Tiina Raevaara:
Koiraksi ihmiselle
Teos 2011
Kirjastosta  pöydälleni kulkeutui (kaverin lainaamana, koska oma lainauskielto on  edelleen voimassa) Tiina Raevaaran tietokirja "Koiraksi ihmiselle".  Hyvin kirjoitetussa ja yleistajuisessa kirjassa Raevaara etsii vastausta  muun muassa kysymyksiin: "Mistä koira on peräisin? Miten koirasta on  tullut ihmisen paras ystävä? Miksi koira ja ihminen ymmärtävät toisiaan  niin hyvin?" Koira, jonka me miellämme enää lähinnä lemmikiksi,  osoittautuu Raevaaran käsittelyssä yhdeksi nykyihmisen esi-isien  suureksi innovaatioksi.
Kirjan jälkisanoissa Tiina  Raevaara ilmoittaa olevansa koulutukseltaan geneetikkohttps ja ammatiltaan  kaunokirjailija. Raevaaralta on aiemmin ilmestynyt scifistä ja  fantasiasta ammentava romaani "Eräänä päivänä tyhjä taivas" (2008) sekä  novellikokoelma "En tunne sinua vierelläni" (2010), josta Raevaara sai  tämänvuotisen Runeberg-kirjallisuuspalkinnon. "
Koiraksi ihmiselle" on  Raevaaran avaus tietokirjallisuuden puolella. Koiranomistajat ja  koiranystävät heiluttavat tälle kirjalle varmasti häntäänsä.
Raevaaran  kirjan suuri ansio on sen kansantajuisuus. Hän kirjoittaa tietokirjaa  kuin maallikko maallikolle. Ja maallikko hän oikeastaan näissä asioissa  onkin sanan positiivisessa mielessä. Hän on väitellyt perinnöllisyystieteistä tohtoriksi, mutta kirja nimensä mukaisesti  käsittelee pääosin muuta kuin koiran genetiikkaa. 
Koiran esihistoria,  sen kesyyntyminen ihmisen kumppaniksi ja koirien käyttäytymispiirteet  saavat Raevaaran käsittelyssä lähes salapoliisikertomuksen luonteen. Hän  ilmoittaa kirjaa varten perehtyneensä muun muassa arkeologiseen,  paleontologiseen, historialliseen ja kehityspsykologiseen aineistoon,  tottumattomana mutta innokkaana.
Maanläheisyyttä  kirjassa lisäävät Raevaaran omat "huonostikäyttäytyvät" mutta rakkaat  koirat. Koiran ystävänä kirjoittaja uppoutui ja samaistui aiheeseensa:
"Koiria  oli äkkiä joka puolella. Paitsi että niitä ihan konkreettisesti makasi  jaloissani käsikirjoitusta tehdessäni, uutiset, kirjat ja koko  maailmankaikkeus tuntuivat olevan tulvilleen koira-aiheisiä asioita.
 Kokemus  oli hauska: olen aiemmin uppoutunut fiktiiviseen maailmaan  kirjoittaessani romaania, ja ilmeisesti samanlainen uppoutuminen on  mahdollista tietokirjoittamisessakin.
 Koirilla saattaa olla  pienehkö roolinsa vaikkapa mammutin häviämisessä tai muissa  maailmanhistorian merkittävissä tapahtumissa. Onneksi ymmärsin   kuitenkin pitää taukoja kirjoittamisessa, kun aloin ajatella, että  koirat ovat rakentaneet Egyptin suuret pyramidit. Uppoutuminen liian  syvälle aiheeseen on vaarallista!"
II
Tiina  Raevaaran "Koiraksi ihmiselle"-kirja on painotuore, tänä vuonna  ilmestynyt. Se osuu ajankohtaisuudessaan hyvään saumaan, sillä aivan  viime vuosina koiran esihistoriasta on saatu runsaasti uutta tietoa mm.  dna-tutkimuksen avulla. arkeologisten todisteiden perusteella koiran  arveltiin pitkään saaneen alkunsa noin 14 000 vuotta sitten. Vanhimman  koiran jäännösten titteliä kantoivat Saksassa esiinkaivetut 12 000 - 14  000 vuotta vanhat leukaluut, jotka löydettiin jo 1914, mutta  määriteltiin 1979 hampaiden perusteella koiraksi.
Koirien  esihistorian aikajanan alkupää tarkentui kuitenkin radikaalisti  varhaisemmaksi 2000-luvun lopulla. Käänteentekevässä laajassa  tutkimuksessa tarkasteltiin uudelleen vanhoja fossiililöytöjä. Tutkimus  perustui aiemmin susiksi määriteltyjen eläinlöytöjen kallojen mittoihin  ja mittasuhteisiin Belgiasta, Ukrainasta ja Venäjältä. Aiemmat koiran  sudesta koiraksi eriytymisen aika-arviot saatiin heittää romukoppaan.  Käänteentekevä luukappale oli löydetty Belgiassa sijaitsevasta Goyetin  luolasta jo 1860. Sudeksi määriteltyn kallon iäksi oli  radiohiilimenetelmällä saatu aiemmin 31700 vuotta. Nyt susi muuttuikin  kallon mittasuhteiden perusteella koiraksi. Samoin kävi monelle muulle  näytteelle.
Goyetin koira on edelleen maailman vanhin  löydetty koiran fossiili. Mutta koska koira on ollut koira jo 31700  vuotta sitten on sen esihistorian olla paljon pidempi, sen on täytynyt  eriytyä sudesta jo paljon aiemmin. Yhtenä tutkimusmenetelmänä  arkeologiassa käytetään ns. molekyylikelloa. Molekyylikellossa aikaa  mitataan dna:han kertyneiden muutosten perusteella. Upsalan yliopistossa  vuonna 1997 tehdysssä tutkimuksessa tällä molekyylikellolla laskettiin  suden ja koiran eriytymisen tapahtuneen peräti 135 000 sitten. Myöhemmin  toinen tutkijoista laski arviota 40 000 - 100 000 vuoteen. Jossain  näissä rajoissa totuus siis myös uusien kallonmittaustulosten  perusteella lieneekin.
Uudet tulokset ja koiran  esihistorian pidentyminen antavat aihetta myös uudenlaisiin arvailuihin  siitä, onko koira kenties eriytynyt sudesta omaksi lajikseen ihmisestä  riippumatta ja kesyyntynyt tai kesytetty vasta myöhemmässä vaiheessa  ihmisen kumppaniksi. Toisaalta Raevaara etsii sinnikkäästi koiran  alkukotia milloin Aasiasta, milloin Lähi-idästä tai Goyetin löydön  perusteella alkukodiksi saattaisi viittautua jopa Eurooppa. Itse  alkukodin etsintä on mielenkiintoista, vaikka mihinkään varmaan  tulokseen ei lopulta päädytäkään. "Ja jos ihmisen alkukodin tutkimiseen  tarvitaan Sherlock Holmes, koiran alkuperän selvittelyyn tarvitaan  vähintään muutama C.S.I . -tason etsivä."
Yhtä kaikki  koira on levinnyt kaikkialle sinne minne ihminenkin ja ilmeisesti  suurelta osin ihmisen mukana jo tuhansia vuosia sitten. Lähes ympäri  maailman on löydetty koirafossiileja jo noin 10 000 - 12 000 vuoden  takaa, jolloin koirien määrä myös on nopeasti lisääntynyt. Esimerkiksi  Amerikan mantereelle koirat ovat kuitenkin päätyneet paljon ennen  Kolumbusta, jo noin 10 000 vuotta sitten. Mutta eihän Kolumbus ollutkaan  ensimmäinen Amerikan löytäjä... Ensimmäisten ihmistenhän on arveltu  saapuneen Amerikan mantereelle nykytiedon mukaan jo 40 000 - 50 000  vuotta sitten. Toisaalta vanhimmat merkit koirasta Australiassa ovat  noin 3500 vuoden takaa ja tuolle mantereelle koira tuskin ainakaan on  uinut omatoimisesti.
III
Kirjassa  Tiina Raevaara esittelee mielenkiintoisesti koirarotujen kehitystä eri  maanosissa. Samoin ihmisen suhdetta koiriin eri kulttuureissa. Koiraa  kohti tunnettua kunnioitusta osoittaa se, että koiria on haudattu  yhdessä ihmisten kanssa tai ihmisen toimesta eri kulttuureissa jo  vuosituhansien ajan. Monet vanhimmista koiralöydöistä onkin tehty  haudoista ja esimerkiksi Askhelonissa, nykyisessä Israelissa on valtava  noin 2500 vuoden ikäinen persialaiselta kaudelta peräisin oleva  hautausmaa, johon on yksittäisiin hautoihin asetettu yli 1000 koiraa.
Koiria  on palvottu ja kunnioitettu, niitä on muumioitu ja palsamoitu eri  kulttuureissa, niitä on haudattu yhdessä isäntiensä kanssa ja isäntiensä  jalkojen päälle, mutta on niitä aikojen saatossa myös kohdeltu huonosti  ja halveksittu. Egyptiläiset alkoivat haudata koiria nykykäsityksen  mukaan 6800 vuotta sitten. Tärkeät koirat saivat jopa oman sarkofagin.  Pohjois-Amerikan intiaanikulttuureissa koiria haudattiin rituaalisesti  tärkeille paikoille. On arveltu, että koirien "henkiset ulottuvuudet"  olivat niitä haudanneille ihmisille jopa tärkeämpiä kuin niiden tuoma  metsästysapu.
Islamissa koiraa on pidetty paljolti  saastaisena eläimenä. Islamin uskonoppineet sanovat, etteivät enkelit  tule lainkaan taloihin joissa on koiria. Jaakko Hämeen-Anttila arvelee  hivenen ontuvana syynä sen, että Islam on vain halunnut tehdä tässä  pesäeroa alueen aiempiin uskontoihin, erityisesti zarathustralaisuuteen.  Zarathustralaiset näyttivät vainajalle erityisessä rituaalissa ensin  koiran. 
"Koiran katsominen"-rituaalin tarkoituksena oli saada vainajassa  oleva paha siirtymään koiraan. Myöskään islamissa koiran halveksinta ei  kuitenkaan ole kategorista. Esimerkiksi maineikas keskiajan oppinut  al-Marzuban on kirjoittanut teoksen "Koirien paremmuudesta suhteessa  heihin jotka pukeutuvat vaatteisiin".
Koirien  arvostusta ja toisaalta niiden villiä veljeä sutta kohtaan tunnettua  pelkoa osoittaa niiden keskeinen asema myös eri kulttuurien  mytologioissa. Yksi yleinen koiraan liittyvä myytti on koirapäinen  ihminen tai ihmisen ja koiran hybridi, sellainen kuin Pyhä Kristofferkin  oli. Koirapäisiä kansoja on ollut silminnäkijöiden mukaan ainakin  Armeniassa ja Kiinassa. Muinaisessa Egyptissä Anubis oli kuolleiden ja  muumioinnin palvottu jumala. Kuolemanjumalana Osiris syrjäytti sen  myöhemmin, mutta Anubis siirtyi suojelemaan muumioita sekä matkaa  tuonpuoleiseen. Kreikkalaisilla Manalan vartijana oli Kerberos-koira.  Eddassa ylijumala Odinnin seurassa on kaksi sutta, Geri ja Freki.  Loki-jumalan poika on susi Fenrir, hyökkää lopulta Aasa-jumalain  kimppuun ja Kuolemanjumalatar Helin valtakuntaa vahtii hirvittävä  Garm-koira. Myytit ja tarinat helvetinkoirista ja kuolonkoirista sekä  ihmissusista ovat edelleen tärkeää fantasia- ja jännityskirjallisuuden  kuvastoa.
IV
Itselleni kirjan vähiten  mielenkiintoista (joskaan ei sekään täysin vailla mielenkiintoa) antia  oli Tiina Raevaaran kotikenttä, perinnöllisyystiede, koirien dna:n  muuttuminen ja sen aiheuttamat muutokset koirien ulkonäössä,  koirarotujen kehittyminen ja niiden jalostaminen. Koirarotuja on  (osittain ilmeisesti ihmisen vaikutuksestakin) kehittynyt eri puolilla  maailmaa jo vuosituhansien ajan, vaikka varsinainen rotukoirajalostus on  alkanut vasta parisataa vuotta sitten. Rotujalostuksen viemisestä  "liian pitkälle" on koirilla ollut seurauksena myös erilaisten  geneettisten vaivojen lisääntyminen eri koiraroduilla. Mutta koirissa  esiintyvien tautien genetiikkaa tutkimusta voidaan toisaalta käyttää  hyväksi myös ihmisen vastaavien geneettisten muutosten tutkimuksessa.
Venäläinen  Dimitri Beljajev käynnisti jo 1950-luvun lopulla mielenkiintoisen  pitkäaikaisen tutkimuksen tarhatuilla susilla. kun susista valittiin  lisääntymään aina kesyimmät yksilöt, niihin paitsi että ne sukupolvi  sukupolvelta kesyyntyivät, alkoi ilmestyä myös koiramaisia geneettisiä  muutoksia, esimerkiksi kallon lyheneminen suden kallosta  koirankallomaiseksi. Samoin tarhatuissa kesyissä ketuissa alkoi ilmestyä  koirille tyypillisiä värimuunnoksia, kuten laikullisuutta.
Koirien  älykkyydestä ollaan montaa mieltä. Koirien domestikoituminen  (kesyyntyminen/sopeutuminen ihmiseen) on johtanut siihen että koirat jo  geneettisesti pennusta lähtien pystyvät suorittamaan eräitä seuraamista  ja ihmisen elekielen ymmärrystä vaativia tehtäviä paremmin kuin ihmisen  lähisukulaiset simpanssit kykenevät oppimaan. monilla mmuilla aloilla  simpanssit ovat kuitenkin koiria etevämpiä ja kekseliäämpiä. Melkoisia  "koiranerojakin" kuitenkin tunnetaan:
Bordercollie  Ricolle opetettiin 200 eri lelun nimet ja se osasi käskystä noutaa  niistä oikean. Loppuvuodesta 2010 julkisuuteen pöllähti toinen  bordercollie joka oli kyennyt oppimaan kaikkiaan 1022 eri esineen nimet.  Niiden muistamisessa jo kouluttajillakin oli suurempia vaikeuksia kuin  Chaserilla. Avustajakoirana työskennellyt belgianpaimenkoira Filip osasi  muun muassa avata ja sulkea ovia, sytyttää valot, tuoda kännykän ja  nostaa ostoskoriin tavaroita. Mutta lisäksi se oppi matkimaan käskystä  kouluttajaansa  hyvin monimutkaisissakin toimintasarjoissa.
Tiina  Raevaaran mukaan hänen käsittelemillään koiran evoluutioon, ihmisen ja  koiran kumppanuuteen ja koiran kehityspsykologiaan liittyviä kirjoja ei  aiemmin juurikaan ole julkaistu. Yleistajuisena ja viehättävästi  kirjoitettuna teoksena "Koiraksi ihmiselle" löytäneekin tiensä monen  koiranomistajan kirjahyllyyn - ja joissain tapauksissa myös koirien  pureskeltavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti