Kirjoja hyllystäni:
Axel Fredenholm: Näin olen kuullut -iti mayâ srutam-
Matkalla intialaisen mestarin seurassa
suom. Kaarina Turja
14. painos. Karisto Oy. 1996.
I
Joskus myöhäismurrosikäisenä, 1970-luvun puolivälissä, ryhdyin
suhtautumaan kirjallisuuteen ja kirjoittamiseen vakavammin. Luin
kaunokirjallisuutta määrätietoisemmin ja kahlasin maailmankirjallisuutta
kuten Otavan Keltaista kirjastoa kirjastossa läpi. Erään hieman minua
vanhemman ystäväni opastuksella ja kannustamana pureuduin myös
sellaisiin vaativampiin tiiliskiviin kuin Hermann Hessen Lasihelmipeliin
tai James Joycen Odysseukseen. Arosuden selättämisessä kyllä meni
vuosikausia ennen kuin olin sen saanut luettua läpi ja lopulta olin vain
pettynyt: Maagillisen teatterin odotus oli ollut turhaa.
Noihin aikoihin kiinnostuin myös henkisestä ja hengentieteellisestä
(salatieteellisestäkin) kirjallisuudesta. Kotimaisista luin Jorma
Elovaaran Tähti-lehteä ja Vesimiehen aikaa, seurasin Ultraa, etsin
käsiini Pekka Ervastin, J.R. Hannulan, Reijo Wileniuksen ja Yrjö
Kallisen kirjoja. Etsimisen tiellä kahlasin läpi Krishnamurtia, kuljin
Paul Bruntonin Salaisen Intian etsimisen ja Egyptin pyramidien
arvoitusten jäljillä. Löysin zen-buddhismin ja Pertti Niemisen Keskitien
kautta perehdyin laajemmin vanhaan kiinalaiseen filosofiaan. Jossain
tässä vaiheessa löysin myös ohuehkon kansiltaan yksivärisen
elämänfilosofisen kirjan: "Axel Fredenholm: Näin olen kuullut -Iti Mayâ
Srutam- Matkalla intialaisen mestarin seurassa". Se kirja kolahti.
Luin Fredenholmin Näin olen kuullut -kirjaa läpi. Se pysäytti
lukemaan hitaammin, pohtimaan. Kun olin lukenut kirjan loppuun, taisin
ryhtyä lukemaan sitä heti alusta uudelleen. Nuoruusvuosina palasin
Fredenholmiin useasti kun huomasin joutuneeni maailman melskeissä
kokonaan eksyksiin. Se lohdutti, antoi voimaa ja asetti arvoja takaisin
oikeaan järjestykseen. Tällaisia kirjoja nimitän viisauskirjoiksi.
Myöhemmin 1990-luvun loppupuolella ostin kirjan pokkariversion
itselleni. Hukkasin sen jossain muutossa. Kun isäni 2000-luvun
alkupuolella sairastui syöpään, ostin kirjan isälleni. No, isäni ei
kirjaa koskaan avannut. Hänen mielestään "paskaromaaneja" ei kannattanut
lukea.
Ymmärrän jälkikäteen isääni. Hän oli tehnyt elämäntyönsä
vaatimattomista lähtökohdista, aloittanut työuransa teurastajana,
opiskellut veturinkuljettajaksi, teknikoksi ja lopulta insinööriksi
perheellisenä. Häntä "vitutti" vappuna, kun ihmiset kulkivat kylillä
ylioppilaslakki päässä. Hänellä ei ollut nuoruudessaan mahdollisuutta
lukea kansakoulua pidemmälle. Eläkepäivinään hän ryhtyi lukemaan
iltaoppikoulussa ensin keskikoulua jas sitten lukiota läpi. Kun oireet
alkoivat, isä ei suostunut lääkäriin koska ylioppilaskirjoituksiin
lukeminen oli tärkeämpää. Ylioppilaslakin hän sai lopulta päähänsä ja
siihen tavallaan kuoli. Syöpä oli levinnyt jo liian pitkälle.
Suunnittelemassani hautakivessä lukee kuolinpäivä, 20.8.2004.
Isäni kuoleman jälkeen Fredenholmin "Näin olen kuullut" palautui
minulle. Se on maannut muiden kirjojen joukossa koskemattomana
hyllyssäni. Viime vuosina olen kuitenkin kiinnostunut uudelleen sen
kaltaisista ajatuksista ja idealismista joka nuoruudessani oli
ihanteenani. Etsin taas tietä lähteelle. Niinhän sitä sanotaan, että kun
ihminen vanhenee hän lopulta muuttuu lapseksi jälleen. Minä olen
tainnut päästä nyt elämänpolulla takaisin murrosikään. Niin ainakin
kommentoi eräs ystävä, kun kerroin hänelle aikovani kirjoittaa blogiin
Fredenholmista. Hän oli luntannut Googlesta jotain. Jokin viikko sitten
siis Fredenholmin kirja sattui hyllystä käsiini. Ryhdyin lukemaan sitä
epäillen, kestäisikö kirja vielä lukemista. Kyllä se kesti.
II
Kuka oli Axel Fredenholm? Sen selvittämiseksi jouduin tekemään jonkin
verran salapoliisityötä. Kuten kerroin kirjahyllyssäni ei ole teoksen
alkuperäistä suomennosta, jonka luin ensimmäisen kerran 1970-luvulla,
vaan vuonna 1996 uusintapainoksena ilmestynyt pokkari. Kirja tuntuu
olevan jonkinlainen kestosuosikki, kun minun kirjahyllyssäni on 14.
painos (vuonna 2006 ilmestyi jo 20. painos). Mutta tässä pokkarissa
tiedot sekä kirjasta että kirjailijasta ovat mahdollisimman niukat.
Alkuperäisteoksen nimeä tai sen ilmestymisvuotta ei mainita.
Takakannessa kirjasta tai kirjailijasta ei selviä juuri sen enempää:
"Seitsemän päivää kestäneen vaelluksen aikana ruotsalainen oppinut ja
runoilija talletti Acharyan - intialaisen mestarin - viisautta, jonka
ytimenä on nöyryys, usko ja voima pyrkiä kohti täydellisyyttä. Tämä
kirja on matka iättömään viisauteen." Ei mitään muuta.
Kuka siis oli Axel Fredenholm? Wikipedia ei tunne häntä, tietää kyllä
että Fredenholm on ollut olemassa, koska hän kuuluu toivottujen
esiteltävien kirjailijoiden joukkoon. Googlettamalla löytyy tieto että
hän on ruotsalaisamerikkalainen oppinut ja joitakin Fredenholmin
mietelmiä. Kaarina Turja on suomentanut häneltä kaksi teosta; toisenkin,
runokokoelman "Tilitys elämälle", olen lukenut jo 1970-luvulla.
Kulkeudun kirjastoon maksamaan kirjastosakkorästejä pois ja ryhdyn
etsimään lisätietoja Fredenholmista. Kirjallisuudenhistorioissa hänestä
ei löydy mitään mainintaa, ei edes kaksiosaisessa paksussa Ruotsin
1900-luvun alökupuolen kirjallisuuden historiassa: "Århundradets 50
första år i svensk litteratur" (tai jotain sinne päin). Merkillisen
tuntematon kirjailija ollakseen niin suosittu, että kirjasta "Näin olen
kuullut" on julkaistu suomeksikin jo vähintään 20 painosta. Vanhin
löytämäni on ilmestynyt vuonna 1974.
Lopulta tärppää ja löydän edes vähän lisätietoja. Kristina Wennegren
on kirjoittanut kirjan "Axel Fredenholmin viisaudensäännöt". Senkin on
suomentanut Kaarina Turja, 1994. Siinä on sentään esipuhe:
"Axel Fredenholm (1881-1962), ruotsalais-amerikkalainen toimittaja,
kirjailija, museointendentti, taiteilija jne. tutki myös filosofiaa ja
eri uskontoja. 1950-luvulla hän perusti Göteborgiin yhdistyksen Fri
Horisont, missä hän piti esitelmiä aina vanhuutensa päiviin saakka. eräs
suosittu keskustelunaihe oli Pythagoras. Axel Fredenholm esitteli
"Pythagoraasn seitsemän kertaa seitsemän viisaudensääntöä
vasta-alkajille muinaisten mysteerikoulujen mukaan". Nämä esitelmät sain
käsiini kolmekymmentä vuotta myöhemmin Axel Fredenholmin sihteeriltä
Alfrida Klingstrandilta."
"Koska en ole varma ovatko ajatukset lähtöisin Pythagoraalta tai
ovatko ne Axel Fredenholmin tai jonkun muun laatimia ohjeita, olen
päättänyt kutsua niitä yksinkertaisesti 'Viisaudensäännöiksi'." Näin
siis Kristina Wennergren, joka esittelee teoksessaan viisaudensäännöt ja
oman tulkintansa niistä.
III
Mutta takaisin kirjaan "Näin olen kuullut". Axel Fredenholmin
syntymästä on kulunut vähän yli 130 vuotta ja kuolemastakin melko
tarkkaan 50 vuotta. Miksi hänen kirjastaaan siis otetaan edelleen yhä
uusia ja uusia painoksia, miksi se edelleen jaksaa viehättää ja
säilyttää elinvoimansa, kantaa kirkkaasti 2010-luvulle asti?
Mikään paskaromaani Fredenholmin "Näin olen kuullut" ei ole.
Oikeastaan se ei ole romaani lainkaan. Kirjastossa se kuuluu luokkaan
filosofia. Kirjan juoni on lyhyesti kerrottu: Kirjailija kohtaa Intiassa
sattumalta (kuvitellun) mestarin Acharyan, vaeltaa hänen kanssaan
erämaassa seitsemän päivää, kunnes tulee aika erota. Kahdeksannen päivän
aamuna Acharya "hymyili lempeästi, heilautti kättään jäähyväisiksi ja
katosi nousevan auringon kirkkauteen". Itse vaelluksesta kirjassa ei
kerrota käytännössä mitään, mutta jokaisena päivänä mestari Acharya
opettaa Fredenholmia viisauden tiellä. Ja jokainen päivä päättyy
sanoihin "Iti mayâ srutam", näin olen kuullut.
Mitä Acharya sitten opettaa? Hän paljastuu laajasti sivistyneeksi
ihmiseksi (joka on vaellellut monissa maissa). Hän on esoteerikko, joka
siteeraa oman opetuksensa lomassa sujuvasti niin Raamattua, Koraania
kuin Bhagavad Gitaa, sufilaisia mystikoita ja Buddhan opetuksia. Kaikki
uskonnot ovat hänelle samanarvoisia totuuden portaita. "Ramakrishna
kertoo: 'Suurelle vesialtaalle johtavat monet portaat. Yhdestä paikasta
noutaa hindu vettä kutsuen sitä jaliksi, toisesta paikasta noutaa
vetensä muhamettilainen kutsuen sitä paliksi ja kolmannesta kristitty
kutsuen sitä vedeksi.' Joskus he tulevat ymmärtämään, että vaikka vesi
on haettu eri paikoista ja erilaisilla astioilla, se on sittenkin samaa
vettä."
Acharya näyttää tuntevan perin pohjin niin antiikin kreikkalaiset
filosofit, itämaisen filosofian, länsimaisen filosofian historian suuret
ajattelijat kuin maailmanhistorian merkittävät runoilijatkin; näiden
mietteitä hän pudottelee omien opetustensa lomaan kuin helmiä kirkkaan
puron veteen. Mestari puhuu matkan aikana sellaisista ylevistä asioista
kuin rauhasta, rehellisyydestä, Dharman laista ja vapautumisen
päämäärästä, sielun kuolemattomuudesta, uskosta, toivosta, nöyryydestä,
säälistä, totuudesta ja lopulta rakkaudesta: "Minun uskonnossani on
ainoastaan yksi käsky, mutta ei ainuttakaan kieltoa. Ainoa käsky on
Rakkaus. Rakasta kaikkia elollisia olentoja. Hänellä joka elää oikeaa
elämää on oikea uskonto."
"Ikuisuus ei ole jatkuva aika, vaan kosmisen tajunnan jatkuva virta,
jonka pinnalla aika on haihtuvaa väreilyä. Ikuisuus koetaan ajan
jokaisena tuokiona, ja henkisen haltioitumisen hetkinä ihminen tietää
olevansa kuolematon", Acharya sanoo. Ennen katoamistaan maan pinnalta
hän lahjoittaa Fredenholmille vielä Suuren Jumaluusvoiman rukouksen.
Isäni ei koskaan avannut Axel Fredenholmin kirjaa "Näin olen
kuullut". Olisin suonut että hän olisi avannut sen. Ehkä se olisi
helpottanut häntä hänen elämänsä vaikealla loppumatkalla, ehkä ei. Mutta
nythän hän on itse osa tuota kosmista tajunnan virtaa ja tuntee suuren
jumaluusvoiman perimmäiset salaisuudet. Iti mayâ srutam.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti