Edwin Abbott Abbott:
Tasomaa – moniulotteinen romanssi
(1884)
suom. Kimmo Pietiläinen
Terra Cognita 1997
Edwin Abbott Abbottin romaani ”Tasomaa
– Moniulotteinen romanssi” ilmestyi alunperin Englannissa vuonna
1884 salanimellä A. Square. Teosta voidaan pitää yhtenä
tieteiskirjallisuuden klassikoista, vaikka se alunperin oli suunnattu
lähinnä yhteiskunnalliseksi satiiriksi aikansa viktoriaanisen
yhteiskunnan tiukkaa sosiaalista hierarkiaa vastaan. Salanimi
osoittautuikin tarpeelliseksi, sillä teos herätti ärtymystä, joka
pakotti kirjailijan vastaamaan samana vuonna otetun toisen painoksen
esipuheessa.
Tasomaa on yksinkertaisesti maailma,
josta puuttuu kolmas ulottuvuus. Kaikki Tasomaan kappaleet ovat
kaksiulotteisia. Sen yksinkertainen malli on siis paperinohut
maailma, missä sen asukkailla on pituus ja leveys, mutta ei
korkeutta. Muunlaista maailmaa tai maailmankaikkeutta tasomaalaisten
on mahdoton kuvitella. Mielenkiintoista on, että Tasomaassa on
valoa, mutta sillä ei ole mitään lähdettä. On vain kappaleita,
joilla on valoisat reunat. Tai kuten kertojana toimiva neliö
kuvailee kolmiulotteisen maailman asukkaille:
”Kuvitelkaa laaja paperiarkki, jolla
janat, kolmiot, neliöt, pentagonit, heksagonit ja muut kuviot eivät
olekaan paikoillaan, vaan ne liikkuvat vapaasti joko pinnalla tai sen
sisällä, mutta niillä ei ole kykyä nousta pinnan yläpuolelle tai
laskeutua sen alle. Kuvitelkaa, että ne liikkuvat varjojen tapaan,
vaikka ne ovat kovia ja niillä on valoisat reunat.”
Kun kappaleet kuitenkin ovat ja näkevät
vain tasossa, näyttäytyvät kaikki Tasomaan asukkaat janoina ja
niiden erottamiseksi toisistaan tarvitaan muita menetelmiä, kuten
tunnustelu tai jo edellä mainittu valoisuus ja sen vaihtelu,
eräänlainen etäisyysperspektiivi tai japanilaistyylinen
ilmahorisontti. Kappaleiden etäämpänä olevat kulmat näkyvät
hivenen himmeämpinä.
Tasomaan asukkaiden yhteiskunta on
kappaleiden ominaisuuksien mukainen tiukka luokkayhteiskunta. Alimman
asteen yhteiskunnassa muodostavat naiset, jotka ovat janoja. Sotilaat
ja alimman luokan työläiset ovat tasakylkisiä hyvin teräväkärkisiä
kolmioita, joiden kaksi sivua ovat siis yhtä pitkät ja kolmas hyvin
lyhyt. Keskiluokka koostuu tasasivuisista kolmioista. Ammattimiehet
ja herrasmiehet ovat neliöitä (jollainen siis kertoja itsekin on)
ja viisikulmioita eli pentagoneja. Tätä useampikulmaiset olennot
ovat aatelisia joiden kulmien lukumäärä kasvaa arvon mukaan
heksagoneista polygoneihin jotka siis saavuttavat monikulmion
kunniallisen nimen. Mutta kun sivujen lukumäärän nousu jatkuu,
tulevat sivut lopulta niin lyhyiksi, että niitä ei enää erota
ympyröistä ja yksilö otetaan pyöreään eli pappisluokkaan. Joka
on korkein yhteiskuntaluokka.
Tässä maailmassa neliömme siis elää,
uskoen tasoa maailmankaikkeudeksi. Mutta miksi hän sitten ryhtyy
kuvailemaan maailmaansa kolmiulotteisen maailman asukkaille: koska
hän on ainoana Tasomaan asukkaana käynyt ”avaruudessa”.
Neliömme on ”valittu”, hänen maailmankuvaansa on järkyttänyt
kolmiulotteisesta maailmasta tullut vieras, joka pakottaa hänet
lopulta ymmärtämään että maailmankaikkeudessa on myös
ulottuvuus, jota Tasomaan asukkaat eivät voi nähdä eivätkä
näinollen myöskään kuvitella.
Ajatus kolmannesta ulottuvuudesta on
Tasomaassa tiukan kerettiläinen, samaan tapaan kuin tiukasti
kontorolloidussa luokkayhteiskunnassa on aikanaan ollut alempien
luokkien värien kapina tai muut yhteiskuntajärjestyksen
järkytysyritykset. Ja tällaisten ajatusten esittäjät eliminoidaan
tiukasti muusta yhteiskunnasta. Niinpä sankarimmekin todistelee
kolmannen ulottuvuuden olemassaoloa tasomaalaisille tai kuvailee
kaksiulotteista maailmaansa kolmiulotteisille vankilasta käsin.
Päähenkilö on eräänlainen Tasomaan inkvisitiossa tuomittu Galileo Galilei tai
roviolle joutunut Giordano Bruno, jotka uskalsivat aikanaan asettaa
katolilisen kirkon ehdottomat totuudet kyseenalaisiksi sellaisilla
naurettavilla väitteillä kuin että maa on pyöreä tai että maa
ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste.
Neliömme kuitenkin kolmiulotteisessa
maailmassa vierailtuaan päätyy vieläkin radikaalimpiin
johtopäätöksiin. Hän arvailee että on olemassa myös neljäs ja
tätäkin lukuisampia ulottuvuuksia, joita taas kolmiulotteisen
maailman asukkaat eivät voi nähdä ja joiden olemassaoloon he siksi
eivät usko. Tämä Abbott Abbottin ajatus 1880-luvulla esitettynä on senaikaista
maailmankäsitystä mullistava ja tämän ”teesin” ansiosta
Abbott Abbottin teos on vuosikymmenestä toiseen säilyttänyt
ajankohtaisuutensa.
On huomattava että Albert Einstein
esitti erityisen suhteellisuusteoriansa vasta 1905, yleisen
suhteellisuusteorian 1915 ja tämän myötä yleistyi 1920-luvulla
käsitys neliulotteisesta avaruudesta, jonka neljäs ulottuvuus on
aika. 1950-luvulla alettiin ymmärtää avaruuden kaarevuutta ja
ulottuvuuksien välisiä yhteyksiä ja taas Tasomaa toimi
yksinkertaisena ja pätevänä mallinnoksena.
Kuten suomentaja Kimmo Pietiläinen
toteaa, Abbottin malli on edelleen ajankohtainen, niin
magneettikuvauksen kuin tietokonegrafiikan ongelmien ja ratkaisujen
ääressä puuhaileville, ja edelleen nykyisimpiin
ulottuvuuskäsityksiin asti:
”Tasomaan kansilehdellä on utuisiin
pilviin rajoittuva Neliön näkemys korkeammista ulottuvuuksista.
Sattumalta niitä on kymmenen, saman verran kuin fyysikoiden
nykyiset, kvanttimekaniikkaan perustuvat suositut maailmankaikkeudeen
teoriat sisältävät. Toinen nykyteorioiden suosima
maailmankaikkeuksien ulottuvuuksien määrä on 26. Niinpä fysiikka
on ohittanut Neliön kuvitelmat.”
Mutta Edwin Abbott Abbottin romaani on
säilyttänyt ajankohtaisuutensa siis sekä ulottuvuuskuvitelmissaan
että myös luokkayhteiskunnan satiirina, joskin naisten asema
länsimaissa saattaa nykyisin olla jo hieman parempi kuin se oli
1800-luvun lopun viktoriaanisessa yhteiskunnassa. Ja lopulta se on
fiktiivinen romaani, joka kirjallisena teoksena on kestänyt ajan
hampaan kulutuksen. Siksi olikin korkea aika kääntää tämä
tieteiskirjallisuuden kestoklassikoksi muotoutunut teos vihdoin
suomeksi hieman yli 110 vuotta alkuperäisteoksen ilmestymisen
jälkeen.
Kimmo Pietiläinen kuvailee teoksen
merkitystä nykyajalle: ”Fysikaaliset rajoitukset ovat todellisia
jua me ja elämämme ovat niiden tuotteita. Osaa fysiikan
rajoituksista ei voi kiertää mitenkään ja olemme väistämättä
niiden vankeja. Henkiset ja yhteiskunnalliset rajoitukset taas ovat
itse kehittämämme ansa, josta voi vapautua.”
”Tasomaa kertoo, että ihmisen on
kaikin keinoin pyrkittävä vapautumaan niistä rajoituksista, joista
voi irrottautua, ja ymmärtämään perusteitaan myöten ne
rajoitukset, jotka ovat ikuisena kahleenamme.”
JK. Vaikka kirjassa siis yhdellä
tasolla käsitellään niinkin hankalasti ymmärrettäviä asioita
kuin ulottuvuudet, kirjoittaa Abbott Abbott näistä niin
yksinkertaistetusti ja tarpeen vaatiessa jopa piirtämällä
selkeyttäen, että lyhyelläkin matematiikalla nämä ideat menevät
helposti jakeluun. Tosin täydellinen vastahankaisuus geometriaa
kohtaan saattaa ehkä karkottaa osan mahdollisesta lukijakunnasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti