keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

Banni

Olen nyt fbssä kolmen vuorokauden bannissa. Mitä banni tarkoittaa? Se on osapuilleen esto. En saa kolmeen vuorokauteen julkaista mitään fbssä koska olen käyttäytynyt siellä asiattomasti. Miten asiattomasti olen käyttäytynyt?
Olen julkaissut seinälläni muistiinpanon Sira Moksin sensuroimisesta fbssä hänen poliittisen Sipilän hallituksen pisteytyspolitiikkaa käsittelevän pilakuvan tähden. FB järjestelmänvalvojille ilmoitin, että oli välttämätöntä julkaista myös piirros asiayhteydessä.
Minulla on toimittajatausta. Vastustan rasismia. Minusta sananvapauden rajat menevät siinä, onko jokin piirros tai sana rasistinen hyökkäys kansanryhmää vastaan. Tänään luin keskisuomalaisesta, että Ilja Janitskinin vankeusrangaistusta jatketaan. Mielestäni aiheesta.
Kun puolustin Sira Moksin poliittista piirrosta, en nähnyt kuvassa hyökkäystä ketään muuta kuin julkisuuden henkilöä, pääministeri Juha Sipilää vastaan. Sipilä on julkisuuden henkilö, ja jos häntä vastaan ei saa hyökätä pilapiirroksella, hän on Hitler tai Stalin tai...
Hyvin monet minua vanhemmat ihmiset ovat jopa minulle ilmaisseet huolensa tästä pisteytysjärjestelmästä. Miten meidän käy, kun emme saa pisteitä? Pelot ovat toistaiseksi suurempia kuin todellisuus, mutta itse pidän ihmisten pisteytystä järjettömänä.
Joka on eri mieltä, katsokoon elokuvan Lopullinen ratkaisu, johon bannattu taiteilija poliittisessa piirroksessan (sitä itse katsomatta) viittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti