Ralph Waldo Emerson: Luonto
(alkuteos: Nature 1836)
esipuhe ja suom. Antti Immonen
23°45 niin&näin -lehden
filosofinen julkaisusarja
Tampere 2002
Amerikkalainen filosofi ja esseisti
Ralph Waldo Emerson (1803-1882) julkaisi klassikkoteoksensa Nature
vuonna 1836. Emerson oli Henry David Thoreaun vanhempi
aikalainen, ystävä ja oppi-isä. Vuonna 1832 Emerson oli eronnut
papinvirasta todettuaan epäuskonsa eräitä kirkon opinkappaleita
kohtaan. Matkusteltuaan tämän jälkeen Euroopassa hän muutti
vuonna 1835 Thoreaun syntymäkaupunkiin Concordiin, josta muodostui
hänen ja Thoreaun ansiosta jonkinlainen Uuden Englannin älyllinen
keskus. Ennen pitkää Emerson sai lisänimen ”Concordin tietäjä”.
Concordissa Thoreau ja Emerson
vaeltelivat yhdessä. Täällä syntyivät modernin
ympäristönsuojelun ja ympäristöfilosofian pioneeriteokset, kuten
nyt käsilläoleva Emersonin Nature, teos joka julkaistiin
suomeksi vihdoin noin 165 vuotta ilmestymisensä jälkeen. Luonto
on teos, jota ei ole liialla sivumäärällä pilattu, Antti Immosen
mainion esipuheen ja viitetietojen kera kirjassa on 92 sivua. Se on
runollinen essee luonnosta ja ylistyslaulu luonnolle. Sen suosio ja
merkitys sekä ympäristöfilosofiassa että modernissa
ympäristöajattelussa on ollut yhtä perustavanlaatuinen kuin ajan
kulutusta kestäväkin.
”Luonnossa yritetään
osoittaa, että ihminen ja luonto ovat saman todellisuuden eri
ilmenemismuotoja. Tämä lähtökohta saattaa tuntua nykyisin
itsestäänselvältä. On kuitenkin huomattava, että Emersonin kirja
ilmestyi ennen Charles Darwinin Lajien synnyn (1859)
aiheuttamaa mediakohua, ja Luonnon kontekstina
oli pitkälti sen ajan filosofinen, materialistien ja idealistien
välinen kiista todellisuuden luonteesta”, muistuttaa Antti
Immonen.
Emerson on
kirjailijana ennen muuta esseisti, sanoisin runoilija. Hänen esseensä
eivät pyrikään lähestymään analyyttisen filosofisen
kirjoittamisen tai tieteellisen esseen lokeroita. Hän kirjoittaa
kielellisesti hyvin kaunista kaunokirjallista esseetä, josta löydän
sukulaisuutta esimerkiksi virolaisen nykyrunoilijan Jaan Kaplinskin
esseisiin. Järjen yläpuolelle Emerson nostaa hengen, joka on
peräisin luonnosta. Hän on pappi joka saarnaa ihmisen
luontoyhteyttä aikakautena, jolloin teollistuminen ja
koneellistuminen ovat ajan yleinen henki.
”Emersonille
ihminen on kehittyvä henki maailmanhengessä, joka ei kuitenkaan ole
itseriittoinen ilman ihmistä. Luonto ja sielu – aine ja henki –
ovat toinen toisiaan tarvitsevia todellisuuden osapuolia. Ei ole
mitään yhteistä hyppyä aineesta henkeen, vaan liukuva,
prosessinkaltainen rajapinta jatkuvasti uutta oppivan ihmisen
sisällä”, kuvailee Antti Immonen.
Materialismin ja
idealismin välisessä kiistassa Emerson asettuu selkeästi
idealismin puolelle, vaikka ei hyväksykään sen ajan yleisiä
idealistisia johtopäätöksiä, vaan vie luontosuhteen ja
luonnonkäsityksen näitä pidemmälle. Emerson on idealisti (kuten
itse väitän) ja 'transscendentalisti', jos
'transscendenssista' pyyhitään pois sen kantilaiset
merkitykset (kuten Egon Friedell Uuden ajan kulttuurihistoriassa
määrittelee).
II
Egon
Friedell käsittelee Uuden ajan kulttuurihistoriassa sekä Emersonia
että hänen aikalaistaan ja runoilijaystävää Carlyle'a, ja näin
sanamaalailee Friedell - impressionistinen kulttuurihistorioitsija -
verratessaan toista sanamaalaria Emersonia Carlyle'iin:
”Molemmat
vaikuttivat luonnonvoiman tapaisesti, mutta Carlyle'in alkuvoimainen
hyöky muistuttaa kuohuvaa virtaa, joka tulvien rantojensa yli
tempaa kaiken mukaansa, kun taas Emersonin hengen poljento on
niittyjoen vienon vierinnän kaltaista, joen, joka hitaana ja
rauhallisena uurtaa itselleen uomansa.”
Emersonin
filosofiaa Friedell ei ryhdy seikkaperäisesti selvittämään, koska
Emerson selittää itse itsensä:
”On
tarkoituksetonta, jopa mahdotonta kuvailla Emersonin filosofiaa,
sillä kuten kristalli tai maisema se kuvailee ja selittää itse
itsensä. Hänen lauseensa ovat olemassa, valmistelemattomina,
keskustelemattomina, kuin sumuisesta syvyydestä tulevat merimiesten
tiedoitusmerkit. Hän esiintyi aikana, jolloin Amerikka jo oli
kokonaan amerikkalaistumassa, ja asetti koneen todellisuutta vastaan
sydämen todellisuuden.”
”Mutta mies joka
kutsuu kaikki vaivalloisesti hankitut todellisuudet ajatuksen ja
uskon tuomioistuimen eteen, ei suinkaan saa olla uneksija ja hautoja,
joka höyrylaivojen ja jäähdytyslihan, puhelimen ja latomakoneen
korvaukseksi tarjoaa pari viheliäistä pilvilinnaa, vaan hänen
täytyy todellisen elämän realismin keskeltä kehittää korkeammat
ja rikkaammat maailmankatsomuksensa.”
Jos Friedell ei
määrittelekään Emersonin filosofiaa, joka tässä suhteessa on
määrittelemätön, itseensäsulkeutunut ja itsensäselittävä,
hermeettinen siinä mielessä, niin Emersonin runoilijalaadun hän
kuitenkin määrittelee, korostaa Emersonin kielenkäytön
kuvavoimaisuutta, ”jollainen on henkilöillä joiden ei tarvitse
etsiä kuviaan.”
”Hän on ehdoton
impressionisti: tyyliltään, sommittelultaan, ajattelultaan. Hän ei
esitä ajatuksiaan tietyn loogillisen tai taiteellisen rakennelman
puitteissa, vaan siinä luonnollisessa ja usein tilapäisessä
järjestyksessä, mikä niillä on juuri hänen päässään. Hän
tuntee vain väliaikaisia mielipiteitä, silmänräpäystotuuksia.
Hän ei milloinkaan uhraa yhdenkään ainoan sanan, lauseen tai
ajatuksen totuutta kokonaisuuden arkkitehtonisuudelle.”
”Emersonille ei
voida tehdä vastaväitteitä. Hänen vakuuttava voimansahan perustuu
juuri siihen, että hän kirjoittaa kaiken sisäisen äänensä
sanelun perusteella eikä lisää mitään. Hän pysyy hiljaa,
kuuntelee sydäntään ja kirjoittaa sen mukaan.”
III
Jos
Emersonin filosofiaa kerran on mahdoton ulkopuolelta määritellä
sen tarkemmin, niin katsotaanpa sitten mitä hän itse esseessään
Luonto sanoo, mikä on
se kristalli jota hän kantaa mukanaan. Alkajaisiksi Emerson kohottaa
katseensa tähtitaivaalle ja hänen mieleensä juolahtaa, että
ilmakehä on tehty läpinäkyväksi, jotta ihmiset saisivat tuntea
taivaankappaleissa pysyvästi ylevän läsnäolon.
Luonto on Emersonin
mielestä jotain täsmällistä ja runollista. Vaikka ihmiset voivat
omistaa peltotilkkuja ja maata, he eivät voi omistaa maisemaa, joka
tällä seudulla avautuu. Tällä maisemalla, horisontilla, on
ominaisuuksia, joita voi omistaa korkeintaan runoilija, jonka
katseessa kaikki erilliset osat sulautuvat yhdeksi.
Emersonin
mielestä maailmankaikkeus muodostuu luonnosta ja sielusta. ”Sen
vuoksi tarkkaan ottaen kaikki mikä on meistä erillistä, kaikki
minkä filosofia eriyttää ei-minäksi – sekä
luonto että taide, kaikki muu, muut ihmiset ja oma keho – on
luokiteltava luonto-nimen alle.” Emerson käyttääkin esseessään
luonto-nimeä kahdessa merkityksessä, sekä sanan yleisessä että
hänen omassa luonnolle antamassa filosofisessa merkityksessä rinnan
ja sekaisin.
Emerson jakaa
maailman ja luonnon luokituksen neljään eri kategoriaan: hyötyyn,
kauneuteen, kieleen ja oppiin.
Hyödyt ovat näistä
katergorioista tavallaan alhaisin, hyöty sisältää kaikki ne edut,
joista aistit ovat velkaa luonnolle. Alhaisuudestaan huolimatta
aistihyöty on kuitenkin omassa lajissaan täydellistä, ja ainoa
luonnon tarkoitus, jonka kaikki ihmiset ymmärtävät.
Aistihyötyä
ylevämmälle tasolle päästään kauneuden käsitteessä. Antiikin
kreikkalaiset kuvasivat maailman sanalla kosmos, kauneus.
Kauneuden lähteenä luonto on ylivoimainen mestari ja sen tuottama
ilo johtuu katsojan silmästä, joka on etevin sommittelija eheyttäen
syvyysvaikutelmallaan muodot, ja valosta ”joka herättää aistit
eräänlaisella äärettömyydellään valon ja avaruuden suhteen”.
Se luonnon kauneus
jonka silmä voi nähdä on kuitenkin vain luonnon vähäisin osa.
Korkeamman henkisen elementin läsnäolo on olennaista luonnon
kauneuden täydellistymiselle. Ja tässä Emerson löytää
jumallisuuden ja uskon. Näkyvissämme oleva taivas ja maa todistavat
Jeesuksesta.
Mutta edelleen
kauneuden voi nähdä myös järjen ja ajattelun kohteena. Älylliset
ja toiminnalliset voimat näyttävät kuitenkin olevan perättäisiä
ja toisensa poissulkevia. Luonnon kauneus uudistaa itseään
mielessä, mutta ei suinkaan hedelmättömän mietiskelyn vuoksi vaan
jonkin uuden luomiseksi. Taideteoksen tuottaminen valaisee ihmisyyden
mysteeriä. Niinpä Emersonin mukaan taideteos on jonkinlainen
yleistys tai yhteenveto maailmasta. Maailma on hänen mielestään
olemassa sielulle tyydyttääkseen kauneuden janoa.
Kolmas luonnon
kategoria on siis kieli. Luonto liikuttaa kieltä kolmella tasolla:
Sanat ovat olemisen merkkejä, tietyt luonnolliset tosiseikat ovat
tiettyjen henkisten tosiseikkojen symboleja ja tärkeimpänä luonto
on hengen symboli. Kaikkien sanojen alkuperä palautuu Emersonin
filosofiassa jälleen luontoon. Maailma on vertauskuvallinen. Puheen
osat ovat metaforia, koska luonnon kokonaisuus on ihmismielen
metafora. Hengellä on tarve näyttää itsensä aineen muodossa. Ja
tässä tullaan taas jumaluuteen. Näkyvä todellisuus on Emersonille
vain näkymättömän todellisuuden äärilaita tai kehä.
Viimeisenä tulemme
oppiin. Luonto on oma opinalueensa. Samalla se on kaikki
oppimateriaali, mitä meillä on. Luonto koulii meitä älyperäisten
totuuksien ymmärtämiseen. Aistein havaittavien objektien
kohtaaminen on jatkuvaa oppimista erilaisuudesta, samanlaisuudesta,
peräkkäisyydestä, olemisesta, kasvavasta järjestyksestä,
yksittäisen muuttumisesta yleiseksi ja moninaisten voimien
yhdistämisestä kohti yhtä ainoaa päämäärää.
Luonnosta, sen
tutkimuksesta, saavutetun tietonsa avulla ihminen saa nähdä
luomistyön taustat ja oman etuoikeutensa olla! Tuo oivallus
jalostaa häntä. Luonnon kauneus säteilee hänen omasta rinnastaan.
Kun ihminen näkee sen, hänestä tulee suurempi ja
maailmankaikkeudesta vähäisempi. Kun ajan ja avaruuden lait
sisäistetään, niiden suhteet katoavat. Eettinen ominaislaatu
puolestaan tunkeutuu luonnon luihin ja ytimiin, ikään kuin se
olisi kaiken nimenomainen tarkoitus. Jokainen luonnollinen
tapahtumasarja on jonkin moraaliarvostelman ilmikuva. Moraalilaki
sijaitsee luonnon keskipisteessä säteillen pitkin maailman piiriä.
IV
Emerson käsittelee
Luonnossa myös idealismia. Totesin alussa että materialismin
ja idealimin välisessä kiistassa hän asettuu selkeästi idealismin
puolelle mutta luontokäsityksessään ylittää sen. Tuon ajan eräs
filosofinen kiistakysymys – onko todellisuutta olemassa vai ei –
ohittuu olankohatuksella: ”Onko luonto sinänsä olemassa vai
pelkästään mielen ilmestyksenä – onko sillä mitään
merkitystä, kun luonto kuitenkin yhtä aikaa on sekä käytännöllistä
että nöyryyttä herättävää? Onpa luonto mitä hyvänsä, pidän
sitä niin kauan ideaalisena, kunnes kykenen osoittamaan aistieni
erehtymättömyyden.” Luonto asettaa mielelle kuitenkin kolme
ongelmaa : Mitä on aine? Mistä se tulee? Mikä sen tarkoitus on?
Idealismi pystyy vastaamaan vain ensimmäiseen näistä.
”Idealistinen
teoria on tavanomaista uskoa hyödyllisempi, koska se esittää
maailman mielen kannalta parhaasta näkökulmasta.Itse asiassa se on
sekä spekulatiivinen että käytännöllinen, järjen,
filosofian ja hyveen, näkökulma. Hyveen mielelle alistama maailma
näyttää aina ajatuksen valossa vain ilmiöltä. Idealismi näkee
maailman Jumalassa. Se ei pidä ihmisiä ja asioita, liikkeitä ja
tapahtumia, maita ja uskontoja atomien ja tapahtumien kivuliaasti
toistensa perään kasautuneena menneisyyden iänikuisena mateluna,
vaan yhtenä suurena Jumalan sielunravinnoksi maalaamana tauluna
ikuisuuden silmänräpäystä varteen.”
Törmäämme
jälleen Jumalaan ja henkeen jonka ilmausta luonto pohjimmiltaan on.
Luonto tuo mieleen täydellisyyden viestien aina hengestä. Kerroin
alussa että Emerson erosi papinvirasta todettuaan epäuskonsa eräitä
kirkon opinkappaleita kohtaan. Kuten Luonnon sivuilta
paljastuu hän ei kuitenkaan kadottanut uskoa Jumalaan ja maailmaan.
”Emerson näyttää paradoksaalisesti päin vastoin luopuneen
pappisurastaan, koska hänen uskonnollinen näkemyksensä vahvistui”,
huomauttaa Antti Immonen.
Emerson itse pohtii
lopputulemana luonnon tarkoitusta: ”Kun aikamme ajatuksen teitä
taivallettuamme havahdumme kysymään, mistä aine on peräisin, mikä
sen tarkoitus on, monet totuudet kohoavat esiin tietoisuutemme
uumenista. Opimme että korkein ilmestyy ihmissielulle, että
mittaamaton maailmanhenki – joka ei ole vain viisautta, rakkautta,
kauneutta tai voimaa – on se jokin minkä vuoksi ja mitä varten
kaikki oliot ovat olemassa. Opimme, että henki on luoja, joka
täyttää koko luonnon, eikä henki vaikuta ihmiseen ulkoapäin,
ajassa ja avaruudessa, vaan hänen lävitseen.”
Keijo, juttu on kyllä nyt niin, että mun kaihiset silmät ei kestä tuota mustaa pohjaa ja valkoista tekstiä.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaJos maalaa tekstin painamalla hiiren knapin pohjaan ja vetämällä koko tekstin yli, se näkyy paremmin punasena tekstinä valkosella pohjalla.
PoistaKiitos tästä, kiinnostava juttu, yleistajuinen ja selkeä, vaikka varsin syvällinen aihe.
VastaaPoista