torstai 7. marraskuuta 2013

Lokikirja (Muisto III) 7.11.2013

Kävin eilen katsomassa Ylistaron Kirkonkoskea.

Olen vähän osallinen siihen että se virtaa vapaana. 1980-luvun alussa olin Pohjanmaan Kansan Seinäjoen toimituksessa. Työkaverini Toive Tynjälä kirjoitti joen rakentamisen puolesta ja minä sermin takana sitä vastaan. Onnittelimme kahvipöydässä toisiamme, jos jompi kumpi oli kirjoittanut hyvän jutun. Jaakko Luoma hankki minulle taustatiedot, minä kirjoitin ne lehteen.Jokivarressa oli melko monta asukasta suojelun kannalla.

Viisi vuotta intimme Tynjälän kans, kunnes hän eräänä iltana soitti minulle kotiin: Kun sinä osaat kirjottaa sen suojeluasian paremmin kun minä, niin voisitko kirjottaa SDP:n piirikokoukseen semmosen alotteen että tuo joki suojellaan. Minä kirjoitin...

Piirikokouksessa samainen ylistarolainen joka SDPssä alunpoerin oli ehdottanut joen rakentamista luki minun aloitteeni ja ehdotti että joki suojellaan. Siitä tuli piirikokouksen ja myöhemmin SDP:n puoluekokouksen päätös. Olin ympäristöministeri Kaj Bärlundin mustassa autossa kun hän oli suojelemassa Kyrönjoen Seinäjoelta aölaspäin ja samalla perustamassa Mikkelinsaarten (myöhemmin Perämeren) kqansallispuiston.

Hukkasin sinä viikonloppuna haastattelun ja kirjoitin lehteen omasta päästäni. Bärlund soitti seuraavana päivänä. Mulla oli paskat housuissa, kun keskus kertoi että Bärlundilla on asiaa. Vastasin puhelimeen. Hän sanoi, että kerrankin hänestä on kirjoitettu hyväö haastattelu. "Sinä et kirjoittanut niin kuin minä sanoin vaan niin kuin minä ajattelin."

Ja Ylistaron Kirkonkoski virtaa vapaana. Kriikun myllyssä on kesäkahvila. Ja kerrankin aiheesta nostan yhden sulan hattuuni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti