Kun suojelusenkeli myöhästyy töistä
2/2
Demoniset enkelit
"Se mikä näyttelyssä nousee päällimmäiseksi, ovat kuitenkin uudet enkelisarjat. Näyttelyn nimi on sattuvasti, satuttavasti Demoninen omakuva. Työt satuttavat. Taiteilija on kamppaillut demoniensa kanssa ja tuloksena on kärsimyssilmäisiä kuvia, maalauksia joissa enkelitkin ovat haavoittuneita ja itkevät verta. Tai niiden suudelmissa hengittää kuoleman kylmä kosketus. Viimeisen vuoden aikana taiteilija on maalannut enkelisarjaa, jossa huumorin taustalla väijyy yksinäisyys ja hätä. Kuulan maailmassa onnellisia ei ole olemassa, ei edes onnellisia enkeleitä. Hänen uudet maalauksensa ovat viiltäviä tuskan huutoja, kärsimyksen ja yksinäisyyden kuvauksia.
Enkelit jaetaan Bambergin
ilmestyskirjan mukaan 12 eri luokkaan. Jorma Kuulan enkeleitä on
Kemin Taidemuseon näyttelyssä karkeasti luokitellen kahta lajia,
eivätkä kummatkaan nouse kovin korkealle taivaallisessa
hierarkiassa. On kärsiviä, kuoleman kanssa kamppailevia enkeleitä,
kalmankalpeita kuolettavasti suutelevia enkeleitä
öljyvärimaalauksissa ja toisaalta Hugo Simbergin hengessä tehtyjä
akvarellienkeleitä, joiden elämä on maallisen onnetonta. Enkelit
ovat tämän elämän surkimuksia ja epäonnistujia, niitä jotka
kapakoissa valomerkkiin asti purkavat maailmantuskaansa ja olemisensa
kipeyttä.
Jorma Kuulan enkelitkin elävät
demonien vallassa. Taistelussa enkeli kamppailee käärmeen kanssa
hengestään kuin kreikkalaisen jumaltarun titaani. Rakkaus ja
Suudelma eivät ole nekään Kuulan visioissa mitään kauniita
asioita. Suudelma on Juudaksen suudelma, kuolemanenkelin kylmä
kosketus. Järkyttävyyttä löytyy myös Mustasukkaisuudessa, jossa
enkelin hylkäämän miehen katseessa viiltää Kuolevan eläimen
ahdistus. Haavoittuneesta enkelistä Kuula sanoi jo näyttelyn
tiedotustilaisuudessa, että hänen haavoittuneella enkelillään ei
ole kantajia. Se joutuu olemaan yksin, helvetin yksin, kuten
tekijänsäkin.
Jos näissä enkelimaalauksissa soi
haavoittuneen linnun laulu, niin toisen, humoristisemman kuvan
antavat ravintola Ramonan enkelit. Työt ovat satiirisia, enkeleitä
puutteineen ja paheineen. Näiden töiden edessä suupielet voisivat
vääntyä hymyynkin, mutta toisaalta enkeleiden huumori on mustaa.
Ne ovat omakuvanomaisia elämässä epäonnistujia.
Lohduton, kovin lohduton on tällä
hetkellä taiteilija Jorma Kuulan maailmankuva. Mutta hänen työnsä,
hänn demoninen työskentelynsä antaa näyttelyyn vielä yhden
tulkintamahdollisuuden. Töissä soi haavoittuneen linnun laulu, ne
ovat kärsimyskuvauksia, mutta niin kauan kuin taiteilija jaksaa
työskennellä, se pitää tekijänsä hengissä. Siinä on tämänkin
näyttelyn perimmäinen positiivinen sanoma.
Näyttelyn kauneimpia teoksia on
hiilellä ja hyvin niukalla värillä kankaalle luonnosteltu Omakuva
12.11.1993. Siinä kuvassa nähdään itsesääliinsä vajonnut,
surkeileva taiteilija taustallaan muisto naisesta. Mutta taiteilijan
edessä on maalauskangas – ja vaikkakin itsesääliin ja
surkeuteen, yksinäisyyteen ahdistuneena: niin kuitenkin
Taiteilijana!”
Keijo Nevaranta
Pohjolan Sanomat
15.1.1996
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti