V
Tarinoita Montun ajoilta olisi
tietenkin lukemattomia. Siellä podettiin Ahlqvistin maailmantuskaa,
Angstia sanan varsinaisessa merkityksessä, parannettiin maailmaa ja
pistettiin Kemin kulttuurielämää järjestykseen kapakan
avautumisesta sen sulkemisaikaan päivittäin yhtä useamman
oluttuopin voimalla.
Yksittäisinä sarjakuvaan
liittymättöminä vetoina muistan vesipäällikkö Seppäsen
laskelman miten maailman kalleinta vettä myydään grogilaseissa
(jääkuutioina), 64 000 (?) markkaa kuutiometri. Topless-tarjoilijan
aikakauteen sijoittui tapahtuma, jossa melko kiivaasti pöytään
rynnännyt virkamiehen puoliso lepytettiin juomaan tuopillinen
olutta. Hän ei ollut havainnut paikan tarjoilijan uutta
pukeutumiskulttuuria ja niinpä järkytys oli melkoinen kun
tarjottimella tuoppeja pöytään tuonut topless Kutilalle tuoppia
ojentaessaan uitti vahingossa samalla tissiään naishenkilön
tuopissa. ”Voi herran jumala sentään, voi herran jumala sentään”,
oli ainoa mitä asiakas sai suustaan kaottua.
Jokavuotisten Sarjakuvapäivien aikana
kulttuurielämä Kemissä sai uudet mittasuhteet. Tapahtuman
virallisena keskuksena oli Kemin Kulttuurikeskus, mutta epävirallinen
ja varsinainen keskipiste oli tietenkin Monttu. Täällä ovat
istuneet suomalaista oluenjuontikulttuuria ihmettelemässä mm.
legendaariset underground-sarjakuvataiteilijat Robert Crumb ja Hunt
Emerson (1995) jotka tietenkin ikuistuivat Montun seinään ja
taisivatpa piirtää jotain kapakkaan itsekin. Kutilalla oli muuten
tuohon aikaan Kemissä olemassa terapiapunk-bändi Miehet,
sillä musiikki oli hänen toinen suuri rakkautensa. No kun Emerson
ja Crumbkin sattuivat olemaan musiikkimiehiä niin sarjakuvapäivät
päättyivät Kutilan, Crumbin ja Emersonin tuntikausia kestäneisiin
jameihin.
VI
Sarjakuvapäivien odotetuin vieras
ainakin Kemin kulttuurikapakan piirissä oli kuitenkin vuosittain sarjakuvataiteilija Jope Pitkänen, joka on toinen
sarjakuvataiteella itsensä elättänyt piirtäjä ja tullut
tunnetuksi erityisesti Lempi- ja Näkymätön Viänänen
sarjakuvista, vaikka muitakin hänen sarjakuvahahmojaan on leegio ja
parhaimmillaan Pitkänen piirsi päivittäin lähes kymmeneen
lehteen. Pitkänen oli Kutilan erittäin hyvä ystävä ja heillä
oli yhteinen leipäpuukin. Molemmat olivat keksineet, että
sarjakuvalla tienaa parhaiten piirtämällä pornoa miestenlehtiin.
Jopella ja Kutilalla oli toinenkin
yhteinen harrastus, huonojen vitsien eli limbojen keksiminen. Kun
Jope oli vuoden verran viettänyt vaimon
valvonnassa melko yksinäistä elämää kulttuuriköyhällä
Suonenjoella, niin hän aikansa kuluksi oli keksinyt 360 päivän
ajan limbovitsejä, joita alkoi latoa tiskiin ennen kuin
sarjakuvapäiville tullessaan ehti edes baaritiskille. Kutila oli
valmistautunut ja vastasi vielä huonommilla.
Näin alkoi koko sarjakuvapäivien ajan
jatkunut loputtomien limbojen esiinmarssi ja voin vakuuttaa kerran
viisi vuorokautta yhtämittaisesti yötä myöten Pitkäsen ja
Kutilan limboilua kuultuani, että mielenterveenä siitä
kielikylvystä ei kyllä selviä kukaan.
Jonkinlaisella kapakan kantapöydän äänestyksellä sitten taidettiin sarjakuvapäivien lopussa valita se joka oli kertonut mielenterveyttä rasittavimmat vitsit. Itse muistelen erään kyseisen performanssin jälkeen tuijottaneeni kämpillä viikon verran kotonani tyhjiä seiniä ja käkättäneeni katketakseni niillekin.
Jonkinlaisella kapakan kantapöydän äänestyksellä sitten taidettiin sarjakuvapäivien lopussa valita se joka oli kertonut mielenterveyttä rasittavimmat vitsit. Itse muistelen erään kyseisen performanssin jälkeen tuijottaneeni kämpillä viikon verran kotonani tyhjiä seiniä ja käkättäneeni katketakseni niillekin.
VII
Ystävystyin siis sarjakuvaytaiteilija
Ari Kutilaan pikku hiljaa 1990-luvun mittaan. Sarjakuvaväen alun
varautuneisuutta outoa muualta Suomesta tullutta runoilijaa kohtaan
kuvaa Hannu Sainion lanseeraama lempinimi minulle: "Trubadurix". Mihin
tahansa kapakkaan siihen aikaan menin, ensimmäinen sormi pystyssä
esitetty kieltovaatimus oli: ”pääset pöytään, et lausu!” No,
minähän lausuin.
Eräs kuuluisimpia lausuntojani oli
vapputilaisuudessa toimittajana käteeni saama Paavo Lipposen
vappupuhe. Oli nimittäin tapahtunut niin, että samaan aikaan
toisaalla oli järjestetty SKP:n ja KGB:n välinen ystävyysottelu.
SKP oli kulttuurihenkinen Sodankylän Kansan Pallo ja KGB Kemin
sarjakuvaraameihin perustettu Kemingrad Go Boys. No, Monttuun oli
järjestetty ystävyystapahtuma jossa SKP soitti ja menin heittämään
heille että lausun Lipposen puheen hitaana bluesina. Näin tapahtui.
Ihmiset kuuntelivat kerrankin tarkalla korvalla mitä Lipponen
oikeasti painotettuna sanoi ja ablodit olivat valtavat.
Jos ystävystyminen Kutilaan tapahtui
hitaasti ja molemmin puolin varauksellisesti, niin siitä jotenkin
vuosikymmenen loppua kohden alkoi tulle yhä syvempää. Suunnittelin
Kemiin Stone Agen, järjestin Kivikesän 1999 ja kun sekään ei
saanut vastakaikua tein näyttelyn Jotain kaikesta siitä ja aloin
suunnitella lähtöä henkiseen maanpakoon.
Näinä aikoina ystävyyteni Ari
Kutilan kanssa alkoi syventyä. Sarjakuvataiteilijalla alkoivat olla henkiset taskut tyhjät. Vaimo oli ottanut avioeron ja
vienyt lapset mennessään. Kutilan alkoholismi paheni ja yksinäisyys
syveni.
1990-luvun alun pankkikriisin jäljet tuntuivat
etäseurauksena, toimeentulomahdollisuudet hupenivat. Kutila alkoi
linnoittautua asuntoonsa. Osa sovituista jutuista saattoi jäädä
tekemättä, vaikka työn suhteen Kutila oli elämänsä loppuun
asti perfektionisti. Joskus vaan mahdoton oli mahdotonta suuren
turhautumisen keskellä.
VIII
Kävin joitakin kertoja kylässä Ari
Kutilan luona 2000-luvun vaihteessa. Kolmantena ystävänä siellä
kävi silloin tällöin Terhi Suomela. Ja aikuistumassa olevat pojat
joskus, ne olivat hänelle ilon aihe. No saatoimme minä, Terhi ja
Kutila maistella sievästi punaviiniä. Kuuntelimme Hectoria, Pekka
Strengiä ja vanhaa suomenkielistä Wigwamia. Terhi on tehnyt sairaan
kauniita laulunsanoituksia ja joskus hän innostui laulamaan, Ari
komppasi kitaralla.
Kuvantekeminen ei Aria enää
2000-luvulla kiinnostanut. Ne työt jotka hän teki olivat
pakkotöitä. Kuitenkin kun kerran ”hienoisessa” tuli puhe
piirtämisestä, hän innostui väittämään että osaa edelleen
piirtää vaikka maailmanpyörteen. Kaivoi jostain esiin lehtiön ja
grafiittikynän ja piirsi maailmanpyörteen siihen paperiin
neljäsosasekunnissa. Se pyörre hänet lopulta imi mukaansa ja söi.
Kun muutin vuonna 2001 vihdoinkin kauan
mainostamaani maanpakoon ja takaisin nuoruuteni kotikaupunkiin
Kristiinaan, yhteyteni Kemin kulttuuripiireihin pääosin
katkesivat. Jäi alle yhden käden sormilla laskettava nippu
henkilöitä, jotka edelleen jatkoivat yhteydenpitoa minuun. Heistä
mainitsen erityisesti Kemin Jalokivigallerian perustajan Teuvo Ypyän,
Kemin kaupunginteatterin psoriaksen rullatuoliin vammauttaman
lavastajan Pekka Korolaisen – ja sarjakuvataiteilija Ari Kutilan.
Kutilan soitoista pidin eniten. Hänellä
oli tapana herättää minut joskus aamuöisin puhelinsoitolla jossa
vastatessani Kutila vetäisi kehään improvisoidun biisin, ikään
kuin se juuri sillä hetkellä mielessä ollut pläjäys olisi ollut
arvokkaampaa kuin minun yöuneni. Jos Terhi Suomela oli paikalla
saatoin herätä Terhin uuteen lauluun/runoon Kutilan säestyksellä.
Sitten pyynnöistäni huolimatta jouduin kuuntelemaan rupattelua
tunnin verran ennen kuin pääsin takaisin nukkumaan.
Vielä kerran Ari sai kuningasidean.
Hänellä oli diili jonkun suomalaisen mainosmiehen kautta myydä
Japaniin Kalevala-aiheinen pelikorttisarja näyttävänä
lahjapakkauksena joka sisältäisi lyhyen teksti-Kalevalan. Lisäksi
kuhunkin korttiin tulisi pätkä lyhyinnettyä Kalevalaa. Hän keksi
että minun pitäisi suomentaa Kalevala. No, suostuin heti ja ryhdyin
välittömästi työhön.
Ehdin suomentaa noin puolet
Kalevalasta, kirjoittaa sen lyhennetyksi versioksi ja lisäksi
valmiina oli 2/3 osaa lyhyinnetystä Kalevalasta, jossa ideana oli
että merkonomitkin ehtivät lukea sen työmatkalla junassa
Helsingistä Martinlaaksoon. Kun sain tietää, että tämäkin homma
meni kiville. Japanilainen osapuoli oli vetäytynyt hankkeesta jonkin
laman tähden.
Sain tiedon Ari Kutilan kuolemasta
puhelimitse hänen viimeiseltä tärkeältä ystävältään Terhi
Joensuulta. Hän sairasti alkoholismia, mutta kuoli sydänkohtaukseen.
Paljon myöhemmin sain ilokseni kuulla, että Kutila oli kuin olikin
piirtänyt Kalevalansa valmiiksi ja pelikorttisarja oli Terhin
myötävaikutuksella ilmestynyt jonkin itäsuomalaisen kustantajan
kautta tavallisena korttipakkana ilman
Kalevala-suomennoksiani. Hyvä näin, eivät Kutilan kuvat mitään
selityksiä kaipaakaan. Eihän Mustapukuinen mieskään mitään
puhu.
Kirjan Mustapukuinen mies toinen
jälkikirjoittaja Vesa Kataisto kiteyttää mustapukuisen miehen
elämän traagisimman hetken kauniisti kolmeen lauseeseen: ”Ari
Kutila 1961 – 2010. Hyötygrafiikan mestari, muusikko ja
elämäntaiteilija kuoli kotikaupungissaan Kemissä. Mustapukuinen
mies jäi orvoksi.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti