Pekka Kejonen
Talvipäivänseisaus
WSOY 1998
I Pekka Kejonen
En varsinaisesti tunne Pekka Kejosta.
Hurjassa nuoruudessani luin paljonkin
kirjoja, muun muassa Kejosen siihenastisen tuotannon. Napoleonin
epätoivo jäi erityisesti mieleen. Pelkästään kirjan nimen
perusteella. Kejosen kolme ensimmäistä romaaniahan ovat
kaupunkivaellusromantiikkaa ja kertovat ajasta, jolloin
runoilijallekin saatettiin tarjota tuoppi baarissa.
Näitä tarjoilun kohteita olivat muun
muassa Pekka Kejonen, Pentti Saarikoski ja Jorma Ojaharju (jotka
kaikki saivat myöhemmin maksakirroosin). Joukossa saattoi liikkua
myös pari tunnettua tai tuntematonta kuvataiteilijaa, joista nyt
mainitsen ainakin fb-kaverini Matti-Juhani Koposen.
Sitten tuotantoon syntyi aukko.
Tässä vaiheessa minun on tukeuduttava
naistenlehtien juoruihin ja entisen vuokraisäntäni kertomuksiin
siitä, että Kejonen oli ryyppäämiseensä kuolla ja herättyään
uudelleen henkiin häipyi pelilaudalta. Joku nainen vei hänet
pohjoiseen..
Kejonen kalasteli Utsjoella kymmenen
vuotta ja alkoi raitistumaan.
II Minä
Vuonna 1997 sain ainutlaatuisen
mahdollisuuden.
Itkin Kemissä Ravintola Cumuluksessa
minut hylänneiden naisystävien perään. Paikalle saapui Kemin
Kylähullukonttorin päällikkö (joka nykyään tunnetaan paremmin
nimellä Harmaa Susi).
Hän tuli pöytään ja tarjosi teet.
Kysyi mitä itken. Selitin asian: Muuankin entinen naisystäväni on
kiinnostunut kivenveistosta. Että jos saisin vaikka muutaman
kadunreunakiven niin voisin tehdä niistä Kiviajan, Stonehengen
hengessä tehdyn veistoksen Kemin Jalokivigallerian eteen.
Sus sano: ”Elä sie hättäile. Mie
muuten tunnen yhen miehen joka on kanssa kivistä kiinnostunu.”
(Siinä vaiheessa en tienny että
Kylähullukonttorin alakerras oli Mäntylä Mining Systemsin
pääkonttori, joka oli Kemin kaupungin toiseksi suurin veronmaksaja,
suurin oli kaupunki, ei sitä muuten tienny kaupunginjohtajakaan)
Niin jäin juomaan teen loppuun. Päätin
kulkea puiston kautta kotiin. Ravintola Gringon terassilla näin
uudelleen Harmaasuen. Hän vinkkas minut pöytään. ”Täs on tää
kivimies, josta puhuin.” Kättelin Ahti Mäntylää joka oli
noussut sotaorvosta lapsesta 4 kaivoksen ja 12 louhoksen omistajaksi.
Hän sanoi, että kun kukaan ei ole
hänen elämäntyölleen tehnyt muistomerkkiä, niin sinä saat sen
tehä. Sillä ehdolla että sinulle ei makseta mittään, mutta minä
maksan materiaalikulut. Miten isona haluat sen Stonehengesi tehdä?
Silloin piru iski mieleen: Jos
kaivosyrittäjälle sopis edes 1:2 tästä alkuperääsestä?
Näin alkoi 1,5 vuoden
suunnitteluprojekti, jonka aikana olin köyhempi kuin koskaan.
Lopputuloksena oli 140 000 kiloa punaista graniittia, Kemin
Ruutinpuistossa sijaitseva Kiviaika-StoneAge, jonka päälle nyt
ollaan kaavoittamassa 7-kerroksisia kivitaloja.
III Pekka Kejonen
Olin kevätpäiväntasaukseen mennessä
1998 suunnitellu vähän yli puolet duunista valmiiksi, saanut
rakennusluvan 35 kivipaadelle, teettänyt niistä 3-D mallinnokset
jne sekä alkoi kivisaha soimaan OK-Graniitilla Oulaisissa. Tässä
vaiheessa päätin että harjakaiset ois juhannuksena.
Vaikka tein noin 127 tuntista
työviikkoa tuohon aikaan, eksyin uupuneena kirjastoon jossa silmiini
törmäsi Pekka Kejosen Talvipäivänseisaus. Lainasin ja luin sen.
Kolahti.
Oma ympäristötaideteokseni Kemissä
liittyy Stonehengen hengessä näihin vuodenaikojen rytmeihin.
Soitin samana iltana Kejoselle kotiin
Utsjoelle. Ehdotin, että hän tulisi esittämään
Talvipäivänseisauksen runojaan Kiviajalle kesäpäivänseisauksena.
Koskaan ennen en ole runoilijalle soittanut. Puhuimme tunnin
puhelimessa. Lopputulos oli
”Muuten
kyllä joutaski, mutta sillon kesäkuussa alkaa justiin se
kala-aika.”
Otin
siis Kejosen tilalle Pelle Miljoonan.
IV
Talvipäivänseisaus
Mikä
Kejosen Talvipäivänseisauksesta tekee niin erityisen että edes
kosketan tätä? Se että vuosiin en ollut lukenut kirjaa, jossa
kirjailija puhuu niin rehellisesti omalla voimallaan.
Kokoelman
alussa hän vihjaa että rappioalkoholisti on päässyt takaisin
raittiuden syrjään kiinni, käy läpi mennyttä, eikä kadu mitään
tekemäänsä:
”...Tein
toisin.
Kirjoitin
runot miten sattui
tai
miten ne minua satuttivat
enkä
päässyt kuin yhteen kirjaan
jota
kutsutaan elämäksi.
En
jättänyt siihen jälkeäkään
mutta
se piirsi arpensa minuun,
arpeutumattomat
haavat...”
Mutta
pohjoinen muuttaa runot ja arpeuttaa haavoja. Kirjaa selatessa on yhä
enemmän läsnäoleva tosi. Kolisi myös se miten hän kommentoi omaa
rakasta runoilijaani Eeva-Liisa Manneria:
”Täällä
ei savua
edes
suru.
Se
jäätyy pystyasentoon
Veistä
siitä kevät
jos
pystyt.”
Kirjan
viisi viimeistä osastoa osuvatkin sitten suoraan todellisuuden
ytimeen, niin kuin ne minua koskettavat, ja kertovat syvemmästä
kuin elämänsuunnanmuutoksesta:
”Kretele-krii-tir
kritle-kretle-tyy
titli-tyteli-tyy,
matkin
lintukirjaa
saadakseni
lapinsirkun näyttäytymään.
Vaimo
raahasi minut sisälle
ja
lupasi etsiä kuvan kirjasta
jos en
enää menisi pihalle huutelemaan.
Suomea
puhuvaan naapuriin on vain kilometri.”
V Minä
ja Pekka Kejonen
Mikä
sai minut soittamaan Pekka Kejoselle numerotiedustelun kautta juuri
silloin kun itse tein Suomen painavinta ympäristötaideteosta ja
painavinta runoani, Kiviaikaa, henkeni kaupalla, oli kirjan viimeinen
osasto ”Irtokiviä” ja sieluni värähti kuin nokilinnun siipi
lukiessani sieltä yhden runon:
”Runo
asettuu kiveen
kun
otat sen käteesi,
ja
katoaa
kun
heität sen jokeen.
Kun
katsot tarkkaan ja kuuntelet,
sinulla
on joenpohjallinen runoja.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti