maanantai 18. marraskuuta 2013

Ylistaron elokuvajuhlat II: Isänmaallista ja taiteellista

I
Jo seitsemättä kertaa Ylistaron Matin-Tuvassa järjestetyt elokuvafestivaalit kuten itse elokuvateatterikin on omituinen kultttuuripläjäys keskellä Lakeuden henkistä tyhjyyttä. Tapahtuma taitaa olla jo jonkinlaisessa kulttimaineessa elokuvantekijöiden keskuudessa, sillä tänäkin vuonna Ylistarossa nähtiin peräti neljä ennakkoensi-iltaa Suomi-Ranska-Englanti(Iran) -akselilta ja kaksi ensi-iltaa. Lisäksi tapahtuman vieraina nähtiin koko joukko kotimaisia elokuvantekijöitä, kirjailijoita ja näyttelijöitä. Vierailijoina paikalla olivat keskustelemassa yleisön kanssa edellisessä osassa mainittujen Hotakaisen ja Kyrön lisäksi Ylistaron asevelikuoro, Pekka Varismäki (ohj.) ja Saara Varismäki (dir.cant), Taru Mäkelä (ohj.), Veli-Pekka Hänninen (käsik.), Mato Valtonen (rock-kukko), Arto Halonen (ohj.), Jouni K. Kemppainen (käsik.), Mika Koivusalo (ohj.), Jarmo Lampela (ohj.) ja Juha Kukkonen (näyt.)

Tuo Elokuvateatteri Matin-Tupa on luku sinänsä ja sen historia on merkittävä sivu ylistarolaista kulttuurihistoriaa. Elokuvateatteria ja festivaaleja pyörittää nykyään Matti Luoman pojanpoika Anssi Luoma sekä Matin pojanpojantyttäret jo siis neljännessä sukupolvessa. Itse Matin-Tupa on sekä ulkoa että sisältä luultavasti kaunein elokuvateatteriu, jossa olen koskaan käynyt.

"Tietoa Matin-Tuvasta
Keväällä 1928 päätti ylistarolainen liikemies Matti W. Luoma ryhtyä rakentamaan elokuvateatteria. Hanke oli vireillä lähes 12 vuotta. Talon perustukset valettiin syksyllä 1939 ja ensimmäinen elokuva Urhojen tie nähtiin hieman keskeneräisessä teatterissa 6.1.1941. Talo paloi keväällä 1959, mutta Matin poika - Aake Luoma - joka oli sodan jälkeen ottanut elokuvateatterin ohjat käsiinsä, rakensi tuhoutuneen tilalle nopeasti uuden. 70 vuoden aikana Ylistarossa on neljän sukupolven energialla esitetty elokuvia, joita yleisö on eniten odottanut ja joita se ei milloinkaan unohda – ja niitäkin, joita kukaan ei enää kunnolla muista. Tänään tämä elokuvateatteri on Matti Luoman pojanpojantyttärien - Mari Keskisen, Marjo Keskisen ja Maija Kormanon - hoidossa. Matin-Tuvan projektorit käynnistyvät vuodessa noin 700 kertaa. Näytöksiä on joka päivä. Ohjelmistossa on Suomen ensi-iltaesityksiä melkein joka viikko. Uudet digitaaliset, kolmiulotteiset (3D) ja perinteiset 35 mm:n elokuvat antavat yleisölle rinta rinnan entistä enemmän ajatuksia, kokemuksia ja mielikuvia. Teatterin pimeässä salissa tuntuu elokuvan lumo ja voima."

II

Elokuvajuhlien anti jo tapahtuman ensimmäisenä viikonloppuna oli kuin tulviva Kyrönjoki, joka kuljettaa mukanaan keväisin (ja ilmastonmuutosten seurauksena syksyisinkin) kaikenlaista mielenkiintoista laitureista ja rantasaunoista lähtien. Oma pörssini ei kuitenkaan kestänyt kuin 3 elokuvan passiin. Katsoin ennakkoensi-illat Arto Halosen "Isänmaallinen mies" ja Jarmo Lampelan "Nuoren Wertherin jäljillä" sekä taide-elokuvana Giller Bourdoisin "Renoir".

Arto Halosen elokuva veti sentään vielä yleisöäkin. Laskin elokuvan alkaessa paikalla itseni lisäksi noin 70 katsojaa. Sen sijaan jonkinlaisina taide-elokuvina Renoiria ja Nuorta Wertheriä kävi jäljittämässä pyöreät 30 ihmistä. Enemmänkin tupaan olisi mahtunut. Sen sijaan Pekka Varismäen "Ylistaron asevelikuoro 25 vuotta" ensi-iltaa ja toista esitystä kävi katsomassa varmasti koko kylä. Paitsi siis minä.

Mutta Isänmaalliseen mieheen, jonka näin. Arto Halonenhan on tunnettu lähinnä dokumenttiohjaajana ja erityisesti noin vuoden takaisesta Lahden doping-skandaalia valottaneesta ja värittäneestä "Sinivalkoinen valhe"-dokumentistaan. Isänmaallinen mies lähestyy samaa aihetta fiktion keinoin.

Toivon (Matti Suosalo) suonissa virtaa veri joka on vähevä kuin siitoshärällä. Hemoglobiini huitelee 200 kieppeillä ja Toivossa Suomen hiihtomaajoukkueen johto näkee toivon alamaissa rämpivän kotimaisen hiihdon nostamiseksi takaisin kansainväliselle huipulle. Toivo otetaan isänmaallisena miehenä mukaan hiihtoympyröihin, nimellisesti hiihtojohdon jäsenenä, epävirallisesti pumppauttamaan vertaan Ainoon (Pamela Tola), lupaavaan hiihtäjättäreen jolla on nimi kuin Kalevalasta. Loppu onkin sitten hiihtohistoriaa.

Suosalo on muuten erinomainen siitoshärkää esittävä näyttelijä, Pamela Tola on nätti ja hyvä hiihtämään, ihan lastenelokuvaksi tätä ei kaikkien paljastusten takia voi luonnehtia, elokuva on kuitenkin sekä ohjauksena että käsikirjoituksena parasta A-ryhmää, hauska, mukaansatempaava ja värikäs. Ainoa mikä ihmetyttää on elokuvan aihe. Arto Halonen perustelee aiheenvalintaa sillä, että dopingista ei ole koskaan tehty fiktiivistä elokuvaa. Mielestäni ei olisi kannattanut tehdä nytkään. Suomalainen hemohes-hiihto on ainakin kotimaisissa tiedotusvälineissä jo niii-in loppuun kaluttu. Siis hyvä ellei erinomainen elokuva tylsästä aiheesta.

Elokuvan jälkilöylyissä ryhdyn riitelemään ohjaaja Arto Halosen kanssa, joka väittää elokuvaansa fiktioelokuvaksi. Minä väitän sitä dokumentiksi. Halonen lyö minua turpiin jollain elokuvaoppikirjalla, jonka mukaan fiktio on sellainen elokuva jossa näyttelevät näyttelijät kun taas dokumentti on sellainen elokuva, jossa näyttelijät eivät näyttele. Ja koska tässä elokuvassa esiintyy näyttelijöitä, elokuva on fiktio. Ja koska Jouni K. Kemppainen pitää vielä kraiveleista kiinni, tunnustan olevani väärässä. MOT.

Yleisön joukosta joku kysyy, onko Hiihtoliiton johdon kanssa tehty yhteistyötä, haastateltu esimerkiksi Paavo M. Petäjää tai onko elokuvan johdosta uhattu mahdollisilla oikeudenkäynneillä. Uhkauksia on kuulemma tullut, mutta Arto Halosen mielestä olisikin todella mielenkiintoista, jos Suomen Hiihtoliitto saisi määritellä uudelleen fiktion rajan. Minä ihmettelen miksi talviolympialaiset on kuvattu Kroatiassa ja saan vastauksen että se muistuttaa Lake Placidia. Kuvaamista suunniteltiin aluksi Norjasssa, mutta norjalaiset ryhtyivät dopingaiheen vuoksi hankaliksi. Lisäksi näin säästettiin 900 000 euroa rahaa.

III

Myös Gilles Bourdosin Renoir on tosipohjainen, mutta edellisestä poiketen se ei ole urheilu- vaan taide-elokuva, minkä voi aavistaa muun muassa elokuvassa esiintyvien paljaiden rintojen määrästä. Elokuva kertoo taidemaalari Pierre-Auguste Renoirista (Michel Bouquet) ja hänen pojistaan joista Jean Renoirista (Vincent Rottiers) myöhemmin tuli kuuluisa elokuvaohjaaja. Tapahtumat käynnistyvät kun taloon tulee uusi malli Andréé (Christa Theret) hieman Renoirin vaimon kuoleman jälkeen.

Elokuva on sijoitettu vuoteen 1915. Renoirin kaksi vanhinta poikaa ovat ja saavat siipeensä rintamalla. Renoir itse kärsii pahasta reumatismista, jonka vuoksi hän viettää vanhuudenpäiviään Gagnes Sour Merissa. Tapahtuma-aikaan Renoir on jo vanha pukki joka jaksaa nauttia enää vain katseellaan malliensa ihosta. Sen sijaan Jean on viriili sekä malliin ihastunut ja niin elokuvassa tapahtuu draamallisia käänteitä.

Olen aina pitänyt Renoiria huonona piirtäjänä ja elokuvan perusteella hän on myös melko heikko taidemaalari. Naisen muodoista tai anatomiasta hänen maalauksissaan ei näy jälkeäkään. Elokuva on kuitenkin hyvin tehty ajankuva Renoirin elämän eräästä varsin merkittävästä ja kohtalokkaastakin vaiheesta. Malli Andréé antaa uutta potkua Renoirin vanhuuden työskentelyyn, on punatukkainen ja varsin sievä. Bouquet puolestaan näyttelee Renoiria mainiosti ja Renoirin nuorin poika on huvittavan sarkastinen kaveri.

Melkein kaikki ennustavat Jeanin kuolevan hänen palatessaan rintamalle, mutta näin ei lopulta kuitenkaan tapahdu vaan kuten elokuvan lopputeksteistä käy ilmi taidemaalari Renoir kuolee 1919 78-vuotiaana, poika Jean menee sodan jälkeen naimisiin Andréén kanssa ja he tekevät yhdessä elokuvia.

IV

Olen joskus 1970-luvun lopulla lukenut itäsaksalaisen Ulrich Plenzdorfin romaanin Nuoren Wertherin uudet kärsimykset, mutta minulle oli täysi yllätys, että Jarmo Lampelan "Nuoren Wertherin jäljillä" -elokuvassa ei jäljitetäkään Goethen kuuluisan Nuoren Wertherin kärsimyksiä vaan Plenzdorfin romaania ja näytelmää, jonka käsikirjoituksesta Lampela on elokuvansa tehnyt.

Alkuperäinen Goethen romaanihan menee näin: Se koostuu päähenkilö Wertherin kirjoittamista kirjeistä. Werther on herkkä ja intohimoinen nuori taiteilija. Kirjeissään Werther kuvaa intiimisti elämäänsä Wahlheimin kylässä. Tavatessaan nuoren Lotten Werther rakastuu häneen välittömästi, mutta Lotte on lupautunut toiselle miehelle ja meneekin tämän kanssa naimisiin. Vaikka Werther koettaa välillä paeta Weimariin, jokainen päivä on kiduttava muistutus siitä, ettei Lotte tulisi koskaan vastaamaan hänen rakkauteensa. Epäonnisen rakkauden vuoksi Werther lopulta ampuu itsensä.

Plenzdorfin ja Lampelan käsikirjoituksessa taas kerrotaan hyvin samantapainen tarina isästä ja pojasta, jotka eivät tunne toisiaan. Isä Eero (Juha Kukkonen) saa tietää vain hänelle lapsen äidin lähettämästä kuolinilmoituksesta että poika, jonka hän on tavannut viimeksi 3-vuotiaana, on kuollut. Isä alkaa jäljittää tämän ystävien kautta poikansa Simon (Santtu Karvonen) elämää ja näissä merkeissä tutustuu myös poikansa palavan rakkauden kohteeseen, jolle poika on lähettänyt rakkaudentunnustuksiaan Goethen kirjan sitaatteina.

Muistan että Plenzdorfin kirjan maisema oli karu kaupunkislummi Itä-Saksassa ja romaanissa esitettiin sivujuonteena rankkaa reaalisosialismin kritiikkiä, Lampela tuo tapahtumat nykyaikaan tai oikeammin 1980-luvulle. Elokuvan sävy on sympaattisempi ja lämminhenkisempi ja tapahtumapaikkana on pääasiassa Suomenllinna jonka rannalla Simo asuu yhden kesän ja syksyn troolarissa.

Elokuva on hyvin käsikirjoitettu ja ohjattu ja niin edelleen. Kuvaus sävähdyttää paikoin ja paikoin hämmentää. Muistoja, takautumia ja kuollutta poikaa, joka seuraa tapahtumia sivustakulkijana, kuvataan varsin yllättävin ratkaisuin. Goethen tai Nuoren Wertherin saksankieliset graafiset runositaatit rytmittävät elokuvan kerrontaa. Ja alussahan Werther on jo kuollut, mutta kuolee lopussa sitten takautumana uudelleen.

Saksassa Goethen alkuperäisteos aiheutti 1770-luvulla ilmestyessään suoranaisen rakkaudessa pettyneiden nuorukaisten itsemurha-aallon, itse alle parikymppisenä kirjan lukiessani muistan itkeneeni kirjan lopussa ja parissa muussakin kohdassa vuolaasti, Lampelan elokuva tuskin sentään saa ketään tappamaan itseään.

Elokuvan jälkeen keskustelemme elokuvasta. Kysyn miksi tapahtumapaikaksi on valittu Suomenlinna. Lampelan mukaan sekä hän että Kukkonen asuvat Suomenlinnassa ja kerrankin on kivaa kun ei tarvitse lähteä kuvaamaan kotisaareltaan mihinkään vaan kuvausryhmä joutuu tulemaan paikalle. Muitakin syitä on kuten miljöö ja Suomenlinnassa redillä oleva troolari. Kukkonen on ylennetty juuri ennen esitystä Vegetarian Filmsin henkiseksi kehitysjohtajaksi ja yhtiöltä ja työparilta on valmistunut tänä vuonna jo 5 elokuvateatterielokuvaa.

Ja vielä keskustelun jälkeen mielessäni pyörii yksi olennainen kysymys. Kysyn Lampelalta paljonko noihin viiteen elokuvaan on tuhlattu veronmaksajien rahoja. Lampelan mukaan 190 000 euroa on saatu elokuvasäätiöltä. 4/5 elokuvien rahoituksista on hankittu ulkopuolelta muun muassa siten, että elokuvateatterit ovat osarahoittajina. Ällistyn, näin pienellä veronmaksajien rahojen haaskauksellahan Suomessa kukaan ei ole tehnyt elokuvia 50 vuoteen. Lampelahan on varsinainen omakustannuselokuvaohjaaja ja melkoinen fakiiri kaiken lisäksi.  Päätän lahjoittaa tästä hyvästä Rajakivet-runokokoelmani projektin jälkeen ilmeisen persaukiselle ohjaajalle. Toisin kuin Hotakainen, hän haluaa myös nimikirjoitukseni.

V

Mutta eihän tässäkään vielä kaikki. Vaikka YLE Teema on ilmeisesti kopsannut elokuvafestivaali-idean Ylistaron elokuvafestivaaleilta ja esittää Teemalla 20. - 24. 11. oman elokuvafestivaalinsa, (jossa tosin on vähemmän ensi-iltoja ja muutenkin huonompi ohjelmisto kuin Ylistaron Matin-Tuvassa) niin Ylistaronkaan elokuvajuhlat eivät päättyneet vielä tähän. 

Keskiviikkona 27.11. Ylistaron festivaalit jatkuvat vielä yhden päivän ajan. Tuolloin vieraana on ohjaaja, elokuvahistorioitsija Peter von Bagh ja aiheena Chaplin, josta von Bagh on kirjoittanut uusimman kirjansa. Peter von Baghin esitelmän jälkeen nähdään Charles Chaplinin elokuva Chaplinin poika vuodelta 1921 ja tämän jälkeen vielä Peter von Baghin 69 minuutin dokumentti Muistelija.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti