Gary Snyder: Erämaan opetus
Savukeidas Kustannus, 2010
Koska
blogistina minulla on periaatteessa vapaus kirjoittaa mitä sylki suuhun
tuo, kuten useimmat poliitikot tekevätkin, kirjoitan nyt Gary Snyderin
ekologista esseekokoelmaa "Erämaan opetus" liippaavan artikkelin. En
kuitenkaan tässä kirjoituksessa käsittele kainkaan itse kirjaa, jonka
valistuneet lukijat voivat itse lainata kirjastosta tahi ostaa
kirjakaupasta. Kerron sen sijaan hieman kyseisen Gary Snyderin tautoista
Jack Kerouckin kirjojen ja suomentajan esipuheen perusteella.
Jack
Kerouac julkaisi eräänlaiset beat-sukupolven ja hippiliikkeen
klassikot, teokset "Matkalla" ja "Dharmapummit", joista jälkimmäisessä
hänen kanssaan seikkailee Kerouacin eräänlainen idoli, Japhy Rider.
Siinä missä Kerouac ei ymmärrä vuoristoissa vaeltamisesta mitään, Japhy
Rider ymmärtää ja opettaa häntä.siinä missä vaelteleva hippi ei ymmärrä
mitään zen-buddhismista ja taolaisuudesta japhy Rider ymmärtää ja
selittää hänelle olemisen tarkoitusta ja muita seikkoja.
Lyhyesti:
Japhy Rider on siis Kerouacille eräänlainen hippiliikkeen liepeillä
kuljeskeleva eksentrinen idoli, vähän kuin Nuuskamuikkunen on
Muumilaaksossa muumeille. Tai Joel Hallikainen Pekko Aikamiespojan
maailmassa. Mutta nyt taisin vetää yhtäläisyysmerkkejä jo liian
pitkälle?
Tuo Japhy Rider on todellisuudessa lähes 1:1
olemassaoleva henkilö Gary Snyder, runoilija ja esseisti, joka kylläkin
liikkui hippiliikkeen ja beat-sukupolven liepeillä, tunsi vanhempia
beat-runoilijoita kuten Allen Ginsbergin ja pörräsi ajoittain yhdessä
nuorempien beat-runoilijoiden kuten Jack Kerouackin kanssa, mutta joka
luontosuhteen kokemisessa kulki omia teitään kaukana heistä.
II
Gary
Snyderin esseistinen pääteos "Erämaan opetus", "The Practise of the
Wild" on ilmestynyt alkukielellä vuonna 1990. Suomeksi teos on
ilmestynyt Savukeitaan kustantamana vuonna 2010. Kirjan on suomentanut
Tero Tähtinen.
Mitä siis kertoo Tero Tähtinen
alkusanoissaan Erämaan opetuksista. Hän pohtii kirjoituksessaan muun
muassa tutkija Raymond Williamsin käsityksiä ihmisen luontosuhteen
kulttuurihistoriallisista muutoksista.
Pakanallisena
aikana ja vielä monoteistisen kristinuskon alkuvaiheissa fyysinen luonto
nähtiin Kaikkivaltiaaan palvelijana ja tämänpuoleisena edustajana,
ihminen ymmärrettiin olemuksellisena osana luonnon järjestystä. Uuden
ajan alussa kiisteltiin myös ihmisluonnon alkuperäisestä olemuksesta.
Osa valistusajan yhteiskuntafilosofeista näki yhteiskuntaa
hypoteettisesti edeltäneen "luonnontilan" menetettynä paratiisina, jossa
rauha, tasa-arvo ja omaisuudettomuus olivat vallinneet.
Williams
korostaa, että suhteemme fysikaaliseen luontoon muokkaa myös
suhtautumistamme toisiin ihmisiin. Sekä kapitalismi, imperialismi että
sosialismi ovat aina perustuneet taloudellis-poliittiselle yhtälölle,
jossa luonnonvarat ja muut ihmiset ilmenevät vain raaka-aineina ja
joissa toiset hallitsevat ja toisia alistetaan.
III
Amerikkalaisen
ekokirjailija ja ympäristöaktivisti Gary Snyderin "Erämaan opetus"
esseeekokoelman voi nähdä yhtenä vastauksena Williamsin filosofiseen
hätähuutoon. Samalla teos pyrkii todistamaan, että samalla kun ihmissuku
on vieraantunut ympäröivästä luonnosta, se on vähitellen muuttunut
muukalaiseksi myös itselleen.
Gary Snyderin
maailmankatsomus ei ensisijaisesti perustu pelkälle filosofoinnille ja
kirjaviisaudelle vaan on muovautunut olennaisesti hänen omakohtaisten
kokemustensa kautta.
Snyder syntyi vuonna 1930 San
Fransiscossa ja kasvoi vanhempiensa maatilalla. Snyder viihtyi
lapsuudesta lähtien luonnossa, patikoi metsissä ja kiipeili vuorilla.
Hän työskenteli muun muassa merimiehenä, palovartinjana ja eräänlaisena
eräoppaana Yosemiton kansallispuistossa. Hän opiskeli kirjallisuutta ja
antropologiaa Reed Collegyssa, myöhemmin kaukoaasian kieliä Kalifornian
yliopistossa.
Opiskeluaikanaaan Snyder tutustui Allen
ginsbergiin, Jack Keorouaciin ja muihin beat-sukupolven tuleviin
suuruuksiin. "Toisaalta hän eittämättä kuului beat-hahmojen
ydinporukkaan, toisaalta hänen elämäntapansa ja tuotantonsa poikkesivat
aikalailla perinteisestä beat-kirjallisuudesta. (...) Useimmat
beat-liikkeen edustajista olivat syntyperäisiä kaupunkilaisia ja heille
Snyderin raskaaseen fyysiseen työhön ja askeettiseen elämäntapaan
tottunut maalaisuus näyttäytyi lähestulkoon eksoottisena."
IV
Jack
Kerouacin romaanissa Dharmapummit Gary Snyder (Japhy Rider) näkee
keskiluokkaisen mitättömyyden sijaan näkyjä rinkkavallankumouksesta,
missä ihmiset hylkäävät maallisen mammonan ja lähtevät vuorille etsimään
todellista vapautta.
Romaanissa Japhy Rider lähtee
lopulta kauan suunnittelemallleen matkalle Japaniin ja näin tapahtui
Gary Snyderillekin. Snyder kliinnostui opiskeluaikanaan yhä enemmän
zen-buddhalaisuudesta ja matkusti Japaniin 1956. Siellä hän asui ja
harjoitti zen-meeditaatiota aluksi Daitokuji-temppelissä Kiotossa,
myöhemmin luostarin maallikkoharjoittelijana ansaitsi leipänsä mm.
opettamalla englantia ja työskentelemällä öljytankkerissa. Vuonna 1959
Snyder palasi takaisin Yhdysvaltoihin.
Myöhemminkin
Snyder on vaellellut runsaasti paitsi omilla kotiseuduillaan myös
maailman äärissä. Hän on tutustunut intiaanien alkuperäiskulttuureihin,
mutta matkustellut muun muassa Australiassa, Intiassa ja Alaskassa.
V
"Ekologinen
tiedostaminen, vihreä etiikka ja huoli biosfäärin tilasta ovat
määritelleet Snyderin kirjallista tuotantoa alusta lähtien."
Vuonna
1974 julkaistu "Turtle Island" (Kilpikonnasaari) toi hänelle
Pulizer-palkinnon. Toinen maininnan arvoinen teos on metafyysinen
runoelma Mountains and rivers Wihout End (1996), joka yhdistelee
toisiinsa geologiaa, myyttejä, aasialaista taidetta ja intiaanien
rituaaleja. Snyder kirjoitti teosta neljän vuosikymmenen ajan.
Snyder
itse kirjoittaa maailmankatsomuksestaan teoksessa Earth House hold
(1969): "Olen runoilija ja edustan siten maan päällä kaikkein
arkaaisimpia arvoja, jotka ulottuvat aina myöhäispaleoliittiselle
kaudelle asti: Maankamaran hedelmällisyyttä, eläinten taianomaisuutta,
yksinäisyydestä saatua voimaaja näkyjä, initiaatioiden ja
uudelleensyntymisen kauhistuttavuutta, tanssin synnyttämää rakkautta ja
hurmioita sekä alkuperäiskansojen yhdessä tekemää työtä."
VI
Vuonna
1990 jjulkaistu "Erämaan opetus" on siis Snyderin esseistinen pääteos.
Siinä hän pureutuu kysymykseen inhimillisen kulttuurin ja villin luonnon
rajasta, joka pohjimmiltaan on harhaa: Villi luonto ei ole jotakin
etäistä tai ulkopuolista vaan päinvastoin osa ihmisen todellista
olemusta.
"Erämaan opetus" on myös ympäristöpoliittinen
kiistakirjoitus, joka ruoskii läntisen kulttuurin henkistä latteutta,
kaiken pyhän ja ylevän katoamista, mikä on mahdollistanut yksisilmäisen,
pelkille taloudellisille voitoille perustuvan tuhoamiskulttuurin.
Snyderin
aatteelliset esikuvat teoksessa henkilöityvät zen-mestari Eigei
Dogeniin ja ympäristöfilosofian klassikkoon Henry David Thoreau´un.
Dogen henkilöi Snyderille eläväksi muuttunutta viisautta ja korkeinta
oivallusta todellisuuden perimmäisestä luonteesta. thoreau taas edustaa
materialismia vastustavan ja luontoa rakastavan mutta tieteellisesti
pätevän vastarinnan ruumillistumaa.
Snyderin
ympäristöfilosofia sulattaa itseensä uskonnollisen hartauden,
tieteellisen eksaktiuden ja runollisen haltioitumisen. Hänen näköalansa
kattaa sekä ajattelun ja tunteen että ne ylittävän transsendentisen
kokemuksen.
VII
Ympäristöliikkeen
äärisuuntien leimautuessa nykyään jopa ekofasistisiksi, Snyder kulkee
ekologisessa arvomaailmassa omia polkujaan. Hänen mukaansa "Järkevällä
tavalla radikaali ympäristöliike ei missään tapauksessa ole
antihumaani." Ihmisen rinnalla kulkee koko ajan luonto, ihmisen
alkuperäinen koti ja temppeli.
Suomeksi on Snyderilta
aiemmin ilmestynyt vain yksi teos, J.K. Ihalaisen 1994 toimittama ja
suomentama "Virtaavan veden musiikkia" (Palladium-kirjat) joka esittelee
Snyderin runoutta viiden vuosikymmenen ajalta,
Nykyaikaisessa
ekokriisissä Snyderin kirjallinen tuotanto, hänen ekologinen
humanisminsa on entistä ajankohtaisempaa. Kuten kirjailija itse toteaa:
"Vielä
vähän aikaa sitten metsät olivat sielussamme, auringon täplittämä
myyttinen koti, ajaton ja ehtymätön elämän lähde. Nyt ne ovat
katoamassa. Me olemme kaikki uhanalaisia metsäläisiä."
VIII
JK.
Kiitän suomentaja Tero Tähtistä mainiosta esipuheen esseestä, jota
oheisessa kirjoituksesssa olen röyhkeästi siteerannut ja "varastanut"
omiin tarkoituksiini. Itse asiasssa koko kirjoitus on kuitenkin vain
osittain omin sanoin kirjoitettu referaatti Tero Tähtisen esipuheesta.
Keijo, kun nyt satut puhumaan muinoisesta melkein naapurin kaverista, niin tässä on linkki omiin Snyder-juttuihini:
VastaaPoistahttps://sites.google.com/site/kotisivut2/httpsitesgooglecomsitekotisivut2/kirjoituksia/gary-snyderista-muun-muassa
Tää nyt ei oikein tosta toistu. Siis saittina, mutta voi sen kopsata ja sitten sen löytää.