Jääkaappi alkoi valittaa
tyhjyyttään juuri vapun alla niin toivottomasti, että pitkästä
aikaa päätin lähteä käymään Seinäjoella vapaaehtoisvoimin
neljä kertaa viikossa toteutettavassa ruuanjakelussa. Lähtöni
viivästyi sen verran, että tulin jonoon vasta häntäpäässä,
toiseksi viimeisenä.
Tällaisten pienehköjen
tai keskikokoisten kaupunkien ruokajonoissa on se erinomainen puoli,
että jonot eivät pääse kasvamaan satojen metrien mittaiseksi
kuten hurstin leipäjonossa. Siinä jonotellessa laskerskelin samalla
huvikseni jonossa olevien henkilöiden lukumäärää. Olin siinä
kaksi tyhjää muovipussia kädessä noin 57:ntenä. Viimeisenä
oleva hermoili, että jääköhän hänelle enää mitään.
Vaikka itse ruuanjakelua
hoitava henkilö ei mikään helluntailainen omien sanojensa mukaan
olekaan, hän on saanut helluntaiseurakunnalta tilat käyttöönsä
helluntaikirkon eteisestä sillä edellytyksellä, että kokouksessa
käyvät päästetään muun jonon ohi ensimmäisenä ruokapussiaan
täyttämään. Tätä mahdollisuutta uskovat veljet ja sisaret
siekailematta käyttävätkin hyväkseen.
Ruuanjakaja pitää sen
verran kuitenkin rääpyä että rajoittaa ensimmäisellä
kierroksella jaettavien varsinaisten elintarvikkeiden määrän
kahteen vapaavalintaiseen tuotteeseen. Jos enemmän haluaa pitää
jonottaa toinen ja joskus kolmaskin kierros. Leipää kyllä yleensä
riittää niin, että kukin saa kantaa sitä kotiinsa niin paljon
kuin tarvitsee ja haluaa. Pieneen eriarvoisuuteenhan tämäkin
käytäntö tietenkin johtaa: uskovat valikoivat parhaat päältä ja
jonon hännillä oleville jäävät pahnanpohjimmaiset.
Ruuanjakaja itse käyttää
muun aikansa kierrellen pakettiautolla lähialueen
elintarviketehtaita ja kauppoja ja keräten näistä esimerkiksi
viallisesti pakattuja tai päiväysvanhoiksi meneviä tuotteita
ruuanjakeluun. Näin tarjolla oleva tavaramäärä ja sen laatu
vaihtelee melkoisesti päivästä riippuen. Palkaksi
laupeudentyöstään ruuanjakaja saa seurakunnalta (en ole huomannut
kysyä kummalta, luterilaisilta vai helluntailaisilta) oikeuden ostaa
kerran kuukaudessa pakettiautoonsa tankillisen bensaa seurakunnan
laskuun.
Tänään takanani olleen
miehen pelko osoittautui turhaksi. Pääsimme leipäpussit kädessä
ruokalaatikolle ja tavaraa oli vielä yllin kyllin. Käteeni tarttui
valmislohikeitto ja puoli kiloa viimeisen myyntipäivänsä
lauantaina nähnyttä ekstrapalvikinkkua. Kaupantekijäksi sai
lattialaatikoista valita matkaansa vielä pullapussin.
Lähes koko edellä ollut
poppoo oli kaartanut takaisin jonoon uudelle kierrokselle.
Poikkeuksellisesti niin päätin tehdä minäkin, koska mieltä oli
jäänyt kaihertamaan halu saada myös piimäpurkki mukaansa. Jonotin
vuoroani ja sain kuin sainkin matkaani toiseksi viimeisen piimäpurkin
ja lisäksi lanttulaatikon. Tässä vaiheessa ruuanjakajakin alkoi jo
ihmetellä että eivätkö nämä tarjolla olevat einekset lopu
koskaan.
Alkoi kolmas kierros.
Mutta tässä vaiheessa minä luovuin hommasta ja lähdin muovikassit
käsissäni talsimaan kotia kohti. Kotimatkalla ryhdyin miettimään,
kuinka suuri osa Seinäjoen väestöstä käy ruuanjakelussa ja siis
ilmeisestikin tarvitsee virallisten eupusien lisäksi tätä
vapaaehtoista ruuanjakotoimintaa. Kehitin yksinkertaisen laskukaavan,
että 60 jonottajaa päivässä tekee 240 viikossa eli pyöreästi
vähän vajaa prosentti Kanta-Seinäjoen väestöstä.
Mutta avuntarvitsijoiden
määrä ei ole näin yksinkertaisesti laskettu. Yleensä perheestä
jonottaa vain yksi henkilö eikä koko perhe. Useimmiten jonossa on
perheen emäntä. Jos kotona on syrjäytynyt puoliso, tämä jää
kotiin makoilemaan sohvalla ja lapset ovat koulussa. Näin hatusta
tempaan perheen kooksi kole henkilöä ja kerron siis kolmella.
Päästään kolmeen prosenttiin väestöstä.
Mutta eihän tässä vielä
ole kaikki. Läheskään kaikki ruoka-apua tarvitsevat eivät tähän
ruokajonoon koskaan pääse. On vanhuksia, liikuntarajoitteisia tai
jossain kauempana asuvia, mielenterveys- tai alkoholiongelmaisia,
joille ruokajonoon pääseminen saattaa olla käytännössä
ylivoimaista. Ja jotkut eivät kerta kaikkiaan kehtaa nöyryyttää
itseään ruokajonoon hyvinvointiyhteiskunnassa.
Liikuntarajoitteisille ja vanhuksille ruuanjakaja tosin kuljettaa
tarvittaessa tarvikkeet kotiinkin. Mutta edelleen puhtaana heittona
arvelen että tarvitsijoita olisi kuitenkin vähintään toinen
mokoma jonossakävijöihin nähden. Näin päästään jo kuuteen
prosenttiin väestöstä.
Siis summa summarum. Noin
6 prosenttia sellaisen melko vauraan kaupungin kuin Seinäjoenkin
väestöstä on niin köyhiä, että ei pysyisi sapuskoissa
nykyisessä hyvinvointiyhteiskunnassa ilman tätä vapaaehtoista
ruuanjakelutoimintaa. Olen jo aiemminkin ehdottanut että tällaisille
”laupeudensisarille” jotka harjoittavat pyyteetöntä
avustustyötä seitsemänä päivänä viikossa koko päivän pitäisi
antaa jokin rauhanpalkintoa vastaava tunnustus toiminnastaan.
Tämänkin vapaaehtoisen ruuanjakelun ansiota on, että Seinäjoella
ei kenenkään köyhän tarvitse ainakaan nälkään kuolla –
ainakaan niin pitkään kuin on liikuntakykyinen ja kykenee jollakin
tavalla huolehtimaan asioistaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti