Vaelluspäiväkirjasta, Välikylän mökiltä, 8.-10.9.2012
I
Tulimme
tänne eilen kulttuurin neuvoin, äitini ja minä. Veljeni vaimoineen oli
menossa omalle mökilleen Kaskisiin saareen. Meidät heitettiin tänne,
Välikylän torpalle, illansuussa. Sataa tihuutti emmekä illalla tehneet
oikein mitään: tulet kylmään hellaan, hain sylillisen valmiita puita
liiterikopista, ruoho on kasvanut pitkäksi ja märkänä kasteli kengät.
Sateesta huolimatta tuli syttyi hyvin. Keitimme kahvit. Minä jatkoin
illalla Gary Snyderin Erämaan opetuksen lukemista. Teen siitä merkintöjä
toisaalle tähän vihkoon. Join vajaat puoli pulloa laimennettua viiniä.
Iltayöstä kirjoitin runon:
Yöllä, Välikylän mökillä
huomaan että syyskuun yö
ei tarkoita täälläkään pimeyttä.
Tietenkin on, omista ikkunoista
ulosvirtaava kodikas valo,
mutta sitä uhkaavampana
taivaanrajassa häälyy
Kaskisten satamasta ja Närpiön kasvihuoneista
lähes 30 kilometrin päästä
tunkeva etäinen valo,
joka kuin likainen auringonlasku
tuo mieleen inhimillisen tuhoamiskulttuurin,
joka täälläkään ei ole riittävän etäällä.
Miten pitkälle minun pitäisi mennä
päästäkseni tämän sivilisaation ulottumattomiin?
II
Nukuin hyvin, mutta herään aamuyön puolella uudelleen. Minulla on viinin aiheuttama vanhenevan miehen tarve. Lähden ulos:
Yö mökillä, lähden käymään kusella.
Puolikuu valaisee pihaan puiden varjot,
selkeinä, teräväpiirteisinä.
Ilma on seestynyt yöksi,
pilvet lähes kadonneet.
Katselen taivasta,
jossa tähdet hohtavat kirkkaina.
Yksinäinen satelliitti lentää hitaasti
keskitaivaan yli, sen viivottimen suora
lentorata viiltää taivaaseen naarmun,
ihmisen jäljen.
Mietin kaikkia näitä naarmuja avaruudessa,
taivas on niitä täynnä,
kuljen ajotielle, nähdäkseni avarammin.
On täysin hiljaista. Jostain kuuluu
muutama puhahdus, ehkä pöllö, jota en tunne.
Löydän Otavan helposti, Ison Karhun,
ja sen avulla Pohjantähden ja Pikku-Otavan.
Tarkistan Pohjantähdestä ilmansuunnat.
Kyllä: torppa on rakennettu pohjois-eteläsuunnassa
kuten ennen tavattiin rakentaa,
ilman karttaa tai kompassia,
Pohjantähden mukaan.
Vaikka tie kulkee kokonaisuudessaan länsilounaasta itäkoilliseen
se tällä kohdalla tekee mutkan
ja kaartaa pohjoisen kautta länteen
hämäten omaa sisäistä kompassiani.
Murehdin hetken viime talvena torpan taakse
tien toiselle puolelle ilmestynyttä hakkuuaukiota
ja palaan takaisin sisään.
III
Herään
aamulla valoisan jo tultua. Kävelen ajotielle, jossa ei ole vielä
liikennettä. Tien pintaan on vedetty kesällä uusi öljysora. Hakkiuuaukea
ulottuu kilometrin etäisyyteen. sen keskellä muutama eurodirektiivien
mukainen mänty pystyssä, siemenpuuna, lintujen laulupuuna, käkien
kukuntapuuna, kuten Kalevalassa kerrotaan. Jossain niistä yksinäinen
räkättirastas. Aukean laidassa pysäköitynä keltainen metsäkonehirviö.
Pihan vieressäkin pieni metsikkö on hakattu, mutta onneksi
säästöhakkuulla. pyyt ovat kuitenkin metsiköstä karkottuneet. Tämä
torppa on eräänlaista raja-aluetta. Rannikolle päin jatkuvat
viljelyslakeudet Tiukanjoen varressa, pohjoiseen voisi periaatteessa
kävellä metsiäs pitkin Vaasaan, mutta silläkin suunnalla hakkuuaukeat
puhkovat metsiä, metsäautotiet ja metsäojitukset viiltävät niihin
haavoja.
Pihassa kuuntelen punarintojen napsutusta
aamun rauhassa.
Talitiaiset, sinitiaiset ja töyhtötiaiset tiitittävät kutsuääniään.
Hakkuuaukean männyssä
yksinäinen räkättirastas.
Tämä on kulttuurin rajamaata.
Joskus tämä seutu on ollut sitä,
mitä Gary Snyder nimittää yhteiseksi maaksi, mutta kaikki täällä on yksityistä,
kuten hakkuuaukea ja sen laidassa
metsäkone osoittaa: keltainen hirviö
perässä teksti HITACHI, bensatankissa ZACIR 130 LCD.
Hakattu maa-ala on linnuista tyhjä
tuota rastasta lukuunottamatta.
Tällä puolen tietä lintuja ja ääniä on enemmän.
Hippiäisparvi vaeltaa
latvaoksia pitkin tontin yli,
käpytikka tai palokärki nakuttaa puuhun muutaman terävän iskun,
mustarastaspari pulisee toisilleen metsässä.
kulttuurin rajamaa: toisaalta kuuluu naakkojen ääniä,
hakkuuaukion takana huutelevat korpit,
naakat ovat monena kesänä pesineet savupiippuun
johon nyt on laitettu peltikate niille esteeksi.
Ensimmäiset autot ajavat ohi,
tie on kesällä saanut öljysorapinnan,
onneksi liikenne on vähäistä,
auto ohittaa paikan kerran noin 10 minuutissa.
Minulla alkaa tulla ihoon kylmä
ja palaan takaisin sisään.
IV
Aamulla
teen tulet pesään ja ryhdyn kahvinkeittoon. Hella vetää taas hyvin,
joskus se oikuttelee ja savut tulevat sisään. Se on oma persoonansa.
Ihmisen elämän keskipiste on koti ja kodin keskipiste on tulisija,
jotenkin näin Gary Snyder kuvailee. Ystäväni muistuttaa, että tulisija
on tärkeä myös karjalaisille. Kotiseutunsa rajan taakse menettäneille.
Tekevät kotiseutumatkoja entisille asuinsijoilleen. Monesti asumuksesta
on jäljellä ja löytyy enää tulisijan paikka. Se tuo mieleen muistot ja
monesti silmistä silloin tirahtavat kyyneleet.
Sytytän tulet, hella vetää.
Ryhdyn kahvinkeittoon.
Äiti herää, vie öisen kusiämpärin ulos.
Ulko-ovi on jäykkä,
äiti pelkää että ei saa yksin sitä auki,
pelkää yöllä herättävänsä minut,
piha on yöllä pimeä, ruoho märkää,
siksi kusiämpäri.
Äiti paistaa kananmunat,
aamukahvilla munaleipää syödessä
tulee mieleen,
että juuri näin pitäisi elämän olla.
V
Tämä mökillä oleminen
on eräänlaista meditaatiota.
Mieli ja ajatukset ovat erilaisia kuin kaupungissa,
puhtaampia.
Ja ulkona sataa jälleen,
ruohonleikkuu ja muut pihatyöt
on jätettävä huomiseen.
Pitkään ruohoon ovelta huussiin
muodostuu nopeasti poluntapainen.
Mutta sade puhdistaa maiseman.
Maiseman
käsitteestä kiistelemme usein vuokraisännän kanssa. Vuokraisännälle
maisema on aivan erityinen maalauksellinen paikka. Minulle maisemaa on
kaikenlainen luonto. Vuokraisäntäni nimittää minun maisemaani näkymäksi.
Tavallaan hän on oikeassakin. Muinaiset kiinalaiset nimittivät
maisemiksi vuoria ja vesiä, joita he siveltimillään maalasivat
paperikääröihin. Mutta minulta tätä maisemaa, joka käsittää kaiken
luonnon, ei voi kukaan määritellä pois. ja tavallaan minäkin olen
oikeassa, sillä kuten Gary Snyder kirjoittaa: "On olemassa valtava
maisemakuvakäärö nimeltä ´Loputtomat vuoret ja virrat´(joka on pantu
ching-dynastian aikaan eläneen lu-Yanin nimiin ja joka nykyisin on
näjhtävänä Freerissä). Suurikokoisessa kuvassa näkyy kivien, puitten,
harjujen, vuorten ja vesiväylien lisäksi ihmisiä ja heidän työntekoaan:
talonpoikia ja heidän olkikattopisia mökkejään, pappeja ja
temppelirakennelmia, oppineita pienten ikkunoittensa takana, kalastajia
veneissään, matkustavia kauppiaita kuormineen, äitejä ja lapsia." Kaikki
tämä, koko elämänpiiri, on ollut Lun Yuanille (tai kuka käärön sitten
on maalannutkin) hänen "maisemaansa".
Mökki on paitsi tila ja olinpaikka
myös tämän paikan ja maiseman keskus.
Koska torppa on vanha
se saa miettimään tässä mökissä
ja ympäristössä aikanaan eläneitä.
Kuulen äidiltäni,
että joen toisella puolella,
vastaavassa torpassa,
jonka pihassa usein kalaretkillä istun
lintuja kuuntelemassa,
on aikanaan tapettu vanha nainen.
Nykyisin tapetun naisen mökki on autio,
ruoho on vallannut sen pihan
ja porraspään
ja tuntuu kuin kukaan ei enää
sitä omistaisi.
VI
Kävin sienimetsässä.
Ei tällaisella säällä pitäisi mennä
sienimetsään lainkaan.
On satanut kaksi päivää melkein taukoamatta.
Polku, jota olen tottunut metsään kulkemaan
on levennetty traktorin mentäväksi;
se kasvoi pitkää suoheinää.
Polvet kastuivat, reikäiset saappaat
kastuivat, ja sukat ja jalat niissä.
Muistin vanhan neuvon, että vaellukselle
lähtiessä ainakin varusteiden tulisi olla kunnolliset.
Kiinalaiset Otso-kumisaappaat kestävät vain
yhden metsäretken.
Olin hirvikärpäasten syöttinä, niitä on onneksi
vähemmän kuin viime vuonna,
jolloin metsään ei ollut edes menemistä.
Nyt se oli marjoista tyhjä, ei mustikkaa,
ei puolukkaa, mutta vain neljä möngertäjää päässäni,
rouskuja oli, mutta ne olivat jo aivan nuorina
tummuneet alapinnalta,
orakaspaikan löysin, orakkaat olivat pilaantuneet
sateessa kaikki.
Lähes tyhjin toimin, kastuneena, palasin mökilleni.
VII
Joitain
lintuhavaintoja olen tehnyt: Keväällä löysin kurjen pesimäsuon, kurjet
huutelivat suon suunnasta edelleen, nyt syysmuuton kaihoisia jäähyväisiä
suolle. Käpylintuparvi hyöri lähikuusikossa, koiras innostui
kuusenlatvaoksalla lauluntapaiseeen, vaikka on jo syyskuu, pesimäaika
kaukana takana ja poikaset maailmalla. Lauloi kai omaksi ja muun parven
iloksi. Palokärki korotti kauempana. Jokin kanalintu, luultavasti teeri,
pölähti lentoon männiköstä. Tässä soisessa korvessa vanhat kuuset
kasvavat vielä naavaa, metsänpohja on vuoroin sammaleinen, vuoroin
risukkoinen, kanervainen, sateenmärässä liukastelen ja kompuroin. Kerään
sieniä, rouskuja vajaat puoli ämpärillistä. Kerään sieniä kunnes alkaa
jälleen sataa, harmaa pilvi uhkaa pohjoisesta, minä suunnistan takaisin
mökille. Täällä, Välikylässä, minusta tuntuu aina siltä kuin tämä mökki,
tämä seutu olisi minulle enemmän koti kuin ikävä kaupunkiasuntoni.
Illalla
auringon jo laskettua, hämärässä joka kääntyi hämäränpimeää kohti,
piirsin nopean luonnoksen akvarellia varten hakkuuaukiosta, sen takana
erottuvasta metsänrajasta, oudonvärisestä pilvimassasta sen yläpuolella,
horisontin yläpuolelle kohoavien mäntyjen ja yksinäisen koivun
siluetista, muutamasta hädin tuskin erottuvasta pensaasta etualalla.
Hämärässä hakkuuaukean surullista tilaa ei voinut nähdä.
VIII
Yöllä
heräsin taas katsomaan taivasta. Oli jälleen tähtikirkasta ja tähdet
loistivat pihaan kirkkaina, toisin kuin kaupungissa, kotipihallani,
jossa taivas on öisinkin ruosteenpunaisen valosaasteen värittämä.
Löysin taas helposti
Ison Karhun, Pikku Karhun
ja vielä kolmannen samankaltaisen
kirkkaiden tähtien kuvion,
jota nimitän isoimmaksi karhuksi.
Ja sahanteräinen tähtikuvio taivaan laessa,
sen nimeä en nyt muista.
Mietin muinaisia astronomeja,
jotka ovat nähneet tähtikartassa eläimet,
astrologeja, jotka kehittivät horoskoopit,
johonkin niidenkin ennustusten täytyy perustua.
Taivas, tähtitaivas, on varmasti ollut
alkukantaiselle ihmisiselle jumaluus ja ihme
niin kuin se on sitä ihmettelevälle
minälle vieläkin.
VIII
Päivällä
leikkasin nurmikon loppuun, oli vihdoin selkeää, kaunista, aamulla
koleaa. Sahasin ja haloin kirveellä pari kuusentukkia. Keräsin omenat
puusta, joka vanhuuttaan välillä oli jo vuosia lähes tyhjä, mutta on nyt
vironnut uudestaan. Toistakymmentä kiloa omenia. Miksi meillä on tarve
mitata kaikki. litroittaa, kilottaa kuutioida tai laskea ajassa?
Lähdin lyhyelle kävelylle lähipellolle:
Kurjet viestittivät
pesimäsuolta viljapellossa ruokaileville
ja takaisin.
Huudot kantavat kilometrien päähän.
Kommunikaatioon ne eivät tarvitse
lankapuhelinta tai kännykkää.
Parven yhteinen elinpiiri
rajoittuu huutomatkan sisään.
Pian ne nousevat siivilleen auraksi
ja lähtevät muuttoon.
Hanhen yksityinen kaakahdus taivaalla.
Seuloin katseellani taivasta,
mutta en löytänyt lintua mistään.
Perunapellot kasvavat vielä apulannan voimin,
mullattuja perunoita, olen sitä mieltä,
että koko perunanviljelyn periaate
multauksineen on Suomessa alunperin
käsitetty väärin, eivät perulaiset ja bolivialaiset,
joiden mailta perunat Eurooppaan ovat kulkeutuneet
viljelleet sitä noin.
Kannatan kateviljelyä, tai vuokraisäntäni tapaa
kasvattaa muutamaa perunaa
autokatoksen takana heinäkompostissa.
Taas kotipihassa,
korpit rähisevät lähellä jollekin,
ehkä haukalle, pöllölle, kissalle tai ketulle.
Minulla ei ole tänään mihinkään kiire.
IX
Päivä
kuluu tavallisissa merkeissä. Luen Kerouacin Maanalaiset-romaania
vähän. Se on kirjoitettu kolmessa päivässä. Olisi saanut jäädä
kirjoittamattakin: pilvihörhöilyä ja pillunmetsästystä, puolivillaista
henrymilleriä. Täällä mökillä, torpassa, se ei iske. Pakkaan reppuni ja
tavarani. Valmistaudun lähtöön. Meidät haetaan illansuussa. Pari pientä
ja kaunista päivää elämästäni noukin tähän kirjoitukseen ja muistojeni
arkistoon. Vielä illalla Kauhajoella, rivitalon toisessa kerroksessa,
äitini asunnossa, poimin tukastani yhden hirvikärpäsen ja lennätän sen
parvekkelta pihamaalle.
Huomautus: Moitin tekstissä suotta Kerouacin maanalaisia. Olin tuossa vaiheessa lukenut vasta parikymmentä sivua kirjaa, enkä tajunnut että Kerouac tuossa vaiheessa vasta käynnistis konettaan. "Maanalaiset" on ehdottomasti ollut julkaisemisen arvoinen ja jopa lähes erinomainen kirja. Se on kyllä totta, että luin kirjaa täysin väärässä paikassa, väärään aikaan lukiessani sitä mökillä, josta syystä kirja ei kyllä iskenyt yhtään. Nykyään pidän muutenkin hieman erilaisesta kirjallisuudesta kuin mitä beat-kirjailijat 50-luvulla kirjoittivat.
VastaaPoista