I
Suomalaisen modernin lyriikan juuret lähtevät
kaukaa. Jos 1900-luvun suomalaisesta lyriikasta etsii modernisteja, voi
aloittaa vaikkapa Eino Leinosta, joka vuosisadan vaihteessa uudisti
radikaalisti runon totunnaista muotokieltä. Hän nosti perinteisen
loppusoinnun rinnalle kalevalamittaisen alkusointuisen runon. Leinon
runoudessa yksityinen ja yleisinhimillinen kohtasivat, hän oli suuri
kansallinen romantikko, laulullinen lyyrikko, jonka runous on kestänyt
vuosikymmenten kulutuksen. Ja juuri tässä ilmenee suuren runoilijan
keskeinen ominaisuus: runouden täytyy kestää yli aikansa, juuri runous
on kirjallisuuden muoto, joka parhaimmillaan on "ikuista", ajan hapon
kestävää.
Eurooppalaisen modernismin ja
loppusoinnuttoman runouden kotiutuminen suomenkieliseen runouteen kesti
kuitenkin pitkään. Kun ruotsinkielisellä puolella Hagar Olsson ja
kumppanit kokeilivat ja löysivät loppusoinnuttoman runon jo
1910-luvulla, pysyi suomenkielinen runous tiukasti muodon kahleissa.
1920-luvulla tosin Tulenkantajat tekivät suursiivousta kirjallisessa
lastenkamarissamme ja avasivat ikkunoita Eurooppaan. Vuonna 1928 Mika
Waltarin ja Olavi Laurin (Olavi Paavolainen) runokokoelma Valtatiet oli
käänteentekevä monessa suhteessa. Se oli futurismista vaikutteita
saanutta modernia kiihkeärytmistä kaupunkilyriikkaa, kirjallinen
protesti, mutta sen vaikutus suomalaiseen runouteen ei jäänyt pysyväksi.
Runouden valtavirta meillä pysyi 50-luvun loppuun asti perinteissä,
loppusoinnuissa ja riimeissä.
Lopullista modernismin
läpimurtoa suomenkielisessä lyriikassa saatiin odottaa 1950-luvun
lopulle. Silloin astui esille uusi runoilijasukupolvi, jonka keskeiset
nimet ovat edelleen ajankohtaisia. 50-luvun lopun ja 60-luvun uusi
runous irrotti tekstin lopullisesti loppusoinnun kahleista, se oli
mitattoman lyriikan nopea vallankumous, mutta samalla myös runon
sisällön vallankumous. Tämän runon vallankumouksen eturintaman
muodostivat Helvi Hämäläinen, Paavo Haavikko, Väinö Kirstinä, Aila
Meriluoto, Pentti Saarikoski, Eeva-Liisa Manner, Mirkka Rekola, Tuomas
Anhava... He ovat määritelleet suomalaisen runouden keskeiset
suuntaviivat pitkälle 1980- ja 1990-luvulle asti ja heidän lyriikkaansa
vasten voi peilata myös runouden 1960-luvun jälkeisiä
uudistuspyrkimyksiä. Toisaalta muun muassa Paavo Haavikko ja Tuomas
Anhava nousivat sitten 1900-luvun lopun uudemman kirjallisuuden
portinvartijoiksi, kuuluivat siihen etuoikeutettujen kastiin, joka
määräsi sen, mikä uudemmassa kirjallisuudessa oli julkaisemisen arvoista
ja mikä ei.
Runous on talo, jonka huoneissa puhaltaa
monenlaisia tuulia, mutta sen perustukset ovat pysyviä, ikiaikaisia. Oli
runo sitten hermeettiseen sisäänpäin kääntyneeseen sulkeutunut tai
poliittinen ja kantaaottava, sen täytyy kestää yli oman ajankohtansa,
yli sen tilanteen missä runo on kirjoitettu. Runouden perimmäinen
vaatimus Raamatun runoudesta lähtien on yleisinhimillisyys ja
yleispätevyys ja näiden perustusten sisällä ja ympärillä runouden
polkuja voi rakentaa moneen suuntaan, mutta runo ei ole runo mikäli
sillä ei ole kestävää sisältöä. Pelkkä kapina ei riitä runon
valtakunnaksi. Tämä on kompassi joka kädessä voi tarkastella eräitä
50-luvun jälkeisen suomenkielisen runouden keskeisiä tekijöitä.
II
Helvi
Hämäläinen aloitti kirjallisen tuotantonsa jo 30-luvun lopulla ja
kuului suunnannäyttäjiin 50-luvun modernismissa, jonka luopuminen
mitasta ja riimistä herätti jonkin aikaa kiivasta kirjallista
keskustelua. Helvi Hämäläinen, Mirkka Rekola ja Eeva-Liisa Manner ovat
keskeisiä nimiä siinä runouden suuntauksessa, joka etsi tietään
metafyysiseen, ihmisen ja maiseman henkiseen voimakkuuteen. Kun vielä
40-luvulla ja 50-luvun alkupuolella runouden valtavirta toteutti
koskenniemeläistä suurta kansallista tehtävää, näiden runoilijoiden
lähtökohta oli toinen. he kääntyivät yksityiseen, joka samalla oli
yleistä, ikiaikaista, koska se sai voimansa ihmisen psyykkisestä
energiasta. He edustavat runoudessamme mystiikan ja järjen avioliittoa,
mutta enemmän mystiikan puolelle kallistuneina.
Tämän
mystisen runouden vastapainona oli runouden realismi ja kielellinen
uudistaminen, jota edustivat muun muassa Paavo Haavikko, Väinö Kirstinä
ja Pentti Saarikoski. Väinö Kirstinä näistä selkeimmin asettui kielen
majataloon, jossa runouden kieli ja muoto ovat keskeisiä pilareita. Hän
kirjoitti semanttista lyriikkaa, runoa jossa kieli toimi oman merkki- ja
sääntöjärjestelmänsä puitteissa. Paavo Haavikko taas kirjoitti
60-luvulta lähtien ironista, yhteiskunnallisesti kantaaottavaa runoa,
joka tuomitsee yhteiskunnallisen diktatuurin, mutta on
peruspessimistinen kaikkien aikojen kaikkia järjestelmiä kohtaan. Pentti
Saarikoski taas oli suomalaisen nykyrunouden suuri yksinäinen "eino
leino", runoilija joka matkusti kielen maisemassa kuin kotonaan ja jonka
runoudessa ajattelun ja tunteen lähtökohdista kutoutuu kirkasta,
kokonaisvaltaista, kosmopoliittista tekstiä.
Jos etsii
suomalaisen nykyrunouden keskeisiä perusteoksia, niitä jotka ovat
voimakkaimmin vaikuttaneet ja kestävimmin määrittäneet niitä linjoja,
joita myös uudemmat runoilijat ovat omalla tuotannollaan kommentoineet,
joiden kehässä runouden keskeinen ydin elää, tulee etsimättä mieleen
Pentti Saarikosken Mitä tapahtuu todella (1962), Eeva-Liisa Mannerin
Tämä matka (1956), Paavo Haavikon Talvipalatsi (1959) ja Väinö Kirstinän
Luonnollinen tanssi (1965).
III
Eeva-Liisa
Mannerin "Tämä matka" oli läpimurtoteos, jossa hän määritteli koko
tulevan runotuotantonsa perustan. Mannerin runoissa soi kosminen
yksinäisyys, hän on metafyyrikko, joka matkustaa runoissaan unen
maisemaa, etsii tietä lopullisen rajan tuolle puolelle. Manner on
symbolisti, jonka runoudessa "Tämä matka"-teoksesta lähtien toistuvat
samat kristallinkirkkaiksi kiteytyneet kuvat aina muuntuen, mutta
tiukasti samaa totuutta tavoittaen. Hän on mystikko, jonka runoudessa
tämä veneenmuotoinen arkku, ruumis, on vain välivaihe ja matkanteon
väline.
Paavo Haavikko on yhtä kiinni todellisuudessa
kuin Eeva-Liisa Manner on mystiikassa. "Talvipalatsi" on ensimmäinen
kokoelma, jossa Haavikko on kokonaan karsinut runoistaan illuusiot. Hän
on ehdoton kyynikko suhteessa yhteiskuntaan. Historian ja vallan lait
ovat julmia, kirjassa "Ikuisen rauhan aika" (1977) Haavikko esittää
maailman malliksi sodan. hän on uskossaan yhteiskuntaan Linkolan
linjoilla, mutta opportunistina häntä ei kiinnosta mikään
ekoterroristinen toiminta. Maailmassa ja yhteiskunnassa toimivat
ekonomian lait ja kustannusyhtiön toimitusjohtajana Haavikko mielellään
otti osansa näiden lakien hedelmistä.
Jo Pentti
Saarikosken ensimmäinen kokoelma "Runoja" (1958) merkitsi
vallankumouksellista uudistusta suomalaisessa runomaisemassa. Saarikoski
toi runouteen arkipäiväisen, riisui sen ylevistä naamioista. Hänen
runonsa risteilevät raadollisen arkitodellisuuden ja kreikkalaisten
filosofien suurten ajatusten maastossa ja molemmat ovat yhtä pyhiä ja
epäpyhiä. runo on runo on runo. Sen ei tarvitse olla enempää eikä
vähempää. Saarikoski on runon runon kielen mestari alusta alkaen,
mestaroimaton. Hänelle olennaista runossa on hengitys ilma ja ihmisen
puhe. Vuonna 1962 ilmestynyt "Mitä tapahtuu todella" oli avainkokoelma,
josta tuli 60-luvun lopun kirjailijasukupolven kulttiteos. se on
eeppinen runoelma maailman tilasta, poliittinen, yhteiskunnallinen ja
yksityinen, hän liikkuu kaikkialla, hän on runoilija ja runoilee, siitä
syntyy runo eikä sen tarvitse noudattaa mitään muuta kuin omia lakejaan.
Saarikoskelle
kieli on runon keskeinen elementti, mutta se on silti hänelle aina vain
maailman ja todellisuuden kuvaamisen väline. Sen sijaan Väinö Kirstinä
tuo suomalaiseen runouteen dadaismin hengen, jossa runot tappavat ja
tyhjentävät pois merkitystä, kielestä tulee itseisarvo, jonka varassa
koko runo elää ja hengittää. Luonnollinen tanssi (1965) on pitkälle
vietyä kielen kokeellisuutta ja akrobatiaa, runot ironisia kollaaseja
tai äänne- ja kuviorunoja, kieli itsessään on hänelle taideteos,
baabelin torni, oma maailmansa jossa metsästetään sanojen riistaa.
IV
Oikeastaan
näissä neljässä esimerkkitapauksessa on jo määritelty ne keskeiset
elementit, joissa runot ja runoilijat ylipäänsä liikkuvat. He
matkustavat kielen ja todellisuuden ja todellisuuden ylittävän mystiikan
maisemassa, ne tavoittavat arkipäiväistä tai tavatonta, yksityistä tai
yleisinhimillistä. Kirjoituksessa mainitut modernismin pioneerit
pystyttivät nykyrunoutemme peruskivet ja keskeiset suuntaviitat. Heiden
jälkeensä kenttä oli laaja, avoin ja vapaa uusien runoilijoiden tulla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti