Kirjoja hyllystäni:
Axel Fredenholm: Näin olen kuullut -iti mayâ srutam-
Matkalla intialaisen mestarin seurassa
suom. Kaarina Turja
14. painos. Karisto Oy. 1996.
I
Joskus myöhäismurrosikäisenä, 1970-luvun puolivälissä, ryhdyin 
suhtautumaan kirjallisuuteen ja kirjoittamiseen vakavammin. Luin 
kaunokirjallisuutta määrätietoisemmin ja kahlasin maailmankirjallisuutta
 kuten Otavan Keltaista kirjastoa kirjastossa läpi. Erään hieman minua 
vanhemman ystäväni opastuksella ja kannustamana pureuduin myös 
sellaisiin vaativampiin tiiliskiviin kuin Hermann Hessen Lasihelmipeliin
 tai James Joycen Odysseukseen. Arosuden selättämisessä kyllä meni 
vuosikausia ennen kuin olin sen saanut luettua läpi ja lopulta olin vain
 pettynyt: Maagillisen teatterin odotus oli ollut turhaa.
Noihin aikoihin kiinnostuin myös henkisestä ja hengentieteellisestä 
(salatieteellisestäkin) kirjallisuudesta. Kotimaisista luin Jorma 
Elovaaran Tähti-lehteä ja Vesimiehen aikaa, seurasin Ultraa, etsin 
käsiini Pekka Ervastin, J.R. Hannulan, Reijo Wileniuksen ja Yrjö 
Kallisen kirjoja. Etsimisen tiellä kahlasin läpi Krishnamurtia, kuljin 
Paul Bruntonin Salaisen Intian etsimisen ja Egyptin pyramidien 
arvoitusten jäljillä. Löysin zen-buddhismin ja Pertti Niemisen Keskitien
 kautta perehdyin laajemmin vanhaan kiinalaiseen filosofiaan. Jossain 
tässä vaiheessa löysin myös ohuehkon kansiltaan yksivärisen 
elämänfilosofisen kirjan: "Axel Fredenholm: Näin olen kuullut -Iti Mayâ 
Srutam- Matkalla intialaisen mestarin seurassa". Se kirja kolahti.
Luin Fredenholmin Näin olen kuullut -kirjaa läpi. Se pysäytti 
lukemaan hitaammin, pohtimaan. Kun olin lukenut kirjan loppuun, taisin 
ryhtyä lukemaan sitä heti alusta uudelleen. Nuoruusvuosina palasin 
Fredenholmiin useasti kun huomasin joutuneeni maailman melskeissä 
kokonaan eksyksiin. Se lohdutti, antoi voimaa ja asetti arvoja takaisin 
oikeaan järjestykseen. Tällaisia kirjoja nimitän viisauskirjoiksi.
Myöhemmin 1990-luvun loppupuolella ostin kirjan pokkariversion 
itselleni. Hukkasin sen jossain muutossa. Kun isäni 2000-luvun 
alkupuolella sairastui syöpään, ostin kirjan isälleni. No, isäni ei 
kirjaa koskaan avannut. Hänen mielestään "paskaromaaneja" ei kannattanut
 lukea.
Ymmärrän jälkikäteen isääni. Hän oli tehnyt elämäntyönsä 
vaatimattomista lähtökohdista, aloittanut työuransa teurastajana, 
opiskellut veturinkuljettajaksi, teknikoksi ja lopulta insinööriksi 
perheellisenä. Häntä "vitutti" vappuna, kun ihmiset kulkivat kylillä 
ylioppilaslakki päässä. Hänellä ei ollut nuoruudessaan mahdollisuutta 
lukea kansakoulua pidemmälle. Eläkepäivinään hän ryhtyi lukemaan 
iltaoppikoulussa ensin keskikoulua jas sitten lukiota läpi. Kun oireet 
alkoivat, isä ei suostunut lääkäriin koska ylioppilaskirjoituksiin 
lukeminen oli tärkeämpää. Ylioppilaslakin hän sai lopulta päähänsä ja 
siihen tavallaan kuoli. Syöpä oli levinnyt jo liian pitkälle. 
Suunnittelemassani hautakivessä lukee kuolinpäivä, 20.8.2004.
Isäni kuoleman jälkeen Fredenholmin "Näin olen kuullut" palautui 
minulle. Se on maannut muiden kirjojen joukossa koskemattomana 
hyllyssäni. Viime vuosina olen kuitenkin kiinnostunut uudelleen sen 
kaltaisista ajatuksista ja idealismista joka nuoruudessani oli 
ihanteenani. Etsin taas tietä lähteelle. Niinhän sitä sanotaan, että kun
 ihminen vanhenee hän lopulta muuttuu lapseksi jälleen. Minä olen 
tainnut päästä nyt elämänpolulla takaisin murrosikään. Niin ainakin 
kommentoi eräs ystävä, kun kerroin hänelle aikovani kirjoittaa blogiin 
Fredenholmista. Hän oli luntannut Googlesta jotain. Jokin viikko sitten 
siis Fredenholmin kirja sattui hyllystä käsiini. Ryhdyin lukemaan sitä 
epäillen, kestäisikö kirja vielä lukemista. Kyllä se kesti.
II
Kuka oli Axel Fredenholm? Sen selvittämiseksi jouduin tekemään jonkin
 verran salapoliisityötä. Kuten kerroin kirjahyllyssäni ei ole teoksen 
alkuperäistä suomennosta, jonka luin ensimmäisen kerran 1970-luvulla, 
vaan vuonna 1996 uusintapainoksena ilmestynyt pokkari. Kirja tuntuu 
olevan jonkinlainen kestosuosikki, kun minun kirjahyllyssäni on 14. 
painos (vuonna 2006 ilmestyi jo 20. painos). Mutta tässä pokkarissa 
tiedot sekä kirjasta että kirjailijasta ovat mahdollisimman niukat. 
Alkuperäisteoksen nimeä tai sen ilmestymisvuotta ei mainita. 
Takakannessa kirjasta tai kirjailijasta ei selviä juuri sen enempää:
"Seitsemän päivää kestäneen vaelluksen aikana ruotsalainen oppinut ja
 runoilija talletti Acharyan - intialaisen mestarin - viisautta, jonka 
ytimenä on nöyryys, usko ja voima pyrkiä kohti täydellisyyttä. Tämä 
kirja on matka iättömään viisauteen." Ei mitään muuta.
Kuka siis oli Axel Fredenholm? Wikipedia ei tunne häntä, tietää kyllä
 että Fredenholm on ollut olemassa, koska hän kuuluu toivottujen 
esiteltävien kirjailijoiden joukkoon. Googlettamalla löytyy tieto että 
hän on ruotsalaisamerikkalainen oppinut ja joitakin Fredenholmin 
mietelmiä. Kaarina Turja on suomentanut häneltä kaksi teosta; toisenkin,
 runokokoelman "Tilitys elämälle", olen lukenut jo 1970-luvulla.
Kulkeudun kirjastoon maksamaan kirjastosakkorästejä pois ja ryhdyn 
etsimään lisätietoja Fredenholmista. Kirjallisuudenhistorioissa hänestä 
ei löydy mitään mainintaa, ei edes kaksiosaisessa paksussa Ruotsin 
1900-luvun alökupuolen kirjallisuuden historiassa: "Århundradets 50 
första år i svensk litteratur" (tai jotain sinne päin). Merkillisen 
tuntematon kirjailija ollakseen niin suosittu, että kirjasta "Näin olen 
kuullut" on julkaistu suomeksikin jo vähintään 20 painosta. Vanhin 
löytämäni on ilmestynyt vuonna 1974.
Lopulta tärppää ja löydän edes vähän lisätietoja. Kristina Wennegren 
on kirjoittanut kirjan "Axel Fredenholmin viisaudensäännöt". Senkin on 
suomentanut Kaarina Turja, 1994. Siinä on sentään esipuhe:
"Axel Fredenholm (1881-1962), ruotsalais-amerikkalainen toimittaja, 
kirjailija, museointendentti, taiteilija jne. tutki myös filosofiaa ja 
eri uskontoja. 1950-luvulla hän perusti Göteborgiin yhdistyksen Fri 
Horisont, missä hän piti esitelmiä aina vanhuutensa päiviin saakka. eräs
 suosittu keskustelunaihe oli Pythagoras. Axel Fredenholm esitteli 
"Pythagoraasn seitsemän kertaa seitsemän viisaudensääntöä 
vasta-alkajille muinaisten mysteerikoulujen mukaan". Nämä esitelmät sain
 käsiini kolmekymmentä vuotta myöhemmin Axel Fredenholmin sihteeriltä 
Alfrida Klingstrandilta."
"Koska en ole varma ovatko ajatukset lähtöisin Pythagoraalta tai 
ovatko ne Axel Fredenholmin tai jonkun muun laatimia ohjeita, olen 
päättänyt kutsua niitä yksinkertaisesti 'Viisaudensäännöiksi'." Näin 
siis Kristina Wennergren, joka esittelee teoksessaan viisaudensäännöt ja
 oman tulkintansa niistä.
III
Mutta takaisin kirjaan "Näin olen kuullut". Axel Fredenholmin 
syntymästä on kulunut vähän yli 130 vuotta ja kuolemastakin melko 
tarkkaan 50 vuotta. Miksi hänen kirjastaaan siis otetaan edelleen yhä 
uusia ja uusia painoksia, miksi se edelleen jaksaa viehättää ja 
säilyttää elinvoimansa, kantaa kirkkaasti 2010-luvulle asti?
Mikään paskaromaani Fredenholmin "Näin olen kuullut" ei ole. 
Oikeastaan se ei ole romaani lainkaan. Kirjastossa se kuuluu luokkaan 
filosofia. Kirjan juoni on lyhyesti kerrottu: Kirjailija kohtaa Intiassa
 sattumalta (kuvitellun) mestarin Acharyan, vaeltaa hänen kanssaan 
erämaassa seitsemän päivää, kunnes tulee aika erota. Kahdeksannen päivän
 aamuna Acharya "hymyili lempeästi, heilautti kättään jäähyväisiksi ja 
katosi nousevan auringon kirkkauteen". Itse vaelluksesta kirjassa ei 
kerrota käytännössä mitään, mutta jokaisena päivänä mestari Acharya 
opettaa Fredenholmia viisauden tiellä. Ja jokainen päivä päättyy 
sanoihin "Iti mayâ srutam", näin olen kuullut.
Mitä Acharya sitten opettaa? Hän paljastuu laajasti sivistyneeksi 
ihmiseksi (joka on vaellellut monissa maissa). Hän on esoteerikko, joka 
siteeraa oman opetuksensa lomassa sujuvasti niin Raamattua, Koraania 
kuin Bhagavad Gitaa, sufilaisia mystikoita ja Buddhan opetuksia. Kaikki 
uskonnot ovat hänelle samanarvoisia totuuden portaita. "Ramakrishna 
kertoo: 'Suurelle vesialtaalle johtavat monet portaat. Yhdestä paikasta 
noutaa hindu vettä kutsuen sitä jaliksi, toisesta paikasta noutaa 
vetensä muhamettilainen kutsuen sitä paliksi ja kolmannesta kristitty 
kutsuen sitä vedeksi.' Joskus he tulevat ymmärtämään, että vaikka vesi 
on haettu eri paikoista ja erilaisilla astioilla, se on sittenkin samaa 
vettä."
Acharya näyttää tuntevan perin pohjin niin antiikin kreikkalaiset 
filosofit, itämaisen filosofian, länsimaisen filosofian historian suuret
 ajattelijat kuin maailmanhistorian merkittävät runoilijatkin; näiden 
mietteitä hän pudottelee omien opetustensa lomaan kuin helmiä kirkkaan 
puron veteen. Mestari puhuu matkan aikana sellaisista ylevistä asioista 
kuin rauhasta, rehellisyydestä, Dharman laista ja vapautumisen 
päämäärästä, sielun kuolemattomuudesta, uskosta, toivosta, nöyryydestä, 
säälistä, totuudesta ja lopulta rakkaudesta: "Minun uskonnossani on 
ainoastaan yksi käsky, mutta ei ainuttakaan kieltoa. Ainoa käsky on 
Rakkaus. Rakasta kaikkia elollisia olentoja. Hänellä joka elää oikeaa 
elämää on oikea uskonto."
"Ikuisuus ei ole jatkuva aika, vaan kosmisen tajunnan jatkuva virta, 
jonka pinnalla aika on haihtuvaa väreilyä. Ikuisuus koetaan ajan 
jokaisena tuokiona, ja henkisen haltioitumisen hetkinä ihminen tietää 
olevansa kuolematon", Acharya sanoo. Ennen katoamistaan maan pinnalta 
hän lahjoittaa Fredenholmille vielä Suuren Jumaluusvoiman rukouksen.
Isäni ei koskaan avannut Axel Fredenholmin kirjaa "Näin olen 
kuullut". Olisin suonut että hän olisi avannut sen. Ehkä se olisi 
helpottanut häntä hänen elämänsä vaikealla loppumatkalla, ehkä ei. Mutta
 nythän hän on itse osa tuota kosmista tajunnan virtaa ja tuntee suuren 
jumaluusvoiman perimmäiset salaisuudet. Iti mayâ srutam.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti