maanantai 28. heinäkuuta 2014

Vaelluskirjaa – Vaellus uimarannalle 27.7 ja 28.7 2014



27.7.2014

Sisällä oli lämmin. Ulkonakin oli lämmin. Päätin lähteä uimarannalle katveeseen lukemaan kirjaa. Jalkaan uimahousut ja säädyllisyyden vuoksi farkut, mukaan pyyhe, kalsarit, Gary Snyderin Erämaan opetus ja Virtaavan veden musiikkia. Otin pyöräni ja lähdin. Suunnistin kaupan kautta rannalle. Hämmästyin kun kaupan edessä muuan alkuperäisasukas alkoi puhua minulle. Sanoi että on ilimoja pirelly. Juttelimme tovin säästä. Olimme samaa mieltä siitä, että talvella on kyllä kylmempää eikä tätä hellettä kannata valittaa. Mutta ihmettelin miksi joku puhui minulle. Vaikuttavatko mielialalääkkeet niin että myrkyn nielleen irvistys naamalta on kadonnut? En ole katsonut itseäni peilistä vaikka yhdessä runossa niin väitinkin.

Vein tyhjät, ostin tilalle täydet ja jatkoin rantaan. Minulla on siellä oma pyörätelinekeksintö. Ainoassa katveessa oli jo joku ja autosta purkautui lisää, kaikkiaan neljä aikuista ja lapsi. Rohkaisin mieleni ja kysyin lupaa istua toisaalle siihen varjoon. Sain sen. Luin vähän aikaa Virtaavan veden musiikkia, joen rannalla kun olin:

"Virtaavan veden musiikkia II

Puhdas virtaava virta
puhdas virtaava virta

Sinun vetesi on valoa
minun suussani
ja valoa minun kuivalle iholleni

sinun virtaamisesi
musiikkia
minun korvissani, vapaasti,

virtaa vapaasti!
Sinun kanssasi
minussa."

(Gary Snyder: Virtaavan veden musiikkia - valitut runot 1957 – 1992)

Tuossa on kyllä sisennyksiä, mutta luultavasti blogspot syö ne. Mutta, kun olin lukenut jonkin aikaa ihmiset alkoivat puhua minulle. Jo toisen kerran tänään ja kahdeksan kuukauden Ylistarossa asumisen aikana! Paljastui että kaksi heistä oli vieläpä alkuperäiskansaa, ylistarolaisia. Kolme oli samalla asialla kuin minä, lapsi halusi uimaan ja kuski oli tietenkin selvin päin. Lopulta äiti lähti viemään lasta ja pyysi minut mukaan. No uimaan vaan sitten. Nainen oli vesipeto ja minä jäin vahtimaan lapsen uimista uimaliiveissään. Hän sanoi, ettei osaa sukeltaa. No ei noissa tamineissa kyllä!

Uimme aikamme, hylje pitkin jokea ja minä rantaa pitkin hieman kauemmas ja takaisin kun kuljettajakin oli tullut vahtimaan lasta. Palasimme pyyhkeille katveeseen, paitsi hylje jäi vielä veteen. Ryhdyin juttelemaan kuljettajan ja vähän muidenkin kanssa. Tämä Tapio kertoi olleensa kiinnostunut linnuista aina ja noteerasi rannalta paukapäiset osmankäämit ja jokea pitkin lentävät lapintiirat. Ja muutkin alkoivat puhua minun kanssani ja minä olin aivan ihmeissäni.

Minulta kysyttiin mitä kirjaa luen ja minun piti vaatimalla vaatien alkaa lukea runoa siitä. Luin pätkän jossa on hauska kuvaus suomalaisista. Se on runossa Tie, länteen maanaliseen, jonka Marjatta Ripsaluoma käänsi 80-luvulla Lakeuden Kutsuun hieman toisella nimellä, mutta tämän kirjan on kääntänyt J.K. Ihalainen ja kustantanut Palladium-kirjoissaan:

”Seuraten metsiä länteen, ja
kumpuillen, pitkin laidunmaita,
karhuja ja sieniä jäljittäen,
poimien marjoja koko matkan.
Menevät Suomessa viimein kylpyyn:
kuin Klamatien punahonkaiseen saunaan

kaikki suomalaiset mokkasiineissaan ja
päässään suippokärkiset valkopilkkuiset lakit,
verkolla kalastaen, ansoja virittäen, saunoen,
laulaen kädet yhteen liitettyinä, keinuen
penkillä edestakaisin, silmissä
rakkauden pilke

Björn – Braun – Bear – Karhu

{salamoiva sateenkaari suurenmoinen pilvipuu
oksilla linnut vuoropulevat}
Eurooppa. ”Länsi.”
karhut ovat menneet
paitsi Brunhilde?”

Ja he pitivät runostani ja halusivat tutkia kirjaa itse. Ja minä juutuin kuljettajan kanssa keskusteluun linnuista ja luonnonsuojelusta ja Kyrönjoesta ja sen suojelusta ja aurinkolämmityksestä ja muusta. Kerroin miten olin istunut ympäristöministeri Kaj Bärlundin virka-autossa kun hän kävi lopulta suojelemassa Kyrönjoen ja Mikkelinsaaret, ja että näiden jokivarren asukkaiden ja luonnonsuojelijoiden toiminnan tähden tulvasuojelu toteutettiin ilman voimaloita ja nyt kaikki muut paitsi voimayhtiöt ovat tyytyväisiä.

Ja ryhdyimme puhumaan musiikista: Skädämistä ja muista pohjalaisista bändeistä, jotka olivat hyviä mutta joita kukaan ei enää muista. Hän kertoi Ylistaron, Ilmajoen ja Lapuan kuuluisuuksista, Ylistarostahan on pelkästään lähtenyt Juha Tapio, Orvokki Autio ja Munamies, Lapuall ovat asuneet Juhamatti ja Miljoonasateen Heikki Salo.

Siinä ryhmässä oleva naisella oli jalat huonossa kunnossa, niin että hän ei päässyt pystyyn eikä oikein kävelemään. Ne olivat turvonneet ja kipeät. Hänen miehensä taas ei osannut uida ja pelkäsi vettä niin ettei halunnut sen lähellekään. Niinpä otimme hylkeen kanssa naista käsivarsista kiinni ja kuljetimme hänet puoliksi kantaen laiturille, niin että hän sai vilvoitella vedessä varpaitaan. Hän piti siitä suuresti, kun muutoin ilmeisesti ei päässyt kotoaan juuri uloskaan huonojen jalkojen tähden.

Ja me jatkoimme puhetta ja vaihdoimme puhelinnumeroita, kunnes heidän lopulta piti lähteä. Ja minä jäin rantaan yksin lukemaan kirjaa vielä vähän matkaa kunnes aurinko alkoi laskeutua ja lähdin itsekin kotiin – sanomattoman onnellisena. Kahdeksan kuukauden jälkeen olin tutustunut ihmisiin Ylistarossa!

Kotona muistin vielä, kun olin kysynyt kuljettajalta, että ”Mikä minussa on vikana, kun kukaan Ylistarossa ei ole puhunut minulle.” Hän vastasi: ”Ei sinussa mitään vikaa ole. Jotkut täällä on semmoosia. Minullakin on työkaveri, joka ei ole kahdeksaan vuoteen muuta kuin murissut.”

28.7.2014

Pyöräilen rannalle katveeseen
osmankäämit kukkivat putkiloina
joiden päät tuuli on tyhjentänyt
kaksi tyttöä menee uimaan laiturilta
toinen käy vesikivellä asti
nousee sinne istumaan
kolme varista kaartelee vastarannalla
lapintiira lentää leijana tuulen mukana
tuuli tulee lännestä
ja aallonväreet vedessä saavat näyttämään
kuin koko joki menisi vastavirtaan
vaikka aalto ei liiku

Rempseä vaalea nainen käy uimassa
ja lähtee saman tien pois
minä vain kyhjötän rannalla
kirjoitusvihkoni ja kynäni kanssa
virtaavan veden musiikkia vierelläni
(käyn kyllä uimassa kun ranta on tyhjä)
ja tuuli selaa vihkoni sivuja
katselen kaaliperhosen kevyttä
hoipertelevaa lentoa

Historia, mietin historiaani
vanhempieni ja isovanhempieni historiaa
kun istun tässä rannalla
se pitää kirjoittaa joskus
luen snyderia
hän kirjoittaa ajan läpi
kuten minäkin nuorempana tein
nyt yritän pysyä tässä hetkessä
västäräkki lentää ohi
varjossa on sopivan viileä hengittää

Taas yksi nainen menee uimaan
hän kastelee rintojaan ja käsivarsiaan
vedessä vyötäisiään myöten
ja ryhtyy polskimaan selkää
vesi, virtaava vilvoittava vesi
minulle jotenkin pyhä, tämä joki
nainen kelluu, ui kuin valas
muistan siitä erään henkilön

kaksi sepelkyyhkyä
niiden polveilevaa lentoa katsrelen
laskeutuvat vesikivelle ottamaan aurinkoa
sinne missä viimeksi olivat valkoviklot
käyvät välillä juomassa vettä
ne lentävät vastarannalle
ja alkavat taas huhuta

kukkakärpäset tulevat kiertelemään minua
huiskaisen yhtä ja saan ne matkoihinsa
väkivaltaa käyttämättä, kärpäsensiipiefekti
ryhdyn keräämään rannalta roskia
ei niitä paljon ole
60 senttiä palautuspulloista
mutta joku oli viskannut kaksi lasipulloa
murskaksi, en saanut kaikkia siruja talteen

minua alkaa ärsyttää tuo
raivaussahan ääni rannalla
pakkaan tavarani ja lähden kotiin
kotimatkalla näen miten ohra tuleentuu
ja minua naurattaa varis
jonka keskimmäiset pyrstösulat puuttuvat
alkaa lintujen sulkasadon kuukausi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti