikeassa kulmassa ateljeeseen. Esillä
oli kolmimetrisiä maalauksia keskeisestä tuotannosta. Minä haukoin
henkeä ihastuksesta ja ihmetyksestä. Otimme boolia niin kuin
taidetapahtuman avajaisissa kuuluu.
Karu totuus paljastui vain muutamaa
kuukautta myöhemmin. Avioliitto oli haaksirikossa, omakotitaloon oli
muuttanut asumaan vieras mies, Jorma sinnitteli jonkin aikaa
ateljeessa ja lähti sitten kaksi muovipusillista paskaisia vaatteita
polkupyörän sarvessa huitsiin ”parisuhteesta”. Ennen avioeroa
hän ehti lahjoittaa myymättömät maalauksensa alaikäiselle
tyttärelleen niin ettei ”pesänjaossa” viety niitäkin, kuten
omakotitalolle ja ateljeelle kävi.
Jorma Kuula vaelteli pitkin Kemin
katuja ja baareja seuraavat vuodet syvän depression vallassa.
Taiteen tekemistä hän ei kuitenkaan missään vaiheessa lopettanut,
ennen kuin 90-luvun lopulla Parkinsonin tauti teki maalaamisen
mahdottomaksi. Satuin asumaan 1990-luvun puolivälissä Kemin
kuuluisassa Vallatussa talossa, jonka toisen kerroksen ikkunasta näin
suoraan Jorma Kuulan vastapäisen asunnon keittiöön.
Mielenkiinnolla seurasin kun hän maalasi ajoittain keittiössä
maisema-akvarelleja.
”Katsoin eilen, että teit duunin
viidessä minuutissa”, totesin kerran tavatessamme. ”Ei siinä
kyllä niin kauan voinut mennä”, Jorma vastasi. Mutta antaa mennä
kun on alamäki alla. Jormaa alkoi näkyä yhä useammin kapakassa
käsi ojossa ja Parkinsonin puhjettua tärisevä käsi ojossa.
Ystävät ja tukijat alkoivat kaikota.
Kuvaavaa oli, että Jorma Kuula oli
ollut perustamassa Lapin Taiteilijaseuraa ja toimi useita vuosia sen
ensimmäisenä puheenjohtajana. Hän oli pitkään myös Kemin
Kuvataiteilijoiden toiminnan moottori. Kun kuulin, että hänet oli
Lapin Taiteilijaseuran vuosikokouksessa erotettu seurasta
jäsenmaksurästien vuoksi, julmistuin. ”Ettehän te perhana Jormaa
voi erottaa, hänhän on perustanut koko lafkan. Hänet pitää
nimittää seuran kunniajäseneksi.” Näin sitten hieman myöhemmin
tapahtuikin.
Viimeisenä merkittävänä
voimainponnistuksena Jorma Kuulan taiteilijauralla voidaan pitää
vuoden 1995 Kemin Taidemuseon täyttänyttä näyttelyä. Näyttelyn
nimi oli Demoninen omakuva ja sen merkittävintä antia omasta
mielestäni olivat uudet enkelisarjan maalaukset. Kirjoitin
näyttelystä kritiikin Pohjolan Sanomiin. Se ilmestyi lehdessä
15.1.1996 eli lähes päivälleen 20 vuotta sitten. Löysin
kirjoitukseni sattumalta pöytälaatikon pohjalta jotain muuta
etsiessäni samana päivänä 15. tammikuuta, jolloin se alunperin
oli julkaistu.
Tämä yhteensattuma antoi minulle
sykäyksen kirjoittaa tämä teksti blogiini ja kirjoitukseni
toisessa osassa julkaisen tuolloin 20 vuotta sitten ilmestyneen
kritiikkini. Jorma Kuulasta minulle jäi paitsi kaunis muisto
ehdottoman hienona taiteilijana ja ihmisenä myös toista tuntia
c-kasettinauhalle tehtyä haastattelua hänen depressionsa
vaikeimmilta ajoilta. Siitä ei toistaiseksi yksikään kulttuuritaho
ole ollut kiinnostunut, vaikka vuosien varrella olen nauhojen
olemassaolosta vihjannut vähän sinne ja tänne.
Niin katoo maine ja kunnia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti