Werner Herzog: Jäinen matka
Vaellus Münchenistä Pariisiin
23.11.-14.12.1974
suom Kaisu Isto, 87 s.
Like 1990
”Johdannoksi
Marraskuun lopussa 1974 eräs ystäväni
soitti minulle Pariisista ja kertoi, että Lotte Eisner on vakavasti
sairas ja tulisi todennäköisesti kuolemaan. Niin ei saa käydä,
minä sanoin, ei tällä hetkellä, saksalainen elokuva tarvitsee
häntä juuri nyt, emme saa antaa hänen kuolla. Otin takkini,
kompassin, saappaat ja olkalaukun, jossa oli kaikkein välttämättömin.
Saappaani olivat uudet ja niin lujaa tekoa, että luotin niihin.
Kävelin suorinta tietä Pariisiin uskoen vakaasti Loten
selviämiseen, jos saapuisin hänen luoksen jalan. Lisäksi halusin
olla yksin, yksin itseni kanssa.”
Näin alkaa Werner Herzogin jäinen
(tai oikeammin hyinen) matka, kolme viikkoa kestänyt vaellus
Münchenistä Pariisiin jalan ”kuolemansairaan” Lotte Eisnerin
luo, päiväkirja, jonka hän myöhemmin vuonna 1978 julkaisee
vaelluskertomuksena, Herzogin mukaan lähes alkuperäisessä
muodossa, vain eräitä henkilökohtaisia asioita poistaen.
Herzog lähtee siis jalkapatikkaan
marraskuun lopussa, Keski-Euroopassakin eletään myöhäissyksyä
tai alkutalvea eikä sää todellakaan suosi vaeltajaa. Hän taitaa
taivalta vesisateessa, raesateessa, räntäsateessa ja lumisateessa.
Aurinko tuntuu unohtaneen kokonaan kulkijan. Hän tarpoo kompassin
osoittamaa päämäärää kohti välillä hyisessä vastatuulessa,
joka yltyy luita ja ytimiä riepottelevaksi myrskyksi, toisinaan
kirjaimellisesti kaulaansa myöten kaiken kastelevassa sumussa.
Sinnikkäästi Herzog taivaltaa eteenpäin, luovuttamatta, lähes
taukoamatta, välillä jalkapohjiaan myöten kohmeessa.
Myös jalat ja uudet saappaat
aiheuttavat ongelmia. Jo ensimmäisenä päivänä rakot kantapäissä,
akillesjänne turpoaa, kehräsluu hiertyy ja vaivaavat koko matkan.
Olkalaukku puolestaan hiertää kylkeä ja poraa villapaitaan
olkalaukun kokoista reikää villapaitaan. Herzog yöpyy missä
milloinkin, enimmäksen laittomasti, hökkeleihin, huviloihin tai
tyhjiin rakennuksiin murtautuen, joskus ladossa heinien seassa tai
halvoissa majataloissa.
Ei Herzog sentään luotisuoraan
kompassin mukaan kulje vaan pääosin pitkin Pariisia kohti johtavia
pikkuteitä ja saa ajoittain lyhyitä autokyytejäkin sään
muuttuessa mahdottomaksi. Ihmiset ovat kuitenkin enimmäkseen
epäileviä ja epäystävällisiä outoa likomärkää kulkijaa
kohtaan:
”Myrsky riehuu ja sade Lechiltä
Schwachmüncheniin asti. Mitään muuta en pannut merkille. Seisoin
loputtomiin lihakaupassa ja haudoin murhaa.”
Lähtö Münchenistä tapahtuu syvän
ahdistuksen vallassa:
”Yksi ainoa, kaiken hallitseva
ajatus, pois täältä. Ihmiset pelottavat minua. Eisnerska ei saa
kuolla, hän ei saa kuolla, hän ei kuole, en salli sitä. Hän ei
kuole, ei. Ei nyt, hän ei saa. Ei, hän ei kuole vielä koska ei
kuole. Askeleeni kulkevat vakaina. Ja nyt vavahtelee maa. Kun minä
kuljen, kulkee biisoni. Kun minä lepään, lepää vuori. Voi! Hän
ei saa. Hän ei voi. Kun saavun Pariisiin, hän on elossa. Toisin ei
käy, koska toisin ei voi käydä. Hän ei saa kuolla. Kenties
tuonnempana, kun sallimme sen.”
II
Herzog on määritellyt kävelemisen
yhdeksi elokuvanteon vaihtoehdoista, mutta jäisellä matkalla
uupumukseen asti käveleminen merkitsee myös pakomatkaa, pakoa
piinaavista peloista, terapeuttista vaellusta, yksinoloa,
itseruoskintaa yhtä paljon kuin pyrkimystä määränpään
tavoitteeseen. Ja kaiken pohjana ja perimmäisenä motiivina on
absurdi ajatus: Elokuvahistorioitsija lotte Eisner ei voi kuolla niin
kauan kuin ohjaaja kävelee häntä kohti, vaeltaa uupumuksen rajan
tuolla puolen kohti päämäärää.
Herzogille vaeltaminen merkitsee myös
päiväkirjaa, työkirjaa, joka lopulta muutamaa vuotta myöhemmin
kirjana ja lopulta suomeksikin. Teos on todella melko
viimeistelemätön, editoimaton. Heikoimmillaan päiväkirjamerkinnät
näyttäytyvät tekstissä silloin, kun Herzog mainitsee nimeltä
ystäviään ja saksalaisen elokuvamaailman henkilöitä, joista me
emme ole täällä koskaan kuulleetkaan.
Ehkä upeinta teksti on silloin kun
Herzog lähes tajuttomuuden rajalla itsensä loppuun uuvuttaneena
näkee eräänlaisia valveunia. Uupumukseen itsensä ajava Herzog
visioi kohtauksia menneistä, tulevista ja koskaan toteutumattomista
elokuvista. Kuin aivan huomaamatta Herzog liukuu todellisuudesta
surrealismiin ja painajaismaisten näkyjen maailmaan:
”Tarvoin keskellä nuoskavyöryä,
enkä ensin edes huomannut koko asiaa. Yhtäkkiä koko rinne oli
merkillistä ryömimistä, koko maaperä joutui liikkeeseen. Mikä
siellä, ryömii, mikä sihisee, tuumailin mielessäni, käärmekö
se siellä sihisee? Mutta koko vuorenrinne sillä ryömi ja sihisi,
ja minä kaiken mukana. Monet ihmiset joutuivat yöpymään
stadionilla, ja koska portaat joilla he vieri vieressä nukkuivat,
oli rakennettu niin jyrkiksi, lähtivät kokonaiset ihmismassat
vierimään ja vyörymään alas. Vajoamiseni ei ollut
pysäytettävissä, ja päädyin purolle, kauas Poisson'oon lähelle,
voin jopa nähdä mistä puro saa alkunsa, ja tuo virta, sanoin
itselleni vie sinut Marnelle. Pimeän tultua ylitin Marnen Joinvillen
luona, ensin yli kanavan, sitten yli joen, joka virtasi nopeasti ja
oli sadeveden likaama.”
III
Kaiken kaikkiaan Herzogin
vaelluskertomus on kuitenkin pääosin matkanteon ja nähdyn kuvausta
ja dokumentointia. Lyhyitä elokuvallisia episodeja lukuunottamatta
kirjasta puuttuu lähes täysin sellainen kuvallisuus, jota voisi
odottaa elokuvaohjaajalta. Hän tallentaa muistikirjaansa omaa
sinnikästä kulkemistaan, välillä levähdyksiä pikkukylissä ja
majataloissa, joihin hän, kuten sanottu, vain harvoin pysähtyy
yöpymään, ehkä siksi että ne tulevat vastaan väärällä
hetkellä. Ja lopulta tämäkin matka, kuten kaikki vaellukset
päättyvät. Herzog päätyy Pariisiin kolmen viikon taivalluksen
jälkeen ja tapaa edelleen hengissä olevan Lotte Eisnerin:
”Lauantai 14.12.1974
Muutama sana lopuksi: Menin Eisnerskan
luo, hän oli yhä heikossa kunnossa ja sairauden leimaama. Jonkun on
täytynyt kertoa hänelle puhelimessa, että olin tullut kävelemällä,
itse en aikonut sitä sanoa. Minua nolotti, nostin aristavat jalkani
tuolin päälle, jonka hän antoi minulle. Neuvottomassa tilassani
juolahti mieleeni muuan asia, ja koska tilanne oli jo omituinen
sanoin sen hänelle. Yhdessä, sanoin, me keitämme tulta ja
pysäyttelemme kaloja. Silloin hän katsoi minuun ja hymyili
kauniisti ja koska hän tiesi että olin jalkamies ja sen vuoksi
suojaton, hän ymmärsi minua. Upean, lyhyen tuokion ajan väreili
lempeä tunne kuolemanväsyneen ruumiini yli. Sanoin hänelle, avatka
ikkuna, näinä päivinåä olen oppinut lentämään.”
IV
En tiedä onko sitten Herzogin
kävelyvaelluksen ansiota eli ei, mutta Eisnerska selviää hengissä
Herzogin matkan ajan ja edelleen. Lopulta hän elää vielä 10
vuotta ja kuolee vuonna 1984. Ehkä Herzog antoi hänelle silloin
luvan kuolla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti