Jälleen tämänkin pääsiäisen aikaan noidat lentelevät Kyöpelinvuorelle
neuvonpitoon, Etelä-Pohjanmaalla palavat noitavalkeat ja trullit
kiertelevät taloissa tekemässä taikojaan. Noitien ja noitavainojen
kulta-aikaa Suomessa kuitenkin oli vuosien 1566-1689 välinen ajanjakso.
Tänä aikana Suomessa eri alioikeuksissa tuomittiin kuolemaan kaikkiaan
103 noitaa. Näistä merkittävä osa 38 kuolemantuomiota annettiin
Ahvenanmaalla ja suomenruotsalaisella Pohjanmaalla. Noituudesta muihin
rangaistuksiin tuomittuja oli moninkertainen määrä.
Erityisesti
noitavainoissa ja mestaustuomioissa kunnostautuneita paikkakuntia
olivat Ahvenanmaa 9, Vaasa 4, Kristiinankaupunki 5 sekä Vöyri 3 ja
Uusikaupunki 5 kuolemantuomiota. Tässä kirjoituksessa keskityn
käsittelemään Vaasan ja Kristiinankaupungin suuria
noitaoikeudenkäyntejä, joissa molemmissa keskeisenä takapiruna hääri
sama mies, Vaasan kaupunginkirjuri, sittemmin Kristiinankaupungin
pormestari Johan Hansson.
Vaasan noitakäräjiä käytiin
vuosina 1657-1658, Kristiinassa 1668-1678. Oikeudenkäynneissä tuomittiin
kuolemaan eräät noituushistorian kuuluisimmat noidat kuten Marketta
Punasuomalainen ja Marketta Parkoinen Vaasassa, Agnis Lubb "Lobban",
Valpuri Simontytär ja ex-pormestarinna Brita Larsdotter Kristiinassa.
Muut noidiksi todistetut selvisivät lopulta eriasteisilla pienemmillä
tuomioilla.
II
Oikeudenkäynneistä käy
ilmi, millaisesta noituudesta näitä tuomittuja syytettiin ja mitä he
lopulta tunnustivat noituneensa. Monien vähäisempien noitarikosten
ohella Marketta Punasuomalainen oli noitunut häntä syyttäneen
kappalainen Jakob Vasseniuksen kuolemaan, Marketta Parkoinen oli
noitunut Kirsti Rolofintyttären, joka synnytti tämän seurauksena neljä
sammakonkaltaista olentoa. Molemmat olivat Parkoisen todistuksen mukaan
paholaisen liittolaisia ja käyneet myös Isonkyrön Kuivilanvuorella
(Kyöpelinvuorella) noitasapatissa ja paholaista tapaamassa.
Kun
Marketta Parkoinen oli jo ajautunut tunnustamaan liittolaisuutensa
paholaisen kanssa, hän yltyi ilmiantamaan kaikkiaan seitsemän
noitasapatissa näkemäänsä henkilöä. Vasseniuksen kuolemasta syytetty
Marketta Punasuomalainen oli mennyt noitasapattiin mustankirjavalla
vasikalla, Sundomin Kyssä punaisella vasikalla ja hän itse oli
ratsastanut paholaisen tapaamiseen porsaalla. Lisäksi hän ilmiantoi
neljä muuta noitasapattiin tai muihin noitatekoihin osallistunutta
naista. Ilmiannettu parantaja Kerttu Nätyri paljasti edelleen kolme
muuta loitsujen avulla parantavaa naista.
Marketta
Punasuomalainen oli Ruovedeltä Vaasaan muuttanut rääväsuinen kerjäläinen
ja parantaja, josta jatkuvasti valitettiin, että hän loitsi, taikoi ja
käyttäytyi pahennusta herättävällä tavalla. Kun kappalainen Jaakko
Vassenius haastoi noidan käräjille tämä vaasalaisessa kapakassa löi
nyrkkiä pöytään ja ilmoitti, että kappalainen "ei kantaisi kaapuaan"
talven yli. Alkoikin tapahtua outoja: kun Vassenius pääsi kotiinsa
sisälle omituinen myrsky rynnisti hänen talonsa läpi. Se raivosi
kappalaisen asunnossa: paiskoi ovet ja ikkunat saranoiltaan sekä
ravisteli uuninpellit lattialle. Todistajan nähden tuuli tarttui mieheen
ja ravisteli tätä niin, että tämä pelastui kuin ihmeen kaupalla.
Käräjiä
edeltävänä päivänä kävi vielä huonommin. Työmatkalla kirkkoherra
Bohmsin kanssa Vassenius ryhtyi valittamaan huonovointisuutta ja arveli
Marketan kenties ahdistavan häntä noituudella. Siitä reestä kappalainen
ei enää noussut. Viikatemies oli vienyt Vasseniuksen. Monien muiden
rikosten ohella myöhemmin Kristiinassa kunnostautunut kaupunginkirjuri
Hansson syytti Marketta Punasuomalaista siitä, että hän oli manannut
raskaana olleelle vaimolleen vaikean rintasairauden ja että tämä
noitumisen seurauksena synnytti lapsen ohella outoja esineitä. Syntynyt
lapsi ei ollut nähnyt tervettä päivää. Sen silmien eteen oli kasvanut
kalvo, joka lähti vasta "Jumalan avulla ja silmävedellä".
Elokuun
7. päivänä 1658 Vaasan raastuvanoikeudessa luettiin kuninkaallisen
Turun hovioikeuden tuomio, jonka mukaan Marketta Ristontytär
Punasuomalainen ja Marketta Pietarintytär Parkoinen tuli syntiensä
tähden mestata. Sen jälkeen heidän ruumiinsa tuli polttaa ja tuhka
haudata häpeällisesti pyhän maan ulkopuolelle. Tuomitut vietiin Vaasan
kaupungin ulkopuolelle sitä varten varatulle paikalle, jossa korvapuoli
kaulankatkaisija teki työnsä. Mestaaja veloitti normaalin palkkionsa
lisäksi 14 äyriä matkakustannusten korvauksia. Sen lisäksi hän sai kaksi
taalaria "luontonsa karaisemiseen".
III
Vuonna
1664 Johan Hansson valittiin Kristiinankaupungin pormestariksi, kun
hänen edeltäjänsä Hans Flyger oli erotettu virastaan joidenkin
väärinkäytösten vuoksi. Hansson ja hänen vaimonsa piiasta
pormestarinnaksi ylennyt Kirstin Karlsdotter eivät välttyneet
noituudelta Kristiinassakaan vaan vuonna 1668 alkoi Kristiinassa
kaikkiaan 10 vuotta kestänyt noitaoikeudenkäyntien sarja, jonka aikana
tuomiolle joutui kahdeksan noita-akkaa ja neljä noitakonsteja
käyttänyttä kalastajaa.
Noitaroviot alkoivat savuta
helmikuussa 1668, jolloin Hansson todisti Lapväärtin käräjillä
kerjäläinen Agnis Mikontytär Lubbia vastaan. Närpiöstä noituuden vuoksi
karkoitettu "Loppan" oli pilannut Hanssonin vaimon lankavärjäyksen ja
joutui syytetyyksi lukuisista noituuden avulla aiheutetuista
vahingonteoista ja jopa erään kaksi ja puolivuotiaaan lapsen
surmaamisesta noituuden noituudella. Hänet tuomittiin lopulta kuolemaan,
mestattiin ja poltettiin Kristiinankaupungissa vuonna 1669.
Mestarismiehenä askaroinut Uudenkaupungin pyöveli Heikki Hakalainen
veloitti verityöstä 10 1/2 hopeataaleria.
Jatkoa
seurasi kun ex-pormestarinna Brita Larsdotter oli riitaantunut Hanssonin
vaimon Kirstin Karlsdotterin kanssa. Syntyneessä oikeudenkäynnissä
Larssonin vaimo syytti Larsdotteria miehensä noitumisesta sairaaksi ja
marssitti käräjille ainakin 20 kaupunkilaista todistamaan entisen
pormestarin vaimoa vastaan noitakonstien käytöstä. Syytetty tunnustikin
lopulta muun muassa tietävänsä ennakolta kuka kuolisi lähiaikoina.
Tietyn taian avulla hän pystyi näkemään päättöminä ne, jotka kuolisivat
pian. Taian hän oli oppinut eräältä saksalaiselta rumpalin vaimolta.
Vuonna
1667 pormestari Hansson oli sairastunut ankarasti. Hän oli oksentanut
lumpuntapaista verimassaa, jonka moni "rehellinen mies" oli nähnyt.
Kerran Brita oli manannut hänet sillä seurauksella, että hänen suunsa
oli kipeytynyt ja hän oli oksentanut verta eikä ollut kyennyt syömään
juuri mitään. Britan manausten vuoksi myös kaksi Hanssonin pojista oli
kuollut ja monenlaiset vaivat olivat jatkuvasti koetelleet koko
perhettä.
Pormestari Hanssonin epäluulojen vuoksi
alkanut oikeudenkäynti laajeni laajenemistaan. Piika Valpuri Simontytär
tunnusti olleensa noitasapatissa ja nähneensä paholaisen pidoissa paitsi
jo manaamisesta syytteessä olleen Brita Larsdotterin myös Riitta
Antintyttären, Marketta Heikintyttären, Marketta Juhantyttären ja
"Sålvo-Kaisan".
Käräjillä Valpuri Simontytär todisti
nähneensä ex-pormestarinna Brita Larsdotterin kahdesti paholaisen
pidoissa. Brita oli ratsatanut sinne valkoisella vasikalla, pessyt
siellä vaatteita ja antanut paholaiselle verona voita. Valpuri
Simontytär ei perunut valaehtoista vannomistaan, vaikka häntä
peloteltiin mahdollisesta väärästä valasta tuonpuoleisella
rangaistuksella. Hänet ja toinen sapatinkävijä Brita Larsdotter
tuomittiin kuolemaan. Hovioikeuden vahvistettua tuomiot Valpuri ja Brita
mestattiin ja poltettiin roviolla Kristiinankaupungissa 8. päivänä
joulukuuta 1877.
Marketta Heikintytär ja "Sålvo-Kaisa"
vannoivat sitkerästi syyttömyyttään. Heidät määrättiin hankkimaan
tuekseen valanvahvistajia. Marketta Heikintyttären asemaa heikensi se,
että hänen vasemmasta korvastaan oli tarkastuksesa löydetty omituinen
"stigma diapoli" eli noitamerkki. Kun kumpikaan ei onnistunut löytämään
myötävalan vannojia, heidät tuomittiin raastuvanoikeudessa toukokuun 14.
päivänä 1678 annetulla päätöksellä mestattavaksi kirveellä sekä sen
jälkeen poltettavaksi roviolla.
Hovioikeus kuitenkin
lievensi tuomioita, niin että kumpikaan ei lopulta joutunut mestatuiksi.
Ainakin Marketta Heikintyttären tuomio muuttui piiskaukseksi ja
kaupungista karkottamiseksi. Todennäköisesti myös "Sålvo-Kaisa" sai
pitää henkensä. Riitta Antintytärtäkään ei tuomittu kuolemaan ja
Marketta Juhantytär vapautettiin kokonaan.
IV
Näin
päättyi eräs laaja noitaoikeudenkäyntien vyyhti Pohjanmaan
noitavainojen historiassa. Noitasapattioikeudenkäyntien tulva
Kritiinankaupungissa ajoittui siinä määrin myöhäiseen ajankohtaan, että
valtakunnan emämaassa Ruotsisa suhtautuminen noituuteen ja noitien
toisistaan tekemiin ilmiantoihin oli jo alkanut muuttua.
Aika
alkoi 1600-luvun lopulla ajaa niiden käsitysten ohi, joiden perusteella
pormestari Hanssonin johtama raastuvanoikeus toimi. Vuosina 1677-1678
tuomittiin kuitenkin esimerkiksi Uusikaarlepyyssä vielä neljä noitaa
kuolemaan ja viimeiset kuolemantuomiot noituudesta Pohjanmaalla ja
Suomessa annettiin vuonna 1689. Niiden täytäntöönpanosta ei kuitenkaan
ole varmuutta.
JK. Mielenkiintoinen yksityiskohta on
että kaikki Vaasassa ja Kristiinassa syytetyt (neljää kalastajaa
lukuunottamatta) olivat naisia, kun koko Suomessa noituudesta syytettynä
oli enemmän miehiä kuin naisia.
(Lähde: Marko Nenonen, Timo Kervinen: Synnin palkka on kuolema - suomalaiset noidat ja noitavainot 1500-1700-luvulla.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti