Taiteen
maailmanhistoria. Kiinalainen maalaustaide.
© Editions
Rencontre, Lausanne 1975
Kuva1. Kuo Hsi: Varhaiskevät vuoristossa. (v.1072)
Kuva 2. Qian Xuan: Varhaissyksy
I
Kiinalaisen maalaustaiteen
perinne on pitkä. Jo 1000-luvulta eaa. on löydetty paitsi
runsaasti pronssi-, keramiikka- ja jadetöitä myös värifragmentteja
hautakammioiden seinämaalauksista. Perimätiedon mukaan
maalaustaiteen juuret ulottuvat ainakin 2000-luvulle eaa.,
legendaarisen Keltaisen Keisarin, tarunomaisen Huang Tin
hallitusaikaan, joka oli keksinyt lääketieteen ja ottanut käyttöön
kuvakirjoituksen.
Varsinaisia maalauksia on
kuitenkin löydetty vasta Taistelevien valtioiden ajalta 300-200 eaa.
Näihin aikoihin Kiina sai nimensä ja rajansa ja tältä ajalta on
peräisin vanhin löydetty silkkimaalaus. Tämän jälkeen seurasi
neljä vuosisataa kestänyt rauhan aika 221 eaa. – 220 eaa. Tämä
Han-dynastian ajanjakso oli kiinalaisen maalaustaiteen vilkkaan
kehityksen aikaa. Näiden aikojen maalaustaide määräsi pitkälle
kiinalaisen maalaustaiteen tulevat kehityssuunnat.
Kiinalainen maalaustaide
on kehittynyt pääasiassa kirjoituksesta, sen kalligrafisista
elementeistä. Sekä kirjoitus että maalaus tavoittelevat
samanlaista ilmaisua ja ovat saaneet alkunsa sivellintekniikasta,
joka vaatii käden ja käsivarren joustavaa hallintaa. Maalaaminen ja
kirjoitus molemmat kuvasivat aineellisesta ja henkisestä maailmasta
otettujen muotojen pelkistämistä ja abstrahoimista. Maalaaminen ja
kirjoittaminen esittivät samaa runollista tapahtumaa, mistä johtui
pelkän jäljittelyn ja samanlaisen muodon karttaminen.
II
Merkittävää on että
kiinalainen maalaustaide on alusta lähtien ollut sitoutuneena
filosofiaan. Se on perusolemukseltaan filosofista, olivatpa
maalauksen aiheena sitten maisemat, mietiskelevät munkit tai kasvit
ja eläimet. Kiinalaisessa filosofiassa on muinaisista ajoista alkaen
korostunut kaksi pääsuuntaa, kungfutselaisuus ja taolaisuus.
Kungfutse
on todellinen henkilö, joka on elänyt ”taistelevien valtioiden ja
satojen filosofien aikakautena” 551-479 eaa. Hän korosti
opetuksissaan hyvää hallintoa, oikeudenmukaisuutta, hyviä tapoja
ja viisautta. Sen eräänlaiseksi vastapooliksi on jo ennen
ajanlaskun alkua syntynyt taolaisuus.
Taolaisuuden
perustajaksi sanottu Laotse on myyttisempi henkilö. Hän on
mahdollisesti elänyt joko 500- tai 300-luvulla eaa., toisaalta ei
ole varmuutta, onko häntä ollut lainkaan olemassa. Erään legendan
mukaan hän on syntynyt 13 inkarnaatiossa, joista viimeisessä hän
on elänyt 990-vuotiaaksi.
Taolaisuuden
perusteoksessa Tao te chingissä korostetaan luonnon luonnollisuutta
ja luonnollista toimintaa, se on oppia oikeasta tiestä ja tien
kulkemisesta. Taolaisuus on luonteeltaan mystistä, mystisen naaraan
metsästystä, kun taas kungfutselaisuudessa korostuvat arkielämän
hyveet.
Kolmas kiinalaisen filosofian keskeinen suuntaus on buddhalaisuus, erityisesti tsan-buddhalaisuus (japanissa zen-buddhismi), joka levisi Kiinaan Intiasta legendan mukaan Boddhidharman tuomana noin 600-luvulla jaa. Tsanissa korostetaan puhdasta oivallusta, tietämistä vailla tietoa; siinä oivallus totuudesta löydetään paradoksien kautta, intuitiivisena valaistumisena.
III
Kiinalainen
maalaustaide hylkää kokonaisuutena satunnaiset ainekset. Se pyrkii
ikuistamaan vaikutelman ja hetkellisen havainnon taustalla olevan
pysyvän todellisuuden, joka löytyy luonnon järjestyksestä. Kolmen
eri filosofisen virtauksen sävyttämä maalaustaide ei pirstoudu
kolmeksi jyrkästi erilaiseksi esteettiseksi suunnaksi. Kysymys on
pikemminkin sävyeroista.
”Rationaaliseen
ajatusjärjestelmään perustuva konfutselaisuus johti
esimerkilliseen eettiseen ja kasvatukselliseen kuriin. Taolaisuus sen
sijaan korotti intuition järjen yläpuolelle, herätti vapauden
tarpeen ja yksilöllisyyden ja edellytti poeettista ja mystistä
perusasennetta. Buddhalaisuus esiintyy profaanissa maalaustaiteessa
vain taolaisuuden välityksellä varsinkin Tang-ajalla (618-917
jaa.), jolloin tsan-lahko loi mietiskelyyn ja spontaanisuuteen
turvautuen intuitiivisen, yhdistävän ja kokonaisen maailmankuvan.”
Näin kuvailee kiinalaiseen maalaustaiteen peruslinjoja Raoul-Jean
Moulin.
Kiinalaisessa
maalaustaiteessa ilmenee joitakin länsimaiselle ajattelulle ja
taidekäsitykselle hieman omalaatuista piirrettä. Maalausten
lähtökohdat ovat aina todellisuudessa, todellisessa luonnossa ja
luonnonhavainnossa, jota maalauksssa sitten pelkistetään ja
henkistetään. Länsimaisessa taiteessa Leonardon aikoihin kehitetty
perspektiivi puuttuu kiinalaisesta taiteesta kokonaan ja se on
korvattu ”ilmaperspektiivillä” tai kuten Raol-Jean Moulin toteaa
se ”kääntää perspektiivin nurin projisoimalla horisonttiviivan
katsojan taakse”.
Toisaalta
kiinalainen taide on koko keisarikuntien ajan viime vuosisadalle asti
hyvin perinteeseen pitäytyvää. Sitä hallitsevat läpi historian
tietyt keskeiset aiheet: oppineet ja pyhät karikatyyrisesti maalatut
henkilöt, vuoristo- ja jokimaisemat sekä linnut, kalat, kilpikonnat
ja kukka- tai kaislamaalaukset. Mutta eivät pelkästään aiheet ole
samoja vaan merkittäviä maalauksia on suoraan jäljitelty jopa
sukupolvien ajan niin että monesti on vaikea tietää, milloin
kyseessä on alkuperäinen maalaus, milloin myöhäisempi jäljitelmä.
Näin taiteilijan identiteetti jää taka-alalle ja ikään kuin
katoaa maalaukseen, jolla näin on oma identiteettinsä.
IV
Kiinalainen
maalaustaide on kuvarullien ja silkkimaalausten, pensseleiden ja
tussin taidetta. Sille ominaista on niukka väriasteikko. Läpi
historian vallassa on ollut viiden värin sääntö; enemmän kuin
viisi väriä olisi jo aivan liikaa... Ja monille taiteilijoille jo
viisi väriäkin on turhuutta. Se on mestarillisen siveltimenkäytön
ja niukkojen mutta herkkien värien taidetta. Niinpä esimerkiksi
600-luvun lopulla kuuluisuutta saavuttaneen Jin Tseng-jungin
sanottiin ilmentävän ”ilmentävän jokaista viittä väriä
yksinomaan tussin avulla.” Wang Wei ja Tang-kauden loppupuolen muut
merkittävät taiteilijat herättivät ihailua taidollaan ”varjostaa
tussia niin että viisi väriä tulevat näkyviin.” Tätä lausetta
on lainattu usein monokromisen maalauksen yhteydessä samoin kuin
seuraavaakin: ”Joka hallitsee tussin, hallitsee viisi väriä.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti