perjantai 12. helmikuuta 2010

Keskitysleirien runoutta

Jerzyn kirje Litzmannstadtin lastenleiriltä

N.1239


Rakas äiti kiltti,
miksi sinä et ole tullut, kun minä olen kirjoittanut sinulle,
että tulisit tapaamaan minua? Miksi sinä et ole lähettänyt
minulle mitään syötävää, ja nyt minä pyydän rakas äiti
sinua tulemaan tapaamaan minua. Minä pyydän
vielä kerran rakas äiti, älä unohda tulla tapaamaan minua.
Rakas äiti, minä pyydän sinua tulemaan. Älä unohda!
Rakas äiti minä lopetan kirjeen, koska minulla ei ole
enää enempää kirjoitettavaa
sinun
Jerzy

Kirjasta:

DANILO DOLCI
i kamp för en bättre värld

1 kommentti:

  1. Katsokaa lisää Litzmannstadtin (Lodzin) Ghetosta Googlesta: Litzmannstadtin keskitysleiri. Gheton kautta kulkeneista 204 000 juutalaisesta vain 10 000 selvisi hengissä. Jerzy on ilmeisesti puolalainen, jonka vanhemmat ovat vankilassa tai kuolleita. Heidät sijoitettiin lastenleiriin, jonka suurin ongelma oli yllätys, yllätys, nälkä!

    VastaaPoista