Ihmisiän mittapuussa
Suomen Yleisradio on jo kunnianarvoisa vanhus, noin 85 vuotias.
Lähetystoiminnan Yleisradio aloitti vuonna 1926, mutta koko maan
kattavuuden lähetykset saavuttivat kaksi vuotta myöhemmin 1928.
Televisiotoiminta alkoi Suomen Televisio nimellä vuotta syntymäni
jälkeen 1958. Televisioon en tässä kirjoituksessa kuitenkaan puutu
vaan keskityn radion surkeaan nykytilaan.
Viime aikoina olen yhä
useammin kuunnellut aamuöisin Radio Puheesta ohjelmasarjaa
Arkistojen helmiä. Ohjelmasarja on hyvin toimitettu ja juonnettu
viiden tunnin mittainen pläjäys, jossa arkistojen kätköistä on
toukokuusta lähtien esitetty joka yö teemallisesti vaihtelevia
kokonaisuuksia. Mielestäni se on parasta mitä radiossa tällä
hetkellä on kuultavissa.
Ohjelmasarja Arkistojen
helmiä on näiden arkistojen kätköistä kaivettuine hivenen
rahisevine äänitteineen ollut erittäin mielenkiintoinen katsaus
1900-lukuun ja sen aikana tapahtuneisiin vaiheisiin Suomen ja
maailman sekä myös radion historiassa. Mutta: Nämä ohjelmat on
pääosin tehty 1930 – 1970-luvulla. Kaihoten kaipaankin tuota
mennyttä aikaa, jolloin radiossa ja radioon tehtiin vielä ohjelmia.
Sen jälkeen kanavien määrä on kyllä kasvanut ja ohjelmatoiminta
on muuttunut ympärivuorokautiseksi, mutta samalla ohjelmien taso on
laskenut kuin lehmän häntä erään tietyn toimituksen jälkeen.
Radiotoiminnan
kulminaatiopiste voidaan ajoittaa vuoteen 1985. Tuolloin eduskunta
myönsi ensimmäiset paikallisradioluvat ja ensimmäisenä
mainosrahoitteisena kanavana aloitti jo samana vuonna toimintansa
Radio Nivala. Toimin tuohon aikaan pienen pohjalaisen maakuntalehden
toimittajana ja seurasin mielenkiinnolla keskustelua
paikallisradioiden perustamisesta. Niiden uskottiin monipuolistavan
radion ohjelmatarjontaa, lisäävän kilpailua ja näin virkistävän
myös Yleisradion omaa ohjelmatoimintaa. Toisin kävi.
Paikallisradioiden
perustamisesta alkoi Yleisradion ohjelmallisen sisällön
asteittainen mutta säälimätön tuhoutuminen. Paikalliskanavien
toimituksellinen linja muuttui nopeasti alkeellisista
paikallisohjelmayrityksistä levynpyörittäjien kyläksi. Ja miten
vastasi Yleisradio? Profiilin kohottamisen ja ohjelmien tason
nostamisen sijaan Yleisradio lähti mukaan levynpyöritysrulettiin.
Vuonna 1994 Yleisradio oli
muuttunut osakeyhtiöksi, Suomen Yleisradio Oy:ksi, ja tämän
yleisradioyhtiön puolesta päävastuuta ohjelmatoiminnan tuhosta
kantavat kaksi vuosina 1994-2010 Yleisradion toimitusjohtajina
toiminutta henkilöä, Arne Wessberg (1994-2005) ja Mikael Jungner
(2005-2010), molemmat sosiaalidemokraatteja. Tänä aikana
toimittajat radiossa muuttuivat pääosin levyjen väleissä jotain
läppää heittäviksi musiikkijuontajiksi, dokumentiohjelmien teko
loppui lähes kokonaan, tutkiva journalistinen ote katosi jonnekin
metsänpeittoon, omalta ohjelmatuotannolta vietiin resurssit, vain
uutistoimitus säilyi osapuilleen entisellään.
Yleisradion kaikki
uudistukset vuodesta 1994 ovat merkinneet toiminnan näennäistä
laajentamista. Kuten jo totesin ohjelmatoiminta muuttui tänä aikana
ympärivuorokaudtiseksi ja vuonna 2003 suomenkielisten kanavien
lukumäärä kasvoi neljään: YLE Radio I, YLE X, YLE Radio Suomi ja
YLE Q suolsivat kilvan sisällöttömiä lähetyksiä eetteriin. YLE
Qn tarina loppui jo 2006, jolloin sen tilalle perustettiin pelkästään
puheohjelmia nimensä mukaisesti lähettävä Radio Puhe.
Puheohjelmia
ympärivuorokautisesti lähettävä kanava herätti mielenkiintoni.
Eikö tällaisen kanavan olisi välttämättätöntä panostaa
entistä laadukkaampaan, monipuolisempaan ja sisältörikkaampaan
asiaohjelmatuotantoon. Kaukana siitä.
Kun kanavien lisääntyessä
ja ohjelma-ajan kasvaessa ei toimituksellisia resursseja ole lisätty
missään mittasuhteessa lisääntyneeseen ohjelmatuotantoon, on
radiokanavista tullut uusinta-automaatteja, jotka lähettävät
uusintoja ja uusinnan uusintoja. Uusintojen kuninkaana toimii juuri
Radio Puhe. Se noukkii uusittaviksi ohjelmia sekä YLE 1:stä että
Radio Suomesta nostaa välillä kaapista uusittavaksi muutaman
kuukauden tai parin vuoden takaisia ohjelmia joita sitten uusii ja
uusii uudelleen kuulijan hermoromahduksen partaalle asti.
Entäpä sitten
musiikkiohjelmat: Tämän Jerikon muurien sortumiseen verrattavan
radion romahduskauden aikana on keksitty oivallinen uusi tekninen
henkilökuntaa säästävä ratkaisu, levylistat. Paikallisradioiden
kehittämä idea on kopioitu YLEnkin käyttöön saumattomasti niin
että ympärivuorokautinen radionkuuntelija joutuu kuuntelemaan
samoja hittikappaleita useita kertoja vuorokaudessa niin kauan kuin
vain kuulijan mielenterveys niitä kestää.
Kuvaavaa on, että
esimerkiksi Radio Suomessa omaperäisempää musiikkiprofiilia
edustavat etulinjassa vanhat 1970-luvulla uransa aloittaneet konkarit
Jake Nyman ja kesätoimittaja Heikki Harma jotka soittavat edelleen
samaa musiikkia, jota soittivat jo 1970-luvulla, YLE 1:n
mielenkiintoisinta musiikkia tarjoaa Risto Nordell, joka katsoo
vieläkin kauemmas taaksepäin, hänen musiikillinen aikajanansa
päättyy 1600-lukuun ja Johann Sebastian Bachiin. (No totuuden
nimissä täytyy myöntää että sinnikkäällä kanavapuijottelulla
radiosta voi löytää pari muutakin kelvollista juonnettua
musiikkiohjelmaa,)
Summa summarum. Ylen
surkeaa on YLEn nykyinen ohjelmatuotanto. Ylen kehitysyritykset
ohjelma-aikalaajennuksineen ovat järjestelmällisesti osoittautuneet
Pyrrhoksen voitoiksi, sen profiilinnostoyritykset ovat kerta kerran
jälkeen paljastuneet loistokkaiksi epäonnistumisiksi. Niinpä
tänäkin yönä syvennyn kuuntelemaan Arkistojen aarteita
1920-luvulta 1970-luvulle ja kaihoisasti muistelen aikaa jolloin
radiossa vielä oli oikeita ohjelmia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti